Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη, 17 Ιουνίου 2021 το συνέδριο με τίτλο «Export Summit VIII – Awareness: A Key Factor to Success» του ΣΕΒΕ-Συνδέσμου Εξαγωγέων, ο οποίος πρωτοπόρησε διοργανώνοντας για πρώτη φορά στην Ελλάδα συνέδριο σε τρισδιάστατο εκθεσιακό κέντρο, το SEVE LiveOn Expo Complex.

To 8ο Export Summit υλοποιήθηκε σε υβριδική μορφή με την πλειοψηφία των ομιλητών να συμμετέχει με φυσική παρουσία και περισσότερους από 1500 σύνεδρους να παρακολουθούν ψηφιακά και να περιηγούνται στο τρισδιάστατο εκθεσιακό κέντρο. Παράλληλα, οι επισκέπτες του SEVE LiveOn Expo Complex είχαν τη δυνατότητα να αλληλεπιδράσουν με άλλους επισκέπτες (δικτύωση “peer-to-peer”) που εμφανίζονταν πως ήταν live και online, να περιηγηθούν στα περίπτερα των χορηγών στο Sponsors Hall, όπου μπορούσαν να συλλέξουν το ψηφιακό ενημερωτικό τους υλικό και να πραγματοποιήσουν μαζί τους προγραμματισμένες B2B επιχειρηματικές συναντήσεις σε ειδικά σχεδιασμένους ψηφιακούς χώρους, με video call ή/και chat και να δημιουργήσουν την προσωπική τους ψηφιακή ενημερωτική τσάντα.

To βίντεο του συνεδρίου:

Το Συνέδριο ξεκίνησε με το καλωσόρισμα του Προέδρου του ΣΕΒΕ, Δρ. Γιώργου Κωνσταντόπουλου, ο οποίος εστίασε στην «ενσυναίσθηση» που πρέπει να αναπτύξουν οι Έλληνες εξαγωγείς προκειμένου να αντιληφθούν έγκαιρα τις εξελίξεις στο διεθνές εμπόριο και να ενισχύσουν τη διεθνή τους ανταγωνιστικότητα.

Όπως τόνισε χαρακτηριστικά «Αν θέλουμε να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί πρέπει να έχουμε αυξημένη «αντίληψη» ώστε να αξιοποιούμε τις ευκαιρίες που μας παρουσιάζονται και να έχουμε «επίγνωση» των προβλημάτων που θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε». Στη συνέχεια, ο κ. Κωνσταντόπουλος σκιαγράφησε τη δομή του συνεδρίου και στάθηκε στην καινοτομία που εισήγαγε για πρώτη φορά ο ΣΕΒΕ διοργανώνοντας για πρώτη φορά στην Ελλάδα συνέδριο σε τρισδιάστατο εκθεσιακό κέντρο, προσαρμοζόμενος στις επιταγές της πανδημίας και στις δυνατότητες που παρέχει η τεχνολογία.

Στη συνέχεια, ο Γενικός Γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Εξωστρέφειας του Υπουργείου Εξωτερικών, Ιωάννης Σμυρλής, απηύθηνε χαιρετισμό στο Export Summit VIII εστιάζοντας στην εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας στην μετα-COVID εποχή. Ο κ. Σμυρλής στην εισήγησή του αναφέρθηκε στην αποστολή του Υπουργείου Εξωτερικών, η οποία είναι η αναμόρφωση της οικονομικής διπλωματίας στα πρότυπα των ανεπτυγμένων οικονομιών, ενώ αναφέρθηκε εκτενώς στην «Ενιαία Πύλη Εξωστρέφειας», μία νέα ενιαία και συνεκτική δομή του Υπουργείου που ενσωματώνει όλες τις οργανικές μονάδες που έχουν την ευθύνη της οικονομικής εξωστρέφειας και στους δύο αμιγώς εξωστρεφείς οργανισμούς που βρίσκονται υπό την εποπτεία της Γενικής Γραμματείας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Εξωστρέφειας του Υπουργείου Εξωτερικών, την Enterprise Greece και τον Οργανισμό Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων (ΟΑΕΠ).

