Τα υβριδικά και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κερδίζουν συνεχώς έδαφος στις πωλήσεις των καινούριων αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Η πορεία που ακολουθούν από το 2014 μέχρι και σήμερα είναι ανοδική, ενώ σταθερά χάνουν έδαφος από τις συνολικές πωλήσεις τα οχήματα που κινούνται με πετρέλαιο και βενζίνη.
Έτσι, ενώ το 2014 το μερίδιο της αγοράς για τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα άγγιζε το 96,1%, το 2015 περιορίστηκε στο 95,7% για να διατηρήσει το ποσοστό και την επόμενη χρονιά και να διαμορφωθεί το 2017 στο 94,3%. Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία και με δεδομένο ότι έχουμε ακόμη πολλούς μήνες για να ολοκληρωθεί το έτος, το ποσοστό αυτό θα μειωθεί αρκετά στο τέλος του έτους, δίνοντας περισσότερο έδαφος στα υβριδικά και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που γνωρίζουν μεγάλη άνοδο.
Ενώ τα υβριδικά αυτοκίνητα το 2014 αντιπροσώπευαν το 1,4% των συνολικών πωλήσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αυτό το ποσοστό κάθε χρόνο αυξάνεται (2015-1,6% και 2016-1,9%) για να διαμορφωθεί πέρσι στο 2,9%. Αντίστοιχη ήταν και η πορεία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς το 2014 στο ξεκίνημα της νέας τάσης ήταν μόλις το 0,6% για να φθάσει πέρσι το ποσοστό στο 1,4%. Φυσικά αυτό το ποσοστό τείνει να γίνει πολύ μεγαλύτερο τα επόμενα χρόνια όταν υπάρξει καλύτερη οργάνωση από τις κυβερνήσεις των χωρών της ΕΕ για τους χώρους φόρτισης, αλλά και όταν δοθούν μεγαλύτερα και ισχυρότερα κίνητρα για την απόκτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Αντίθετα μειωμένο είναι το ποσοστό για την απόκτηση αυτοκινήτου με υγραέριο, καθώς το 2014 αντιπροσώπευε το 1,2%, με τις επόμενες χρονιές να ακολουθεί πτωτική πορεία (2015-1%, 2016-0.8%) για να φθάσει πέρσι να ανακάμψει οριακά στο 1%. Τα πολλά προβλήματα τροφοδοσίας σε όλη την Ευρώπη απομακρύνουν τους οδηγούς στην επιλογή απόκτησης αυτοκινήτου που κινείται με φυσικό αέριο, καθώς από το 0,8% που κατείχε από το μερίδιο αγοράς το 2014, έφθασε πέρσι να επιλέγει μόλις το 0,3% των οδηγών να κινηθεί με φυσικό αέριο.
Όπως και να έχει τα επόμενα χρόνια η κατάσταση θα αλλάξει, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε την αναθεώρηση της οδηγίας 2009/33 / ΕΚ, δηλαδή της λεγόμενης οδηγίας για τα “καθαρά” οχήματα. Πλέον τα συγκεκριμένα οχήματα θα αυξηθούν και με δεδομένο το πλάνο των αυτοκινητοβιομηχανιών τα ηλεκτρικά οχήματα θα κυριαρχήσουν σύντομα στις πωλήσεις της Ευρώπης.
Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε και το γεγονός ότι από το 2020 θα ισχύσουν νέα όρια εκπομπών CO2. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης από τις αυτοκινητοβιομηχανίες τα πρόστιμα θα είναι μεγάλα και δυσβάστακτα. Το σίγουρο είναι ότι οι στόχοι της μείωσης των ρύπων θα αγγίξει και τα επαγγελματικά αυτοκίνητα, γεγονός που θα αλλάξει τις ισορροπίες.
Σε αυτό το κομμάτι η Ελλάδα δεν παρεκκλίνει από την γενικότερη τάση, καθώς βλέπουμε αυξημένο ενδιαφέρον για υβριδικά αυτοκίνητα, αλλά και για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ σταθερά μειώνεται το ενδιαφέρον των οδηγών για την απόκτηση ενός πετρελαιοκίνητου οχήματος. Όλα αυτά όταν η Αθήνα αναμένεται να είναι από τις πόλεις που θα διαμορφώσουν νέα δεδομένα στις εκπομπές ρύπων, το σίγουρο είναι ότι θα δούμε κοσμογονικές αλλαγές στις πωλήσεις αυτοκινήτων για τα ελληνικά -τουλάχιστον- δεδομένα στο άμεσο μέλλον.