Δημήτρης Μαλλάς
Ένα από τα μεγαλύτερα -και πιο ενδιαφέροντα- στοιχήματα της ελληνικής αγοράς λιανικής αποτελεί το νέο σχήμα που θα δημιουργεί η «ένωση» δύο αλυσίδων του μεγέθους των Public και της Media Markt.
Η συμφωνία έλαβε την έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού και η νέα εταιρεία, η οποία θα απασχολεί 2300 εργαζομένους, με μετόχους τον όμιλο Olympia (75%) και τη γερμανική Media Markt (25%) αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία της στις αρχές Δεκεμβρίου με επικεφαλής τον Χρήστο Καλογεράκη, νυν διευθύνοντα σύμβουλο των Public. Η πρόκληση για τον τελευταίο είναι να ολοκληρώσει όσο το δυνατόν πιο γρήγορα (σ.σ. ο στόχος είναι μέσα στο 2020) την ενοποίηση των δύο εταιρειών, ενώ θα πρέπει να τονιστεί ότι θα διατηρηθούν και τα δύο εμπορικά σήματα. Αυτό που περιμένει να δει η αγορά είναι ποιες θα είναι οι αλλαγές που θα φέρει το νέο σχήμα και ποιες θα είναι οι συνέργιες εκείνες που θα κάνουν τη διαφορά.
Ένα πλεονέκτημα που θα έχει είναι η πολυκαναλική προσέγγιση και το γεγονός ότι θα έχει ισχυρή παρουσία σε αρκετούς τομείς, ήτοι αυτούς των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών αλλά και των προϊόντων και υπηρεσιών ψυχαγωγίας και πολιτισμού.
Τα νούμερα είναι αρκετά ενδιαφέροντα: ο συνολικός τζίρος των δύο αλυσίδων για το 2019 εκτιμάται πως θα ξεπεράσει τα 450 εκατ. ευρώ, ενώ το νέο σχήμα θα έχει 67 φυσικά και 4 ηλεκτρονικά καταστήματα σε Ελλάδα και Κύπρο (www.public.gr, www.public-cyprus.co.cy, www.publicbusiness.gr, www.mediamarkt.gr), διαθέτοντας περισσότερους από 1.500.000 κωδικούς προϊόντων. Επιπλέον, υπάρχει και το Public Marketplace όπως και το Public Business που απευθύνεται στις επιχειρήσεις. Χαρακτηριστικό του μεγέθους είναι πως συνολικά και σε ετήσια βάση από τα φυσικά και τα οnline καταστήματα της νέας εταιρείας περνούν συνολικά περισσότεροι από 100 εκατ. άνθρωποι σε ετήσια βάση.
Για τον όμιλο Olympia η κίνηση είναι κλειδί δεδομένου ότι εισέρχεται στην αγορά των οικιακών ηλεκτρικών συσκευών («λευκά»), μία κατηγορία προϊόντων με σταθερό ρυθμό ανάπτυξης τα τελευταία χρόνια. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι και το Πλαίσιο εισήλθε στις αρχές του καλοκαιριού στη συγκεκριμένη κατηγορία, όπου το μεγάλο όνομα είναι η Κωτσόβολος, η οποία έχει δείξει τους τελευταίους μήνες ότι έχει προετοιμαστεί αρκετά για την ενίσχυση του ανταγωνισμού.
Ένα ενδιαφέρον ερώτημα έχει να κάνει και με την αντίδραση των μικρότερων «παικτών» όπως είναι, για παράδειγμα, η Electronet και τα Welcome Stores, οι οποίες έχουν ισχυρή παρουσία στα «λευκά» και αρκετά καλά μερίδια σε τοπικές αγορές.