Έξι μύθους για τις οικογενειακές επιχειρήσεις, που είναι ευρέως διαδεδομένοι στην Ελλάδα, περιέγραψε σήμερα ο επιχειρηματίας Αθανάσιος Σαββάκης, πρόεδρος της EnExGroup και επίτιμος πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ), κατά τον χαιρετισμό του στο υβριδικό 4th Family Business Conference.
Κατά τον πρώτο μύθο, επισήμανε, οι οικογενειακές επιχειρήσεις διοικούνται αντιεπαγγελματικά και, σχεδόν νομοτελειακά, αποτυγχάνουν στην τρίτη γενιά. Αυτό όμως, δεν τεκμηριώνεται, τόνισε, καθώς υπάρχουν οικογενειακές επιχειρήσεις ηλικίας 150 και 200 ετών στην Ευρώπη και άνω των 100 χρόνων στην Ελλάδα.
Ο δεύτερος μύθος, σημείωσε, είναι ότι μόνο ο ιδρυτής της οικογενειακής επιχείρησης δημιουργεί πλούτο και ουδείς διάδοχος προσθέτει τελικά αξία στην οικογενειακή επιχείρηση. «Όμως, σε πλήθος οικογενειακών επιχειρήσεων και μάλιστα παγκοσμίως γνωστών, οι ιδρυτές ήταν απλώς οι πρώτοι από μια σειρά διαδόχων που ακολούθησαν, οι οποίοι δημιούργησαν και εκείνοι στη συνέχεια πλούτο στην οικογενειακή επιχείρηση. Μια σειρά διεθνών μελετών αποδεικνύουν ότι μια οικογενειακή επιχείρηση που θεωρεί ότι είναι παραγωγική για την οικογένεια και την κοινωνία, πάντα έχει πολλαπλούς δημιουργούς πλούτου σε συνεχόμενες γενιές» εξήγησε ο επιχειρηματίας.
Ο τρίτος και πιο διαδεδομένος μύθος, ανέφερε, αφορά τη δήθεν προκαθορισμένη κάμψη ή και πτώση της οικογενειακής επιχείρησης, όταν αναλάβει τα ηνία η τρίτη γενιά. Ούτε αυτό ισχύει, σημείωσε, καθώς οι οικογένειες ακολουθούν μάλλον ένα κύκλο συνεχούς προσπάθειας για ανάπτυξη, παρά μια πορεία, προφανώς ασυνείδητη, γραμμικής παρακμής. Κατά τον τέταρτο μύθο, αν πουληθεί μια οικογενειακή επιχείρηση, τότε η οικογένεια παύει να ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα. «Το αντίθετο ισχύει, καθώς η πλειοψηφία των οικογενειών επενδύει σε κάποια άλλη επιχειρηματική δραστηριότητα, συνεχίζοντας την παράδοση που θέλει οικογένεια να είναι ιδιοκτήτρια μιας οικογενειακής επιχείρησης» υπογράμμισε.
Κατά τον πέμπτο μύθο, ο πλούτος μιας οικογένειας προκύπτει μόνο από μια επιχειρηματική δραστηριότητα, ενώ η πραγματικότητα αποδεικνύει ότι το επιχειρηματικό περιβάλλον, τα κέρδη από μια οικογενειακή επιχείρηση επενδύονται, τόσο στην ίδια όσο και σε άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες της οικογένειας. Με βάση τον έκτο μύθο, τέλος, η επιτυχία μιας οικογένειας στις επόμενες γενιές στηρίζεται στην απομάκρυνση της οικογένειας από τη διοίκηση της επιχείρησης: «Όσοι υποστηρίζουν αυτόν τον μύθο, αγνοούν παντελώς ότι οι οικογενειακές επιχειρήσεις στηρίζονται πρωτίστως στις αξίες της οικογένειας και το στιβαρό θεμέλιο τους είναι η οικογενειακή κουλτούρα. Βεβαίως, αρκετές φορές οι οικογενειακές αξίες και πρακτικές μπορούν να υπονομεύσουν τη βιωσιμότητα μιας οικογενειακής επιχείρησης. Η συνήθης πρακτική όμως είναι η οικογένεια να προσπαθεί διαρκώς να μειώσει τους τρόπους με τους οποίους η επιχείρηση “στεγνώνει” οικονομικά και στο πλαίσιο αυτό προσπαθεί να μεγαλώσει και να βελτιστοποιήσει τα οφέλη για όλα τα μέλη της οικογένειας ανεξαιρέτως» κατέληξε ο κ. Σαββάκης.
Πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης για την αναζωογόνηση 10 εμπορικών οδών της Θεσσαλονίκης
Πόρους ύψους 30 εκατ. ευρώ θα λάβει από το Ταμείο Ανάκαμψης ο δήμος Θεσσαλονίκης, κονδύλια τα οποία θα χρησιμοποιηθούν μέσα στο 2023 για την αναζωογόνηση 10 εμπορικών οδών της Θεσσαλονίκης, ώστε να στηριχθούν οι επιχειρήσεις. Συνολικά, ο Δήμος έχει εξασφαλίσει ένα ποσό 160 εκατ. ευρώ και διεκδικεί στη νέα περίοδο του ΕΣΠΑ (2021- 2027) ένα ποσό -με ωριμότητα έργων- γύρω στα 100 εκατ. ευρώ.
Τα παραπάνω επισήμανε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, ο οποίος υπενθύμισε ακόμα πως ο κεντρικός δήμος προχώρησε σε οριζόντια μείωση των δημοτικών τελών φωτισμού και καθαριότητας κατά 30% οριζόντια για όλους -κυρίως προς όφελος των επιχειρήσεων- και κατά 80% σε ειδικές κατηγορίες, όπως για επιχειρήσεις και επαγγελματικά ακίνητα γύρω από τους σταθμούς του Μετρό Θεσσαλονίκης, που είχαν πληγεί από τα έργα. Επιπλέον, προχώρησε σε νέα κανονιστική απόφαση για τον δημόσιο χώρο, με πλήρη κωδικοποίηση -για πρώτη φορά- σε ένα ενιαίο κείμενο των κανόνων που διέπουν την χρήση των κοινόχρηστων χώρων, αλλά και σε ρύθμιση 100 δόσεων για χρέη που δημιουργήθηκαν κατά την περίοδο της πανδημίας.
Το παρελθόν, το μέλλον και τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας αποτελούν οι οικογενειακές επιχειρήσεις και για αυτό επιβάλλεται να στηριχθούν με τις σωστές μεταρρυθμίσεις κατά τη διαδικασία της κληρονομικότητας για στήριξη της ομαλής διαδοχής, πχ, σε ό,τι αφορά τους φόρους που επιβάλλονται από την ελληνική Πολιτεία. Αυτό επισήμανε ο Κωνσταντίνος Δημάδης, μέλος της διοίκησης της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ). Πρόσθεσε δε, ότι η ΕΣΕΕ έχει λάβει πολλές πρωτοβουλίες για το θέμα της μετάβασης από γενιά σε γενιά, με συνεχή επικοινωνία με τα μέλη της και με διοργάνωση σχετικών ημερίδων. Σημείωσε, τέλος, ότι χρειάζεται να αντιληφθούμε όλοι ότι η ελληνική οικογένεια και κατ’ επέκταση η ελληνική οικογενειακή επιχείρηση, είναι στυλοβάτης για τη μικρομεσαία, αλλά και τη μεγάλη ελληνική επιχειρηματικότητα.
Το συνέδριο τελεί υπό την αιγίδα του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, του Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ), του ΣΕΒΕ – Συνδέσμου Εξαγωγέων, του Συνδέσμου Επιχειρηματιών Γυναικών Ελλάδος (ΣΕΓΕ) και του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικών Πωλήσεων Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ).