Δημήτρης Μαλλάς
Η ώρα της «Μαύρης Παρασκευής» ή Black Friday όπως είναι πιο γνωστή στις Ηνωμένες Πολιτείες, απ’ όπου και ξεκίνησε η συγκεκριμένη «παράδοση» πλησιάζει και οι μεγάλες αλυσίδες -ιδίως όσες κινούνται στο χώρο της τεχνολογίας- βρίσκονται σε φάση πυρετωδών προετοιμασιών.
Η Black Friday, η μέρα όπου τα καταστήματα πραγματοποιούν πολλές και μεγάλες προσφορές, θα «γιορταστεί» στις 23 Νοεμβρίου, ήτοι την επόμενη της «Ημέρας των Ευχαριστιών» (Thanksgiving) που γιορτάζουν οι Αμερικανοί. Και μπορεί να απέχουμε ακόμη περίπου 10 ημέρες, όμως, τα επιτελεία των αλυσίδων δουλεύουν εδώ και εβδομάδες προκειμένου αφενός να κάνουν καλές προσφορές αλλά και να μπορέσουν να προσφέρουν ένα όσο το δυνατόν καλύτερο επίπεδο εξυπηρέτησης στους πελάτες τους. Οι προωθητικές ενέργειες ξεκινούν σταδιακά (π.χ. το Public καλεί τους καταναλωτές να δηλώσουν τι θέλουν να αποκτήσουν κατά την Black Friday και μάλιστα σε τι τιμές) και αναμένεται να κορυφωθούν την επόμενη εβδομάδα όταν θα πλησιάζει η «Μαύρη Παρασκευή».
Η Black Friday είναι μία συνήθεια που ενέσκηψε ξαφνικά στην ελληνική αγορά πριν από 3 χρόνια με τα Public να είναι η αλυσίδα που έκανε το πρώτο βήμα, αλλά και τις υπόλοιπες αλυσίδες του χώρου των ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών να ακολουθούν κατά πόδας. Τα τελευταία δύο χρόνια, στο «χορό» έχουν εισέλθει εταιρείες από όλους τους κλάδους του λιανεμπορίου, ενώ δεν είναι λίγες εκείνες που επεκτείνουν για μερικές ημέρες την Black Friday.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, η Black Friday έχει εξελιχθεί στην ημέρα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις της χρονιάς, ενώ είναι αξιοσημείωτο ότι εκτιμάται ότι σε πολλούς κλάδους η «Μαύρη Παρασκευή» κόβει από τις πωλήσεις κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων. Επιπλέον, οι προηγούμενες ημέρες της Black Friday είναι εξαιρετικά πεσμένες όσον αφορά τις πωλήσεις καθώς οι καταναλωτές περιμένουν να δουν τις προσφορές που θα γίνουν, πολλές από τις οποίες είναι πραγματικά πολύ καλές.
Το μεγάλο πρόβλημα, πάντως, είναι να διατηρήσει μία αλυσίδα το επίπεδο εξυπηρέτησης σε υψηλό επίπεδο. Κατά τη διάρκεια της Black Friday, ο αριθμός των επισκεπτών στα καταστήματα αυξάνεται σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό, ενώ οι πελάτες προσπαθούν να εντοπίσουν όσο το δυνατόν πιο γρήγορα τις καλύτερες ευκαιρίες και να προλάβουν να πάρουν στα χέρια τους το προϊόν που επιθυμούν πριν εξαντληθεί. Αντίστοιχα, στα ηλεκτρονικά καταστήματα ο «φόρτος» αυξάνεται σε μεγάλο βαθμό και αν κάποιο online shop δεν είναι κατάλληλα προετοιμασμένο μπορεί να καταρρεύσει.
Γενικότερα, η σωστή προετοιμασία θεωρείται κλειδί όπως και η πρόβλεψη για τα προϊόντα που θα πουληθούν. Πολλές φορές, οι αλυσίδες και οι εταιρείες εκμεταλλεύονται την Black Friday προκειμένου να αδειάσουν τις αποθήκες τους από προϊόντα, τα οποία δεν είχαν την ανταπόκριση που περίμεναν και εκεί συνήθως είναι που οι τιμές πέφτουν σε πολύ μεγάλο βαθμό.
Επίσης, μία σημαντική παράμετρος θεωρείται πως είναι η σωστή προετοιμασία των εργαζομένων, καθώς η Black Friday σηματοδοτεί ουσιαστικά την έναρξη της περιόδου των Χριστουγέννων κατά τη διάρκεια των οποίων τα καταστήματα μένουν ανοικτά για 3 Κυριακές, ενώ επιπλέον οι παραμονές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς είναι μεταξύ των ημερών με τη μεγαλύτερη εμπορική κίνηση της χρονιάς.