Μετά τα τελευταία γεγονότα στο Ισραήλ και τη Γάζα, η αγορά των δεξαμενόπλοιων παρέμεινε σε μεγάλο βαθμό ανεπηρέαστη. Ωστόσο, καθώς η κρίση φαίνεται να κλιμακώνεται, ο αντίκτυπός της στη ναυτιλία μπορεί επίσης να κλιμακωθεί.
Στην τελευταία εβδομαδιαία έκθεσή του, ο ναυλομεσίτης Gibson τόνισε ότι το περασμένο Σαββατοκύριακο, «ο κόσμος ξύπνησε με τα εξαιρετικά ανησυχητικά νέα που ήρθαν από το Ισραήλ, με τη σύγκρουση να κλιμακώνεται γρήγορα καθώς περνούσαν οι μέρες. Οι τιμές του πετρελαίου αρχικά σημείωσαν άνοδο, αλλά υποχώρησαν αργότερα μέσα στην εβδομάδα λόγω της συνειδητοποίησης ότι ούτε το Ισραήλ, ούτε οι άμεσοι γείτονές του (εκτός από την Αίγυπτο) έχουν σημαντική παραγωγή αργού. Αν και η Αίγυπτος είναι σχετικά μεγάλος παραγωγός, με την παραγωγή της στα 600 kbd πέρυσι, φαίνεται να υπάρχει μικρός προφανής κίνδυνος, καθώς η χώρα, συχνός μεσολαβητής μεταξύ του Ισραήλ και των Παλαιστινίων, επέμενε πάντα ότι οι δύο πλευρές επιλύουν τις συγκρούσεις εντός των συνόρων τους».
Σύμφωνα με τον Gibson, «όσον αφορά τις ενεργειακές του ανάγκες, το Ισραήλ πρέπει να βασιστεί στις εισαγωγές αργού που τροφοδοτούνται στα διυλιστήρια του Ashdod χωρητικότητας 110 kbd και της Χάιφα 197 kbd. Το λιμάνι της Ashkelon είναι ο κύριος παραλήπτης αργού στη χώρα, με την πρόσληψή του κατά μέσο όρο περίπου 230 kbd πέρυσι, αντιπροσωπεύοντας πάνω από το 85% των συνολικών εισαγωγών αργού. Το λιμάνι, περίπου 15 χιλιόμετρα μακριά από τη Γάζα, έχει κλείσει λόγω της σύγκρουσης. Και τα δύο ισραηλινά διυλιστήρια ήταν σε λειτουργία στην αρχή αυτής της εβδομάδας, αλλά η εικόνα είναι λιγότερο σαφής τώρα. Το διυλιστήριο του Ashdod βρίσκεται σε πιο ευάλωτη θέση, με το NorthStandard από τις 11 Οκτωβρίου να αναφέρει ότι το λιμάνι του Ashdod λειτουργεί μόνο σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, καθώς ‘υπόκειται σε επίθεση με πυραύλους’. Εάν ένα σημαντικό μέρος της υποδομής εισαγωγής αργού ισραηλινού πετρελαίου παραμείνει εκτός σύνδεσης για μεγάλο χρονικό διάστημα ή/και τα εγχώρια διυλιστήρια αντιμετωπίσουν διακοπές, η χώρα θα μπορούσε να αναγκαστεί να βασιστεί στις εισαγωγές προϊόντων».
«Η ευρύτερη αγορά αργού δεξαμενόπλοιου επί του παρόντος δεν επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από τις εξελίξεις. Ωστόσο, οι ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων απαιτούν πρόσθετα ασφάλιστρα για καθαρά φορτία με προορισμό τον Λίβανο. Και πάλι, όπως το Ισραήλ, ο Λίβανος δεν είναι σημαντικός παίκτης, με τις εισαγωγές CPP κατά μέσο όρο να κυμαίνονται σε περίπου 100 kbd μέχρι στιγμής φέτος. Πέρα από την άμεση ζώνη σύγκρουσης, η τρέχουσα κρίση απειλεί επίσης να εκτροχιάσει την πρόσφατη αποκλιμάκωση των εντάσεων μεταξύ των ΗΠΑ και του Ιράν. Η παραγωγή ιρανικού αργού έχει αυξηθεί τους τελευταίους μήνες στο υψηλότερο επίπεδο από τα τέλη του 2018. Τον περασμένο μήνα, η κυβέρνηση των ΗΠΑ ενέκρινε την ανταλλαγή κρατουμένων με το Ιράν σε μια συμφωνία, η οποία επέτρεψε στη Νότια Κορέα να ξεπαγώσει σχεδόν 6 δισεκατομμύρια δολάρια ιρανικών assets αν και αυτά παραμένουν ανέγγιχτα επί του παρόντος στην τράπεζα του Κατάρ. Εάν οι εξαγωγές αργού του Ιράν έλθουν εκ νέου αντιμέτωπες με πτωτική πίεση, αυτό θα δημιουργήσει ένα κενό για πρόσθετους όγκους εξαγωγών από άλλα μέλη του ΟΠΕΚ+ στη Μέση Ανατολή, ή εάν αυτό το κενό δεν καλυφθεί, θα ωθήσει τις τιμές του πετρελαίου ακόμη υψηλότερα (με αρνητικές συνέπειες για την παγκόσμια οικονομία)», σχολίασε ο ναυλομεσίτης.
«Ωστόσο, αυτός ο κίνδυνος υποχωρεί τις τελευταίες ημέρες. Αν και η στενή σχέση μεταξύ του Ιράν και της Χαμάς είναι γνωστή, οι Ιρανοί αξιωματούχοι έχουν απορρίψει κατηγορηματικά οποιεσδήποτε προτάσεις για εμπλοκή τους στα τελευταία γεγονότα, δηλώνοντας ότι το Ιράν δεν παρεμβαίνει ‘στη λήψη αποφάσεων άλλων χωρών, συμπεριλαμβανομένης της Παλαιστίνης’. Ομοίως, οι αρχικές υπηρεσίες πληροφοριών των ΗΠΑ έδειξαν ότι ανώτεροι αξιωματούχοι της ιρανικής κυβέρνησης αιφνιδιάστηκαν από την επίθεση του Σαββάτου. Ωστόσο, με την κλιμάκωση της βίας, η ανησυχία ότι ο πόλεμος θα μπορούσε να επεκταθεί πέρα από τη Γάζα παραμένει, καθώς μια παρατεταμένη και δύσκολη σύγκρουση μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς δυστυχώς φαίνεται αναπόφευκτη σε αυτό το στάδιο. Ωστόσο, η βιομηχανία πετρελαίου παραμένει απλώς ένας παράπλευρος παρατηρητής, τουλάχιστον προς το παρόν», κατέληξε η Gibson.