Keynote Speaker του Συνεδρίου ήταν ο Γεώργιος Χαντζηνικολάου, Πρόεδρος Δ.Σ. της Τράπεζας Πειραιώς και της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, ο οποίος αναφέρθηκε εκτεταμένα στη σημασία της εξωστρέφειας για την ελληνική οικονομία, τονίζοντας ότι οι εξαγωγές ήταν ο μοναδικός κλάδος που αντιστάθηκε στην περίοδο της κρίσης και της πανδημίας και εμφανίζει παράλληλα ισχυρές προοπτικές ανάπτυξης για το μέλλον. Ακολούθως, μίλησε για το Ταμείο Ανάκαμψης και τη σημασία του ψηφιακού και του πράσινου μετασχηματισμού για την ελληνική οικονομία, υπογραμμίζοντας ότι η Τράπεζα Πειραιώς υποστηρίζει ουσιαστικά τον εξαγωγικό προσανατολισμό των πελατών της και σ’ αυτό το πλαίσιο αναμένεται να χορηγήσει δάνεια ύψους 22 δις ευρώ μέχρι το 2024.

Ομιλητές στο Panel 1 – CORPORATE GOVERNANCE-SUCCESSION-FAMILY BUSINESS AWARENESS ήταν οι: Ζωή Παλατιανά, Διεύθυνση Marketing και Διεθνών Πωλήσεων της PALAPLAST ΑΕ, Βαγγέλης Αποστολάκης, Αντιπρόεδρος της KPMG στην Ελλάδα, Πάνος Μενεξόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της DRYFO-ΑΦΟΙ ΜΕΝΕΞΟΠΟΥΛΟΙ ΑΒΕΕ. Η κα. Παλατιανά αναφέρθηκε στην οικογενειακή επιχείρηση Palaplast, επιδίωξη της οποίας είναι η επέκταση της παρουσίας της σε νέες αγορές, ενώ σε ό,τι αφορά στην υπόθεση διαδοχής των οικογενειακών επιχειρήσεων, το κλειδί είναι ο καταμερισμός των θέσεων και των ευθυνών. Ο κ. Αποστολάκης μίλησε για τις οικογενειακές επιχειρήσεις και το πλάνο διαδοχής που αποτελεί ένα στοίχημα για τις εν λόγω επιχειρήσεις, καθώς, όπως ανέφερε, το 70% των εν ενεργεία ηγετών των οικογενειακών επιχειρήσεων δεν έχουν πλάνο διαδοχής. Τέλος, ο κ. Μενεξόπουλος δήλωσε ότι η περίοδος της κρίσης ανάγκασε την εταιρεία Dryfo-Αφοί Μενεξόπουλοι ΑΒΕΕ να ψάξει νέες διεξόδους και αγορές και να μην στηριχθεί στη τοπική κοινότητα και υποστήριξε ότι η μεγαλύτερη πρόκληση που θα αντιμετωπίσουν οι οικογενειακές επιχειρήσεις είναι η νέα γενιά να διαχειριστεί με τον ίδιο ζήλο, αγάπη και προοπτική την επιχείρηση και τις δραστηριότητες της. Το πάνελ συντόνισε ο Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος του ΣΕΒΕ Παναγιώτης Χασάπης.

