Η Internationale Tourismus-Börse Berlin είναι κάτι σαν το “holy grail” του τουριστικού κλάδου παγκοσμίως. Η μεγαλύτερη έκθεση διεθνώς πραγματοποιείται, από το 1996, με τόσο μεγάλη επιτυχία που οι ιθύνοντες του ΙΤΒ σχεδιάζουν την επέκτασή της σε Κίνα, Ινδία και Σιγκαπούρη. Μάλιστα η φετινή διοργάνωση παρουσίασε ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς διεξήχθη σε μια περίοδο αβεβαιότητας, μειωμένης ανάπτυξης στο σύνολο των χωρών-προορισμών αιχμής για τον ελληνικό τουρισμό και ανόδου ανταγωνιστικών περιοχών. 

Ωστόσο, τα πρώτα μηνύματα εξέπληξαν ευχάριστα ακόμη και τους πιο αισιόδοξους του κλάδου, σε σημείο που ορισμένοι να κάνουν λόγο για χρονιά-ρεκόρ (το 2025). Σύμφωνα με τα στοιχεία προκρατήσεων των πέντε μεγαλύτερων τουριστικών πρακτορείων της Γερμανίας, η ζήτηση για ταξίδια στη χώρα μας είναι αυξημένη κατά 15% έως 20%, το οποίο, πρακτικά, θα μπορούσε (σε περίπτωση επιβεβαίωσης των στοιχείων) να αντιστοιχεί σε αφίξεις από 800 χιλιάδες έως 1 εκατομμύριο παραπάνω σε σχέση με πέρυσι. 

Παραδοσιακά, η γερμανική αγορά είναι «πρωτοδεύτερος» πελάτης του ελληνικού τουρισμού, με σημαντικό μερίδιο να αφορά την κατηγορία «μαζικού τουρισμού». Στο all-inclusive η Ελλάδα είναι τρίτη –μετά την Ισπανία και την Τουρκία–, αλλά πρώτη συγκριτικά με τον πληθυσμό της χώρας. Το ενδιαφέρον της φετινής ΙΤΒ είναι η διάθεση των ίδιων των Γερμανών να ταξιδέψουν στο εξωτερικό περισσότερο από κάθε άλλη φορά (ακόμη και την πρώτη μετά τον Covid χρονιά) και να ξοδέψουν περισσότερα. 

Ο λόγος, τώρα, αυτής της «δίψας» τους για ταξίδια –ακόμη και στη χώρα μας– είναι άξιος διερεύνησης (αλλά δεν είναι της παρούσης), τάση που, καλώς εχόντων των πραγμάτων, θα διαφανεί σε περίπου έναν μήνα. 

Ο εορτασμός του Πάσχα (20 Απριλίου) είναι η πρώτη «κρησάρα» για την επιβεβαίωση (ή όχι) των προβλέψεων/προκρατήσεων. Όμως, αυτό, πρακτικά, σημαίνει ότι τα βασικά και αυτονόητα που απαιτούνται θα έπρεπε να υλοποιούνται ήδη. Το αναφέρω αυτό με αφορμή σημείωση μέλους του ΔΣ της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων σύμφωνα με την οποία ακόμη δεν τους έχουν γνωστοποιηθεί τι ακριβώς θα ισχύσει φέτος με τη Σαντορίνη: πώς θα γίνουν οι προσεγγίσεις πλοίων, οι περιηγήσεις κ.λπ., θυμίζοντας ότι το νησί είναι από τα κορυφαία σε επισκεψιμότητα στην Ευρώπη, με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό ευρύτερα. 

Βέβαια, ειδικά για τη Σαντορίνη, θα πρέπει πρώτα να απομακρυνθεί ο όποιος κίνδυνος, πλην όμως η απουσία κάποιων πρώτων σχεδιασμών δεν συνιστά ενθαρρυντική ένδειξη. Όπως και για άλλα ζητήματα που αφορούν, κυρίως, την τιμολογιακή πολιτική (δεν έχει επιβεβαιωθεί το ύψος των αυξήσεων στα ακτοπλοϊκά), σχεδόν στα μέσα Μαρτίου. 

Το 2025 είναι, λοιπόν, μια ιδιαίτερη χρονιά, για πολλούς και διάφορους (ευνόητους) λόγους, για αυτό θα απαιτηθεί μεγαλύτερη προσοχή και καλύτερος σχεδιασμός, προκειμένου να γίνει η βέλτιστη αξιοποίηση των ενθαρρυντικών μηνυμάτων που έρχονται από το Βερολίνο.

ΑΠΟ ΧΡΗΜΑ WEEK