To “παρών” στο Ports & Rail Forum 2023 έδωσε με ομιλία που απηύθυνε ο κ. Γεώργιος Σ. Αλεξανδράτος, Αντιπρόεδρος Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΝΕΕ).
Στην εισαγωγική του ομιλία, ο κ. Αλεξανδράτος ανέφερε ότι το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος μετρά 87 χρόνια ζωής και αποτελεί τον επίσημο σύμβουλο της κυβέρνησης για την ανάπτυξη της ναυτιλίας και την ανάπτυξη της οικονομίας δια μέσω της ναυτιλίας.
“Εκπροσωπουμε όλους τους κλάδους της ελληνικής θάλλασσας και μετράμε σήμερα 26.000 μέλη. Είμαστε διαρκώς σε επικοινωνία με φορείς και ενώσεις που εμπλέκονται άμεσα ή έμμεσα με την ναυτιλία. Παράλληλα, έχουμε καταστεί αρωγοί σε ιδιωτικές πρωτοβουλίες. Έχουμε καταφέρει να κάνουμε πολλά βήματα μπροστά όμως υπ΄ρχουν πολλά ακόμα που πρέπει να γίνουν”, ανέφερε κατά την εισήγησή του ο κ. Αλεξανδράτος.
Σχετικά με τις πράσινες συνδεδεμένες μεταφορές, έκανε μνεία στην αναφορά της IMP ότι “η κλεψύδρα αδειάζει, πλησιάζουμε στις προθεσμίες που έχουν δοθεί για την μείωση και αργότερα την εξάλειψη των αερίων που προκαλεί η ναυτιλία”.
Kαι συνέχισε:
“Έχουμε όλοι διαπιστώσει την επιτάχυνση στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών στη ναυτιλία, όπως η χρήση διπλών κινητήρων καυσίμου. Ωστόσο υπάρχει ένα κομφούζιο. Άποψή μου είναι ότι δεν θα επικρατήσει στη ναυτιλία ένα ενιαίο καύσιμο. Θα πρέπει το καταλληλότερο να αξιολογείται, όσο είναι εφικτό”.
Αναφορικά με το θέμα των καυσίμων ο κ. Αλεξανδράτος τόνισε:
Σήμερα ερευνάται η χρήση της αμμωνίας. Αμμωνία: Βρέθηκα κάποια στιγμή σε μια δεξίωση και συναντήθηκα με τον πρόεδρο ενός μεγάλου ναυτιλιακού φορέα και έναν εκπρόσωπο τεράστιου κατασκευαστή μηχανών. Μου είπαν ‘ για ποια αμμωνία μιλάτε;” εάν χυθεί στη θάλασσα την πατήσαμε”.
Ως συμπέρασμα, ανέφερε, η αβεβαιότητα εγείρει αβέναια κόστη. “Είμαστε σε στάδιο διερεύνησης καυσίμων, όπως η μεθανόλη, τα βιοκαύσιμα. Το LNG και το LPG αποτελούν μεταβατικά καύσιμα”, τόνισε.
“Όσον αφορά τον άνθρακα, μειονέκτημα παραμένει η αποθήκευσή του ενώ σημντικό πλεονέκτημα για τη ναυτιλία αποτελεί η συνέχιση της χρήσης πετρελαιου”.
Σχετικά με τις εξελίξεις στο εξωτερικό “ακούμε για τη χρήση αντιδραστήριων φθορίου στις ΗΠΑ αντί ουρανίου, με συστηματα ασφαλείας που αποτρέπουν τις διαρροές. Όλα αυτά είναι κάτι άγνωστο για την Ελλάδα”.
Για να ληφθούν οι όποιες αποφάσεις, κατά τον κ. Αλεξανδράτο, θα πρέπει πάνω από όλα να διασφαλιστεί η επάρκεια του εκάστοτε καυσίμου και να καλυφθούν οι προϋποθέσεις για τη χρήση του, όπως και οι κατάλληλες υποδομές.
“Στην ακτοπλοϊα ακόμα ψάχνονται, είναι σημαντικό υπάρξει μια απόφαση, γνωρίζοντας ότι δεν πρέπει να σταματήσουν ούτε λεπτό τη λειτουργία της, τηρώντας την η ασφάλεια η οποία υπάρχει σήμερα στα βαπορια. Στα ακτοπλοϊκά μικρών αποστάσεων, προκρίνεται η πράσινη ενέργεια, η λεγόμενη ηλεκτροφόρτιση”, τόνισε.
Παρ’ όλ’ αυτά “διαπιστώνουμε μια μεγάλη υστέρηση, ακόμα και στον σχεδιασμό των δικτύων μεταφοράς ενέργειας… Ο πλοικτήτης θα πρέπει μελλοντικά να έχει την δυνατότητα επιλογής, χωρίς τη μεσολάβηση του οργανισμού λιμένα, ενώ οι τιμές θα πρέπει να είναι ανταγωνιστικές, έτσι ώστε να καλυφθεί εύκολα το κόστος εγκατάστασης των νέων τεχνολογιών” ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Αλεξανδράτος.