Ομιλητές στο Panel 2 – FINANCIAL PRODUCT AWARENESS ήταν οι: Γιώργος Καραγιαννόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της Eurobank Factors και Πρόεδρος Ελληνικής Ένωσης Factoring, Κωνσταντίνος Χριστοδούλου, Διευθύνων Σύμβουλος της Πειραιώς Factoring Α.Ε, Μαρία Ράϊκου, Διευθύνουσα Σύμβουλος της ABC Factors και Αντιπρόεδρος Ελληνικής Ένωσης Factoring, Αλέξανδρος Κοντόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της Εθνική Factors Α.Ε. Με επίκεντρο το factoring και τη συμμετοχή όλων των Διευθύνοντων Συμβούλων των εταιρειών factoring των τεσσάρων συστημικών τραπεζικών ομίλων πραγματοποιήθηκε το 2ο πάνελ του Export Summit VIII. Ο κ. Καραγιαννόπουλος ξεκίνησε την εισήγησή του αναφερόμενος στο factoring, το οποίο αποτέλεσε πολύτιμο αρωγό των επιχειρήσεων στα χρόνια της οικονομικής κρίσης λέγοντας ότι «η ομαλή μετάβαση σε μια οικονομία χωρίς μεταχρονολογημένες επιταγές, η έμφαση στον τομέα των Μικρών και Μεσαίων Επιχειρήσεων και η τεχνολογική καινοτομία είναι οι βασικές προκλήσεις του factoring». Μάλιστα, ο κ. Καραγιαννόπουλος παρέθεσε κάποια απαραίτητα στοιχεία βάσει των οποίων ο τζίρος του factoring στη χώρα μας ανήλθε από 12,9 δις ευρώ το 2015 σε 15 δις ευρώ το 2019, ενώ η πανδημία προκάλεσε μία μικρή κάμψη το 2020 με αποτέλεσμα τη μείωση του τζίρου σε 14,4 δις ευρώ. Το γεγονός αυτό ανέδειξε τη χρησιμότητα και την ανθεκτικότητα του εργαλείου του factoring στις εξαγωγές. Το λόγο πήρε στη συνέχεια ο κ. Χριστοδούλου, ο οποίος είπε ότι «οι εταιρείες Factoring στην Ελλάδα αποτελούν σταθερό πυλώνα ρευστότητας για τις επιχειρήσεις και παραμείναμε κοντά στους πελάτες μας, στηρίζοντας τις έκτακτες ανάγκες χρηματοδότησης που προέκυψαν λόγω των αλλαγών στην εφοδιαστική αλυσίδα και στη συμπεριφορά των καταναλωτών κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Στον Όμιλο της Τράπεζας Πειραιώς εστιάζουμε στην υποστήριξη του εξαγωγικού τομέα της οικονομίας, θεωρώντας ότι η εξωστρέφεια είναι κύριος άξονας βιώσιμης ανάπτυξης». Η κα. Ράϊκου εστίασε και εκείνη στην εύκολη πρόσβαση σε χρηματοδότηση κεφαλαίου κίνησης μέσω του factoring, υπογραμμίζοντας ότι «η χρησιμότητα του Factoring στην στρατηγική εξωστρέφειάς των επιχειρήσεων είναι καθοριστική ιδιαίτερα σε ένα απαιτητικό και μεταβαλλόμενο περιβάλλον των εμπορικών συναλλαγών. Σύμφωνα με την κα. Ράϊκου: «ο Έλληνας εξαγωγέας που αξιοποιεί το factoring, το οποίο χρηματοδοτεί το 7% της ετήσιας ανάπτυξης της ελληνικής αγοράς, τον τοποθετεί στο επίκεντρο μίας μεγάλης αγοράς 259.000 επιχειρήσεων στην Ευρώπη». Το πάνελ ολοκληρώθηκε με τον κ. Κοντόπουλο, ο οποίος μίλησε για τις τάσεις του διεθνούς εμπορίου που δείχνουν αύξηση των συναλλαγών με «ανοικτούς λογαριασμούς» και μείωση της χρήσης τραπεζικών εγγυήσεων (εγγυητικές επιστολές και ενέγγυες πιστώσεις). Έτσι, σύμφωνα με τον κ. Κοντόπουλο, ολοένα και μεγαλύτερος αριθμός επιχειρήσεων κάνει χρήση του factoring για πρόσβαση σε άμεση ρευστότητα, ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε στο παρελθόν το 48% των πιστώσεων παρέχονταν χωρίς ασφάλιση, ενώ τώρα το ποσοστό των πιστώσεων που παρέχονται με παράλληλη ασφάλιση φθάνει το 70%. Τον συντονισμό έκανε ο Χρήστος Κώνστας, Δημοσιογράφος.

