Σε μια κατάμεστη αίθουσα, στο Astir Palace διεξήχθη χθες συζήτηση από 6 μεγάλα ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού, σε μία ευρεία γκάμα θεμάτων, από τις κυρώσεις στη Ρωσία έως το digitalization.
Στο βήμα των “Ποσειδωνίων” ανέβηκαν οι κ.κ. Ευάγγελος Μαρινάκης, Γιάννης Κούστας, Γιώργος Προκοπίου, Νικόλας Τσάκος, Πέτρος Παππάς, Γιώργος Οικονόμου.
Πολλοί ήταν εκείνοι που υποστήριξαν ότι οι κυρώσεις που επιβλήθηκαν στη Ρωσία ήταν μάταιες, ενώ όλοι παραδέχτηκαν ότι νέα εμπορικά πρότυπα που αναδύθηκαν τους τρεις μήνες μετά την έναρξη του πολέμου στην Ανατολική Ευρώπη, θα μπορούσαν να είναι εξαιρετικά επωφελή από την άποψη των τονομιλίων.
Πρέπει να επικεντρωθούμε στο εφικτό, όχι στο επιθυμητό
Ο κ. Μαρινάκης, της Capital, αναφέρθηκε στις νέες ευκαιρίες που ανοίγονται καθώς εμφανίζονται διαφορετικά πρότυπα συναλλαγών. Υποστήριξε ότι οι κυρώσεις τιμωρούν περισσότερο την Ευρώπη παρά τη Ρωσία, προειδοποιώντας ότι η Γηραιά Ήπειρος θα δει σύντομα τις συνέπειες. «Οι οικονομίες μας αντιμετωπίζουν τεράστια ύφεση», προειδοποίησε ο κ. Μαρινάκης. Όσο περισσότερο συνεχίζεται ο πόλεμος, τόσο μεγαλύτερα είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα πλοία με πληρώματα με Ρώσους και Ουκρανούς, ανέφερε, εξηγώντας ότι σε ολόκληρο τον στόλο του έχει ληφθεί η απόφαση να τα χωρίσουν.
Ο κ. Προκοπίου, ιδρυτής της Dynacom, μεταξύ άλλων ανέφερε: «Τα τελευταία τρεισήμισι χρόνια δεν έχει γίνει καμία επένδυση σε ορυκτά καύσιμα επειδή κάθε ηγέτης πήγαινε για το σχέδιο Β όταν το σχέδιο Β δεν υπήρχε… Θα πρέπει να επικεντρωθούμε στο εφικτό, όχι στο επιθυμητό». Μετά την εισβολή, σύμφωνα με τον κ. Προκοπίου, οι Ευρωπαίοι “αυτοπυροβολήθηκαν στα πόδια” με τον μόνο πραγματικό νικητή να είναι η Κίνα και πιθανώς η Ινδία.
Ποιος φταίει για τη ρύπανση ενός ταξί; Ο οδηγός ή ο συνεπιβάτης;
Ο κ. Προκοπίου χαρακτήρισε τη σύγκρουση ως τον «μεγαλύτερο λάθος υπολογισμό του αιώνα». Ενώ παραδέχθηκε ότι ήταν μια τραγωδία για την ανθρωπότητα, το γεγονός είναι, είπε, ότι τα τονο-μίλια θα αυξηθούν πάρα πολύ. Τα φορτία που συνήθιζαν να πηγαίνουν με αγωγούς σε γείτονες στην Ευρώπη τώρα κατευθύνονται με πλοίο στην Ασία, ενώ άλλα φορτία κατευθύνονται από την Ασία στην Ευρώπη για πρώτη φορά σε αυτό που ο κ. Προκοπίου περιέγραψε ως «rewriting shιpping lanes».
«Με τις προκλήσεις, έρχονται ευκαιρίες», πρόσθεσε ο ίδιος.
Όπως και άλλοι συνομιλητές του, ο κ. Προκοπίου υποστήριξε ότι οι κυρώσεις δεν είχαν αποτέλεσμα – οι Ιρανοί είχαν μάθει να γίνονται αυτάρκεις, ενώ οι περισσότεροι Βενεζουελάνοι υπέφεραν ως αποτέλεσμα των υφιστάμενων κυρώσεων.
Πρόσθεσε δε, ότι η ναυτιλία ζει σε μια γκρίζα ζώνη όσον αφορά το νόμιμο και το παράνομο στο σημερινό ταχέως μεταβαλλόμενο περιβάλλον κυρώσεων στη Ρωσία, μια χρονική περίοδο κατά την οποία οι Έλληνες ιδιοκτήτες αποστέλλουν τη μεγαλύτερη ποσότητα ρωσικών φορτίων.
Ερωτηθείς για το πώς θα ξόδευαν 100 εκατομμύρια δολάρια στις σημερινές ισχυρές ναυτιλιακές αγορές, ο κ. Τσάκος, Διευθύνων Σύμβουλος της Tsakos Energy Navigation, αναφέρθηκε σε ένα duel fuel newcastlemax ή cape, ενώ ο κ. Οικονόμου, ιδρυτής του Ομίλου TMS, είπε ότι είναι πεπεισμένος πως οι αγορές ξηρού χύδην φορτίου θα καταγράψουν πρόοδο τα επόμενα τρία χρόνια. Σύμφωνα με τον κ. Οικονόμου, η καλύτερη επενδυτική συμβουλή αφορά παλαιότερα, μεγαλύτερα capesizes. Ο ίδιος, αποκάλυψε επίσης ότι βρίσκεται στη διαδικασία δημιουργίας πλατφόρμας επενδύσεων πλοίων για ιδιώτες επενδυτές.
Πολλοί από τους πλοιοκτήτες που ήταν παρόντες δήλωσαν ότι θα απέτρεπαν την παραγγελία νέων πλοίων μέχρι να αποδειχθεί ότι η νέα τεχνολογία είναι “εγγυημένη”, πιθανότατα προς το τέλος αυτής της δεκαετίας.
Ο Πέτρος Παππάς, Διευθύνων Σύμβουλος της Star Bulk Carriers, επεσήμανε ότι η ναυτιλία δεν γνωρίζει ακόμα ποια θα είναι τα νέα πράσινα καύσιμα, έπειτα πρέπει να δημιουργηθούν σωστοί κινητήρες και σχέδια πλοίων, ενώ στη συνέχεια οι τιμές θα είναι ανταγωνιστικές. Αναφέρθηκε σε μια στατιστική που είχε διαβάσει πρόσφατα, η οποία έλεγε ότι χρειάζονται 80.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα -σχεδόν το μέγεθος του νησιού της Μυκόνου- για να παραχθεί αρκετή πράσινη αμμωνία προκειμένου να τροφοδοτήσει ένα μόνο κοντέινερ 20.000 teu. «Πιστεύω ότι θα χρειαστεί το μεγαλύτερο μέρος της επόμενης δεκαετίας για να εκπληρωθούν αυτές οι απαιτήσεις», είπε ο κ. Παππάς. Ο ίδιος δήλωσε ακόμη ότι δεν προτίθεται προς το παρόν να παραγγείλει νέα πλοία, καθώς οι σωστοί νέοι κινητήρες θα είναι έτοιμοι από το 2027 και μετά.
Αυτή η συγκράτηση ως προς τις παραγγελίες αποτελεί επίσης μέρος της στρατηγικής του κ. Προκοπίου, ο οποίος δήλωσε χαρακτηριστικά στο συνέδριο: «Κανένας ιδιοκτήτης δεν θέλει να είναι πειραματόζωο που παραγγέλνει πλοία».
Ο κ. Τσάκος συμφώνησε, λέγοντας ότι προτιμά να περιμένει: «Δεν θα είμαστε οι πρώτοι», είπε ο Τσάκος, προσθέτοντας αργότερα: «Δεν θα είμαστε ο Χριστόφορος Κολόμβος που ανακαλύπτει την Αμερική, θα είμαστε αμέσως μετά».
Με το βλέμμα στο μέλλον, ο κ. Γιάννης Κούστας, Διευθύνων Σύμβουλος της Danaos, είπε ότι μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει η ελληνική ναυτιλία θα έρθει με την έλευση της αυτόνομης ναυτιλίας. Για την ελληνική ναυτιλία, για την οποία ο Κούστας είπε ότι είναι υπερήφανος, καθώς εκπαιδεύει κατάλληλα τα πληρώματά της, αυτή η πιθανή αξιοποίηση της ναυτιλίας αποτεί πρόκληση.
Mε πληροφορίες από το Splash 24/7