Ερωτηθείς γιατί οι επιβάτες, για παράδειγμα στη Θεσσαλονίκη, συνεχίζουν να μεταφέρουν οι ίδιοι τις αποσκευές τους στα σημεία ελέγχου αποσκευών αντί να τα παραδίδουν στα σημεία Check-in, όπως συμβαίνει στα περισσότερα αεροδρόμια του κόσμου, ο κ. Τσινέλ απαντά ότι μέχρι το ερχόμενο καλοκαίρι αυτό θα έχει αλλάξει στα περισσότερα αεροδρόμια.
Τεράστιες οι δυνατότητες στην Ελλάδα
Σε ερώτηση εάν τους είχε αποθαρρύνει το γεγονός ότι ορισμένα από τα αεροδρόμια βαθμολογούνται συχνά ως τα χειρότερα του κόσμου, ο διευθύνων σύμβουλος της Fraport Greece απαντά, «αντιθέτως, αυτό λειτουργεί περισσότερο ως κίνητρο για μας. Το δυνατό μας σημείο είναι να βελτιώνουμε ένα μέτριο ή και κακό αεροδρόμιο. Όταν το ζητούμενο είναι να βελτιώσεις ένα τέλειο αεροδρόμιο και να αυξήσεις την κερδοφορία του, τότε η προστιθέμενη αξία μας είναι περιορισμένη».
Ο Στέφαν Σούλτε από την πλευρά του υποστηρίζει ότι στην Ελλάδα υπήρχαν μεγάλα περιθώρια για να γίνουν βελτιώσεις και για να αξιοποιήσει η εταιρία την τεχνογνωσία της. «Τα τελευταία πέντε χρόνια είδαμε πολλά αεροδρόμια. Ωστόσο σε κανένα πρότζεκτ οι προκλήσεις δεν ήταν τόσο μεγάλες και παράλληλα η χώρα και το περιβάλλον τόσο ελκυστικά όσο στην Ελλάδα. Η Ελλάδα έχει τεράστιες δυνατότητες στον τουρισμό, η χώρα προσφέρει μεγάλη πολιτιστική και φυσική πολυμορφία, οι άνθρωποι είναι εγκάρδιοι και φιλόξενοι. Είμαστε βαθιά πεπεισμένοι ότι η Ελλάδα έχει μπροστά της μεγάλο μέλλον ως μια από τις σημαντικότερες τουριστικές αγορές του κόσμου».
Κέρδη από το 2020;
Ο επικεφαλής της Fraport υποστηρίζει ότι η διαχείριση των 14 ελληνικών αεροδρομίων δεν αποφέρει βραχυπρόθεσμο κέρδος στην Fraport. «Εξαιτίας των τελών παραχώρησης και των πρόσθετων τελών, τα επόμενα χρόνια θα ωφεληθεί κυρίως το ελληνικό κράτος». Για τους μετόχους της Fraport οι μεγάλες και μακροπρόθεσμες αυτές επενδύσεις κάνουν απόσβεση μετά από 15 χρόνια, όπως λέει.
Εάν ο σχεδιασμός είναι τόσο μακροπρόθεσμος, όσο υποστηρίζει, τότε γιατί προχώρησε η Fraport σε κατακόρυφη αύξηση των ενοικίων; Φέραμε τα ενοίκια στα επίπεδα της αγοράς, απαντά ο κ. Τσινέλ, προσθέτοντας ότι εάν τα ενοίκια ήταν όντως τόσο υψηλά, δεν θα υπήρχαν εκατοντάδες προσφορές από επιχειρήσεις.
Πάντως και παρότι η εταιρία σημειώνει καταρχήν απώλειες, με τις σχεδιαζόμενες επενδύσεις να φτάνουν συνολικά τα 415 εκατομμύρια ευρώ -100 εκατ. ευρώ περισσότερα από τον αρχικό σχεδιασμό- η διοίκηση της εταιρίας είναι απολύτως ικανοποιημένη. «Η απόφαση να αναλάβουμε τα αεροδρόμια στην Ελλάδα», επισημαίνει ο κ. Σούλτε, «είναι μέχρι και σήμερα 100% σωστή. Τα πρόσθετα έξοδα δεν μας αιφνιδίασαν. Εξαιτίας των πολλών επενδύσεων θα έχουμε την τρέχουσα και την επόμενη χρονιά απώλειες. Τα αποτελέσματα όμως είναι καλύτερα από τα αναμενόμενα και έτσι ήδη το 2020 θα μπορούσε να υπάρξει κέρδος».