Ομιλητές στο Panel 3 – CREDIT INSURANCE AWARENESS ήταν οι: Γρηγόρης Σταματόπουλος, Γενικός Διευθυντής του Οργανισμού Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων-ΟΑΕΠ, Γεράσιμος Τζέης, Managing Director της Atradius Hellenic Branch, Γιώργος Βελιζιώτης, Εμπορικός Διευθυντής της Euler Hermes Hellas. Ο κ. Σταματόπουλος τόνισε ότι σκοπός του ΟΑΕΠ είναι να αποκτήσει παρόμοια οργάνωση με αντίστοιχους Ευρωπαϊκούς Κρατικούς Οργανισμούς που διαπρέπουν και υπογράμμισε ότι δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην παροχή όσο το δυνατόν ευνοϊκότερων όρων στις παρεχόμενες υπηρεσίες, καθώς ο ΟΑΕΠ διευκολύνει τους εξαγωγείς και σε επίπεδο operations. Σύμφωνα με τον κ. Σταματόπουλο, στα επόμενα πέντε έτη ο ΟΑΕΠ αναμένεται να υποστηρίξει εξαγωγές ύψους 8,7 δις ευρώ, οι οποίες θα δημιουργήσουν παραγόμενο προϊόν ύψους 21,6 δις ευρώ και προστιθέμενη αξία 8,1 δις ευρώ. Αντίστοιχα, ο κ. Τζέης ανέφερε ότι: «Όλα δείχνουν ότι βαίνουμε στη μετά COVID-19 εποχή, παρόλα αυτά οι απειλές για τη διεθνή οικονομία παραμένουν υπολογίσιμες. Η ασφάλιση των εξαγωγικών πιστώσεων είναι ο σύμμαχος του Έλληνα επιχειρηματία, αφού μπορεί να του εξασφαλίσει ασφαλή ανάπτυξη στις ξένες αγορές, πρόληψη επισφαλειών, έγκαιρη αποζημίωση, καθώς και πρόσβαση σε εύκολη και φθηνή χρηματοδότηση». Στη συνέχεια ο κ. Βελιζιώτης μίλησε για το μέλλον του παγκόσμιου εμπορίου, το οποίο σύμφωνα με τις προβλέψεις της Euler Hermes αναμένεται να αυξηθεί κατά 7,7% σε όγκο και 15,9% σε αξίες, ενώ αναφέρθηκε και στην ενθουσιώδη επανεκκίνηση της παγκόσμιας οικονομίας, η οποία ανάκαμψη ωστόσο αναμένεται να έχει πολλές όψεις. Τον συντονισμό στο τρίτο πάνελ του συνεδρίου έκανε ο CEO της Ethos Group, Κωνσταντίνος Ουζούνης.

