Το νέο τοπίο στο χρηματοπιστωτικό κλάδο, όπως διαμορφώνεται από τις εξελίξεις στις ψηφιακές τεχνολογίες αποτέλεσαν το αντικείμενο του 5th Digital Banking Forum (http://digitalbanking.ethosevents.eu/) που διοργάνωσε η Ethos Events σε συνεργασία με το οικονομικό και επιχειρηματικό portal banks.com.gr και το περιοδικό ΧΡΗΜΑ, την Τετάρτη 21 Μαρτίου στο ξενοδοχείο Divani Caravel.
Οι αλλαγές που σημειώνονται, όπως αυτές που σχετίζονται με το PSD2, τις ψηφιακές πληρωμές, τη συσχέτιση των φυσικών και ψηφιακών καναλιών πώλησης και διανομής προϊόντων και υπηρεσιών ήταν ορισμένα από τα θέματα με τα οποία ασχολήθηκαν οι ομιλητές του 5th Digital Banking Forum και συζήτησαν με το κοινό μίας κατάμεστης αίθουσας, όπου βρέθηκαν πολυάριθμα στελέχη που ασχολούνται και ενδιαφέρονται με το χώρο της ψηφιακής στρατηγικής, προερχόμενοι από ελληνικές και διεθνείς τράπεζες, startups από την Ελλάδα και το εξωτερικό, αλλά και εταιρειών τεχνολογίας και παροχής υπηρεσιών.
Το 5th Digital Banking Forum εξελίσσεται ταχύτητα στο ετήσιο ραντεβού του χρηματοπιστωτικού κλάδου αναφορικά με τις ψηφιακές εξελίξεις. Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, αναδείχθηκαν οι καινοτόμες εφαρμογές του phygital καταστήματος, των νέων ψηφιακών μοντέλων στο τραπεζικό σύστημα, οι ψηφιακές αλλαγές στις μεθόδους χρηματοδότησης, το νέο τοπίο στις ηλεκτρονικές πληρωμές και οι ψηφιακές αλλαγές στις υποδομές του χρηματοπιστωτικού τομέα.
Ένα από τα βασικά θέματα ήταν το πώς θα είναι η τράπεζα του όχι πολύ μακρινού μέλλοντος, ζήτημα στο οποίο αναφέρθηκαν οι συμμετέχοντες στο πάνελ που έκλεισε το συνέδριο.
O κ. Δαμιανός I. Χαραλαμπίδης, Εντεταλμένος Γενικός Διευθυντής, Chief Digital Officer and Retail Banking Products, Alpha Bank, υπογράμμισε τη σχέση του πελάτη με την τράπεζα. «Καταλύτης ήταν, είναι και θα είναι πάντα η πίστη του πελάτη στη τράπεζα». Διαφώνησε με τον κ. Λ. Τσόλκα στην άποψη ότι η τράπεζα θα πρέπει να γίνει ένα είδος commodity, καθώς «έτσι θα κινδυνεύει να εξαϋλωθεί τα επόμενα χρόνια», όπως χαρακτηριστικά είπε. Αντίθετα, υποστήριξε ότι πρέπει «συνεχώς να εφευρίσκουμε νέες τάσεις, νέα πράγματα και υπηρεσίες ώστε να κερδίζουμε τον κόσμο».
Η κα. Νέλλη Τζάκου –Λαμπροπούλου, Γενική Διευθύντρια Λιανικής Τραπεζικής, Εθνική Τράπεζα, μίλησε για την ανάγκη να δημιουργηθούν εργαλεία που θα χρησιμοποιηθούν για την επόμενη γενιά πελατών των τραπεζών, τονίζοντας πως ο ανθρώπινος παράγοντας αποτελεί το πιο σημαντικό κομμάτι για το τραπεζικό σύστημα τόσο σε ψηφιακό όσο και σε ψηφιακό κανάλι.
Ο κ. Λάμπρος Τσόλκας, Αντιπρόεδρος, Accenture, υπογράμμισε πως το μέλλον της ψηφιακής τραπεζικής χαρακτηρίζεται από τρία στάδια. «Το επόμενο στάδιο είναι η καλύτερη έκδοση μιας ψηφιακής τράπεζας. Οι πληρωμές γίνονται πλέον χωρίς να το καταλαβαίνουμε, πρέπει να εστιάσουμε στη λογική του “Banking as a living act”, η ψηφιακή τραπεζική στη καθημερινότητα».
Από τις ομιλίες που ξεχώρισαν ήταν αυτή του Mark Buitenhek, Global Head of Transaction Services της ING, ο οποίος σημείωσε πως η χρήση των μετρητών βρίσκεται σε πολύ υψηλό επίπεδο επειδή οι εναλλακτικοί τρόποι προφανώς δεν είναι προσιτοί και λειτουργικοί. «Θέλουμε να ξεπεράσουμε τους περιορισμούς των τραπεζών. Το Fintech αποτελεί κινητήριο μοχλό ανάπτυξης. Δεν αποτελεί την απάντηση αλλά το μέσο» ήταν η χαρακτηριστική ατάκα του κ. Buitenhek.
Οι πληρωμές πάντως παρουσιάζουν εντυπωσιακή άνοδο στην Ελλάδα, όπως σημείωσε ο κ. Αντίγονος Παπαδόπουλος, Εμπορικός Διευθυντής, Cardlink, στην ομιλία του με τίτλο: «Το 2017 φτάσαμε τα 657.000 τερματικά όταν το 2015 ήταν 210.000» ενώ σημείωσε πως ο αριθμός των συναλλαγών με κάρτες το 2017 διπλασιάστηκε για μία ακόμη χρονιά και πλέον οι κάρτες χρησιμοποιούνται και για μικρής αξίας συναλλαγές.
Στην κεντρική του ομιλία ο Marco Folcia, EMEA Payments Leader στην PwC υπογράμμισε, πως «χρειάζεται σωστή διαχείριση της πληροφορίας αλλά και των δεδομένων των πελατών, εκτός από τους ρυθμιστικούς κανόνες του PSD ΙΙ, που συμβάλλουν στη συμμόρφωση όλων των παικτών του χρηματοπιστωτικού τομέα και του Fintech, διαμορφώνοντας ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο.
Στο 5th Digital Banking Forum παρουσιάστηκε ακόμη έρευνα για το fintech οικοσύστημα από τον Νίκο Χριστοδούλου, Γενικό Διευθυντή Λειτουργικής Στήριξης Τράπεζας & Ομίλου της Εθνικής Τράπεζας, ο οποίος επεσήμανε πως «η εκκίνηση για το Fintech στην Ελλάδα έχει γίνει αλλά ακόμη υπολειπόμαστε. Οι fintech κατάφεραν να δώσουν ρυθμό στις ελληνικές τράπεζες, μεγάλωσαν τις προσδοκίες των πελατών αλλά μένουν ακόμη πολλά να γίνουν. Ο τομέας του Fintech με την μεγαλύτερη διείσδυση στην Ελλάδα είναι οι πληρωμές».
Οι νέοι «παίκτες» κάνουν δυναμική εμφάνιση και στην Ελλάδα όπως η Revolut, o επικεφαλής της οποίας για τη χώρα μας, Δημήτρης Λιτσικάκης, σημείωσε πως ο αριθμός των Ελλήνων χρηστών έχει φθάσει ήδη στις 60.000.
Φωτογραφίες από το Forum
Θα ακολουθήσει αφιέρωμα στο Banks.com.gr για τα Digital Banking Awards με video από τις ομιλίες…