Από τη σύγκριση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του μηνός Μαρτίου 2024 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαρτίου 2023 στην Ελλάδα προέκυψε αύξηση 3,2%.
Στις Η.Π.Α. ο πληθωρισμός τον Μάρτιο κατέγραψε άνοδο 3,5% σε ετήσια βάση τον Μάρτιο από 3,2% τον Φεβρουάριο.
Στην Ελλάδα, ο Γενικός ΔΤΚ κατά τον μήνα Μάρτιο 2024, σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο 2024, παρουσίασε αύξηση 1,5%, έναντι αύξησης 1,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Απριλίου 2023 – Μαρτίου 2024, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Απριλίου 2022 – Μαρτίου 2023, παρουσίασε αύξηση 2,8%, έναντι αύξησης 9,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Απριλίου 2022 – Μαρτίου 2023, με το δωδεκάμηνο Απριλίου 2021 – Μαρτίου 2022.
Δεδομένου ότι ο Μάρτιος ήταν ο πρώτος μήνας που ίσχυσαν τα μέτρα της κυβέρνησης για ανάσχεση των ανατιμήσεων, ενδιαφέρον έχει η πορεία των τιμών σε σχέση με τον Φεβρουάριο.
Σε ένα μήνα καταγράφεται αύξηση 17,5% στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων και κατά 14,6% στα ξενοδοχεία.
Ειδικά στον χώρο των τροφίμων, χαμηλότερες κατά 6,3% στα νωπά λαχανικά, 5,4% είναι οι τιμές στα ψάρια, 2,7% στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, 2,1% στο χοιρινό. Μικρότερες 2% οι τιμές στα προϊόντα αρτοποιίας και 3% στα διατηρημένα λαχανικά.
Σε ό,τι αφορά τις ανατιμήσεις σε βάθος 12μήνου (σύγκριση Μαρτίου 2024 με Μάρτιο 2023), το ελαιόλαδο κάνει ράλι με αυξήσεις 67,2%, ενώ στα φρούτα οι τιμές είναι 12,7% υψηλότερες. Αναψυκτικά και χυμοί κοστίζουν 11,4% ακριβότερα, ανατιμήσεις 5,7% καταγράφονται στα ψάρια.
Σε άλλους κλάδους ξεχωρίζει η αύξηση 12,4% στο πετρέλαιο θέρμανσης, 14% στα ασφάλιστρα υγείας και 8,6% στο πακέτο διακοπών.
Επιμέρους Αυξήσεις
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 3,2% τον μήνα Μάρτιο 2024, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαρτίου 2023, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
5,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), ελαιόλαδο, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα γαλακτοκομικά και αυγά.
1,8% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
5,8% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
0,6% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο.
4,4% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
2% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
3,3% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, δραστηριότητες αθλητικές και ελεύθερου χρόνου, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών.
3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
6,4% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία και κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
1,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
1,8% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.