Ομιλητές στο Panel 4 – GREEN SUSTAINABILITY AWARENESS ήταν οι: Δημήτρης Δημητριάδης, Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Ελληνικός Χρυσός ΑΕ, Θεόδωρος  Υφαντίδης, Διευθυντής Εξαγωγών της ISOMAT ΑΕ., Μάνος-Νικόλαος Παπαδάκης, Applications Executive Standards and Solutions Department της GS1 Association Greece, Θεόδωρος Παπακωνσταντίνου, Partner της DELOITTE. Ο κ. Δημητριάδης αναφέρθηκε στην υπεύθυνη μεταλλευτική δραστηριότητα που βρίσκεται στον πυρήνα της προστασίας του περιβάλλοντος και υπογράμμισε ότι στην εταιρεία Ελληνικός Χρυσός έχουν σχεδιάσει και εφαρμόσει ένα από τα πιο ολοκληρωμένα προγράμματα περιβαλλοντικής παρακολούθησης στην Ευρώπη. Ο κ. Υφαντίδης αναφέρθηκε στη βιωσιμότητα, η οποία αποτελεί προτεραιότητα για την ISOMAT ΑΕ και στη συνέχεια ανέπτυξε τα πολλαπλά οφέλη που προκύπτουν από την αναβάθμιση της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων, παραθέτοντας συγχρόνως στοιχεία κατανομής της κατανάλωσης ενέργειας στην Ελλάδα. Το λόγο πήρε στη συνέχεια ο κ. Μάνος-Νικόλαος Παπαδάκης με επίκεντρο της ομιλίας του την κυκλική οικονομία που συνιστά πλέον μία διεθνή στρατηγική, τονίζοντας παράλληλα ότι στόχος της Ε.Ε. είναι οι μηδενικοί ρύποι και γι’ αυτό προσπαθεί να οδηγήσει τις οικονομίες των κρατών-μελών σε ένα αειφόρο μονοπάτι. Το πάνελ έκλεισε ο κ. Παπακωνσταντίνου, ο οποίος έθεσε ως επιτακτική ανάγκη την ανάπτυξη στρατηγικών βιωσιμότητας από τις επιχειρήσεις, καθώς προσφέρει πολλαπλά οφέλη όπως διαφοροποίηση της επωνυμίας (brand), προσέλκυση και διατήρηση ταλέντων, καινοτομία, αποτελεσματικότητα λειτουργιών, κ.α. Ο συντονισμός έγινε από τον Δημήτριο Βλάχο, Πρόεδρο ΔΣ της Ελληνικής Εταιρείας Logistics Βορείου Ελλάδος (EELBE).

Ομιλητές στο Panel 5 – INTERNATIONAL DEVELOPMENT AWARENESS ήταν οι: Μπέττυ Αλεξανδροπούλου, Εντεταλμένη Σύμβουλος και Εκτελεστικό Μέλος ΔΣ της Enterprise Greece, Σέρκο Κουγιουμτζιάν, Executive Director  Sales & Marketing της ICAP, Ιωάννης Μικρογιαννάκης, Ιδρυτής της MIND ITHACA, Γιώργος Μοσχοβάκης, Εμπορικός Διευθυντής του Ομίλου KLEEMANN, Γιάννης Λιβιτσάνος, Διευθυντής Εξαγωγών της Πυραμίς Μεταλλουργία Α.Ε. Με πρώτη ομιλήτρια την κα. Αλεξανδροπούλου ξεκίνησε το πέμπτο πάνελ του Export Summit, η οποία αναφέρθηκε στην εξωστρέφεια των επιχειρήσεων. Σύμφωνα με την κα. Αλεξανδροπούλου, η εξωστρέφεια προϋποθέτει πως οι επιχειρήσεις έχουν πρόσβαση σε τρεις βασικούς πυλώνες: πρόσβαση σε πληροφορία, ευκαιρίες και δυνατότητες προβολής και δικτύωσης και συνεχή εκπαίδευση στελεχών, καθώς και προσωποποιημένη συμβουλευτική από ανθρώπους  της αγοράς. Ο κ. Κουγιουμτζιάν αναφέρθηκε στη δύναμη και την αξία που έχουν τα δεδομένα, καθώς η στρατηγική εξαγωγών μπορεί να βελτιστοποιηθεί με χρήση μοντέρνων υπηρεσιών που βοηθούν στην λήψη γρήγορων και σωστών αποφάσεων. Η ομιλία του κ. Μικρογιαννάκη είχε τίτλο «Η τριλογία του νέου ηγέτη» και αφορούσε στα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ένας ηγέτης ώστε να αντιμετωπίσει τους κινδύνους και τις αλλαγές που έρχονται σε επίπεδο τεχνολογιών, καταλήγοντας ότι ο νέος ηγέτης «με την οργάνωση θα διοικήσει την πραγματικότητα, με το digital θα διοικήσει τις προοπτικές και με τη φωνή θα διοικήσει τη φωνή των άλλων». Στη συνέχεια ο κ. Μοσχοβάκης τοποθετήθηκε για τα βήματα διαθνοποίησης της Kleemann αναφέροντας ως χαρακτηριστικό παράδειγμα πρόκλησης την Ρωσία, όπου η εταιρεία κατάφερε να έχει ένα μεγάλο μερίδιο αγοράς μέσω δημιουργίας γραφείων στην τοπική αγορά, τμήμα ρωσόφωνων στη μητρική γλώσσα και πιστοποιώντας τα προϊόντα της. Το πάνελ ολοκληρώθηκε με την εισήγηση του κ. Λιβιτσάνου που αφορούσε στην εξαγωγική στρατηγική της Πυραμίς Μεταλλουργία Α.Ε. , βάσει της οποίας η εταιρεία πραγματοποιεί εξαγωγές σε περισσότερες από 82 χώρες έχοντας αναπτύξει ένα ισχυρό brand name παγκοσμίως. Το πάνελ συντόνισε η Δημοσιογράφος και Γενική Διευθύντρια του GRTimes.gr Μαρία Σαμολαδά.

Ομιλητές στο Panel 6 – GLOBAL NETWORKING AND SYNERGY AWARENESS ήταν οι: Γιώργος Φιλιόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της Enterprise Greece, Ευστάθιος Κουτσοχήνας, Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Νίκος Ευθυμιάδης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Τεχνολογικού Κέντρου Thess INTEC και Πρόεδρος της REDESTOS Efthymiadis Agrotechnology Group, Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης, CEO της PELOPAC ΑΕ και Πρόεδρος του Agrotech Export Cluster. Με θεματολογία που αφορούσε την αφύπνιση στις διεθνείς συνέργειες και στη διεθνή δικτύωση, το 6ο πάνελ του Export Summit ξεκίνησε με την τοποθέτηση του κ. Φιλιόπουλου, ο οποίος είπε «Η έκτακτη κατάσταση που βιώνουμε από το Μάρτιο του περασμένου έτους,  απαιτεί νέα εργαλεία, αλλά και ευελιξία, ταχύτητα, προσαρμογή και διαφοροποίηση, για να προσελκύσει ο επιχειρηματίας το ενδιαφέρον ενός καταναλωτή που εκτίθεται σε πληθώρα ερεθισμάτων, πληροφοριών, αλλά και καθημερινών προκλήσεων». Στη συνέχεια αναφέρθηκε στα επενδυτικά σχέδια που υποστηρίζει η Enterprise Greece και στις βασικές της υπηρεσίες όπως είναι το matchmaking ελληνικών και  ξένων επιχειρήσεων και κεφαλαίων. Το λόγο στη συνέχεια πήρε ο κ. Κουτσοχήνας και μίλησε για τα πλεονεκτήματα του συλλογικού branding στη σύγχρονη αγορά και συγκεκριμένα του συλλογικού σήματος της Ε.Ε. με γεωγραφική ένδειξη, θέτοντας ως χαρακτηριστικό παράδειγμα το συλλογικό σήμα του ΣΕΒΕ «M Macedonia the Great». Το πάνελ συνεχίστηκε με τον κ. Ευθυμιάδη, ο οποίος αναφέρθηκε στα οφέλη που προκύπτουν από το πρώτο Τεχνολογικό Πάρκο της χώρας, Thess INTEC, τόσο για την εθνική όσο και για την τοπική οικονομία και απασχόληση, ενώ παρουσίασε και τα έργα που αναμένεται να πραγματοποιηθούν. Ο κ. Κωνσταντινίδης έκλεισε το 6ο πάνελ του συνεδρίου με την τοποθέτησή του να αφορά στο Agrotech Export Cluster, τους στρατηγικούς άξονες ανάπτυξης, τα σχέδια δράσης και τα εν γένει πλεονεκτήματα που προκύπτουν από συνεργατικούς σχηματισμούς. Ο Γιάννης Χατζηδημητρίου,  Καθηγητής Διεθνών Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων και Διευθυντής του Μεταπτυχιακού Προγράμματος στις Διεθνείς Επιχειρηματικές Δραστηριότητες, Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας έκανε το συντονισμό.

Ομιλητές στο Panel 7 – DIGITAL TRANSFORMATION AWARENESS-CYBER SECURITY AWARENESS ήταν οι: Στέλλα Αγγελοπούλου, Principal-Head of Technology Intelligence & Performance της Grant Thornton Greece, Γιάννης Ποταμίτης, Applications Director της PwC Ελλάδας, Άρης Σφακιανάκης, Διευθυντής Ελληνικής Περιφέρειας της DHL EXPRESS HELLAS, Πολυμάχη Συμεωνίδου, Διευθύνουσα Σύμβουλος της AGRO APPS, Δημήτρης Λακασάς, Πρόεδρος της Olympia Electronics AE και ο Mανής Όθωνας, Διευθυντής Ψηφιοποίησης Παραγωγής & Διαχείρισης Δεδομένων της ΤΙΤΑΝ ΑΕ. Το τελευταίο πάνελ του συνεδρίου ξεκίνησε με την ομιλία της κας Αγγελοπούλου, η οποία τόνισε ότι «Ο ψηφιακός μετασχηματισμός οφείλει να είναι ένα ταξίδι για την επιχείρηση, και όχι απλά ένας προορισμός. Προκειμένου να στεφθεί με επιτυχία ο εν λόγω μετασχηματισμός, η επιχείρηση θα πρέπει να έχει σαφώς προσδιορισμένα τα δεδομένα της εκκίνησής της, ώστε να σχεδιάσει τα επόμενα βήματα που θα ακολουθήσει στην πορεία της προς τον στρατηγικό της στόχο. Αυτή η προσέγγιση θα την οδηγήσει με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα στην επόμενη ημέρα». Ο κ. Ποταμίτης εστίασε στη συμβολή των Enterprise Resource Planning (ERPs) στον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων, αναφέροντας ότι τα ERP συστήματα οδηγούν τους οργανισμούς σε πρότυπες διαδικασίες βελτιστοποίησης.

Στη συνέχεια του Export Summit VΙΙI – Awareness: A Key Factor to Success το λόγο πήρε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, ο οποίος ανέφερε μεταξύ άλλων: «H ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων αποτελεί βασική μας προτεραιότητα. Για τον λόγο αυτόν συμμετέχουμε ενεργά στη διαμόρφωση του ευρωπαϊκού διασυνοριακού μηχανισμού προσαρμογής άνθρακα για την προστασία των επιχειρήσεων από τον αθέμιτο ανταγωνισμό από χώρες εκτός Ε.Ε. Ο στόχος του μηχανισμού είναι να αντισταθμίσει το αυξημένο κόστος παραγωγής στην Ευρώπη λόγω των μέτρων μείωσης διοξειδίου του άνθρακα και θα αφορά σε σειρά προϊόντων που παράγονται σε τρίτες χώρες, όπως το τσιμέντο, ο χάλυβας, το αλουμίνιο, ο ηλεκτρισμός και τα λιπάσματα. Έχουμε επιμείνει στην ανάγκη όχι μόνο για αντιμετώπιση του μειωμένου κόστους άνθρακα των εισαγωγών αλλά και εξίσου στήριξης των εξαγωγών, ενδεχομένως με την παροχή δωρεάν δικαιωμάτων ή κάποιου ισοδύναμου αποτελέσματος συστήματος. Παράλληλα, αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες για τη διατήρηση του ενεργειακού κόστους των επιχειρήσεων σε προσιτά επίπεδα, ενώ για πρώτη φορά δρομολογούμε ένα πρόγραμμα “Εξοικονομώ” για την ενεργειακή τους αναβάθμιση με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης».

Ακολούθως, το 7ο πάνελ συνεχίστηκε με τον κ. Σφακιανάκη, ο οποίος μίλησε για το ηλεκτρονικό εμπόριο τόσο μεταξύ επιχειρήσεων (B2B) όσο και μεταξύ επιχειρήσεων και καταναλωτών (B2C), τονίζοντας την έντονα ανοδική τάση των τελευταίων χρόνων με τις προβλέψεις για το B2C e-commerce στο διάστημα 2020-2026 να «δείχνουν» τετραπλασιασμό του τζίρου από 1,2 τρις δολάρια σε 4,8 δις δολάρια και τις προβλέψεις για το B2B e-commerce να κάνουν λόγο για μία αγορά αξίας 20,9 τρις δολαρίων το 2027. Το λόγο πήρε στη συνέχεια η κα. Συμεωνίδου, η οποία αναφέρθηκε στην ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών, όπως τα drones, οι σένσορες, το διαδίκτυο των πραγμάτων (IoT) και η ρομποτική στον πρωτογενή τομέα και τα οφέλη που προκύπτουν από τη χρήση τους σε κοινωνικό επίπεδο, σε επίπεδο πολιτικής, εντός της παραγωγής, αλλά και εκτός αυτής. Ακολούθησε ο κ. Λακασάς, ο οποίος μίλησε για την 4η Βιομηχανική Επανάσταση, τις τεχνολογίες που την απαρτίζουν και την αφύπνιση που απαιτείται από πλευράς πολιτών, επιχειρήσεων και κρατών για τις νέες συνθήκες που δημιουργεί. Στη συνέχεια και στο πλαίσιο του προσφάτως εκδοθέντος βιβλίου του με τίτλο «Άνθρωπος 4.0», αναφέρθηκε στις επιχειρήσεις του μέλλοντος και εστίασε στη σημασία της ασφάλειας στον κυβερνοχώρο (cyber security). Τελευταίος ομιλητής στο 7ο πάνελ του Export Summit VIII ήταν ο κ. Μανής, ο οποίος αναφέρθηκε στον ψηφιακό μετασχηματισμό της ΤΙΤΑΝ που ξεκίνησε το 2017 σε πιλοτική μορφή χτίζοντας υποδομές και δυνατότητες, με το όραμα της εταιρείας να αφορά στην αξιοποίηση μία ιδιόκτητης ψηφιακής πλατφόρμας με σκοπό την ελαχιστοποίηση του κόστους παραγωγής, του κόστους εξυπηρέτησης και τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας του πελάτη. Συντονιστής του τελευταίου πάνελ του Export Summit VIII ήταν ο Αντιπρόεδρος Έρευνας και Καινοτομίας του CITY College, University of York Europe Campus Παναγιώτης Κετικίδης.

Το φετινό Συνέδριο πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καθώς και της Γενικής Γραμματείας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Εξωστρέφειας του Υπουργείου Εξωτερικών.

Χορηγοί του Συνεδρίου ήταν: Gold – ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ, DELOITTE, PALAPLAST. Silver –  DHL EXPRESS, EULER HERMES, ΟΑΕΠ, ATRADIUS. Bronze –  ENTERPRISE GREECE, ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ – OLYMP, Kleemann, ICAP, GS1 Association Greece, Pelopac, ΑΛΟΥΜΥΛ, ΤΙΤΑΝ ΤΣΙΜΕΝΤΩΝ, ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ, Εθνική Factors, PwC Ελλάδας, ABC FACTORS. Standard –  EUROBANK FACTORS, KPMG, ΑΚΡΙΤΑΣ, ΜΠΑΡΜΠΑ ΣΤΑΘΗΣ, ISOMAT, Grant Thornton Greece, ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ, AGROTECH EXPORT CLUSTER και SPACE.

Χορηγοί Επικοινωνίας ήταν: BANKS.com.gr, NEW TIMES, STAR Κεντρικής Ελλάδας, GRTIMES.GR, VORΙA.GR, ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, THES.GR, EXPORTNEWS.GR και με την επικοινωνιακή στήριξη της ΕΡΤ3.