του ΧΡΗΣΤΟΥ Ν. ΚΩΝΣΤΑ
Η μόδα των “νεοφυών επιχειρηματικών πρωτοβουλιών”, η μόδα των start ups, περνάει πλέον στην εποχή της ωριμότητάς της.
Λεφτά προς επένδυση και στήριξη καινοτόμων επιχειρηματικών ιδεών υπάρχουν άφθονα, ωστόσο οι επενδυτές έχουν μάθει (και πάθει) πολλά και γι’ αυτό αναζητούν επιχειρήσεις που έχουν ξεπεράσει το στάδιο της αναζήτησης και του στησίματος, προτιμούν όχι τις start up αλλά τις grown ups επιχειρήσεις.
Στην Ελλάδα σήμερα υπάρχουν άφθονα πλέον εγχειρήματα που συνδυάζουν τις καινοτόμες ιδέες και τη νεοφυή επιχειρηματικότητα.
Σύντομα όμως οι φιλόδοξοι επιχειρηματίες ανακαλύπτουν τις σοβαρές δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένα startup στην προσπάθειά του να περάσει στο δεύτερο στάδιο να κάνει scale up. Αυτό το δεύτερο βήμα αμέσως μετά την ίδρυση της start up δεν είναι τόσο απλό όσο ακούγεται.
- Πρώτα απ’ όλα απαιτείται οργάνωση. Σε μία start up επιχειρηματική δραστηριότητα, όλοι οι εμπλεκόμενοι κάνουν τα πάντα. Είναι μια παρέα φίλων και γνωστών με κοινές ιδέες, οράματα και καλούνται να υποδυθούν πολλούς και διαφορετικούς ρόλους.
Για να γίνει το επόμενο βήμα, για να υπάρξει scale up, πρέπει να γεννηθούν διαδικασίες, προκαθορισμένοι ρόλοι και ο κάθε εργαζόμενος να αναλάβει συγκεκριμένες ευθύνες.
Αμέσως μετά πρέπει να διαμορφωθεί ένα συγκεκριμένο επιχειρηματικό μοντέλο. Στο startup δοκιμάζεις και αξιολογείς. Στο scale up καλείσαι να αποδείξεις ότι το μοντέλο σου μπορεί να είναι κερδοφόρο.
2. Το επόμενο βήμα αφορά τη διαμόρφωση της ομάδας. Στο start up είναι μία παρέα φίλων. Στο scale up είναι μία ομάδα φίλων που λειτουργεί ως ενιαίο σύνολο δηλαδή επιτυγχάνει κοινούς στόχους, σε συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα. με απαιτητικούς ρυθμούς.
3. Κατά συνέπεια πρέπει να υπάρχει κουλτούρα . Σε μια start up, κυριαρχεί το πάθος, το όραμα αυτονόητα υπάρχουν απογοητεύσεις και στενοχώριες. Όταν όμως το start up μεγαλώνει και γίνεται grown up πρέπει να έχει διαμορφώσει μία πιο συγκεκριμένη εταιρική κουλτούρα για να μπορέσεις να προχωρήσει.
4. Εκεί εμφανίζεται η ανάγκη ενός ηγέτη. Στις start up είναι όλοι ηγέτες. Είναι όλοι συνιδρυτές. Όταν το start upμεγαλώνει, καθήκοντα ηγέτη αναλαμβάνει το πρόσωπο που έχει τις ικανότητες, τις αντοχές, τις γνώσεις και χαρακτηρίζεται από αποτελεσματικότητα.
5. Επόμενο βήμα της start up είναι το συγκεκριμένο το προϊόν. Όταν γεννιέται μια start up αναζητά κάτι πρωτότυπο, αυτό που αποκαλείται Minimum Viable Product (MVP). Σε κατάσταση scale up, το προϊόν ή η υπηρεσία πρέπει να είναι λειτουργική, σταθερή και σε συνεχή φάση ανάπτυξης.
6. Για να υπάρχει προϊόν πρέπει να υπάρχει αγορά. Για να υπάρχει αγορά πρέπει να γίνονται πωλήσεις. Όταν είσαι start up αναζητάς πελάτες. Όταν είσαι grown up, πρέπει να πετυχαίνει επαναλαμβανόμενες πωλήσεις.
7. Tότε αναδεικνύεται η αναγκαιότητα για οικονομικό σχεδιασμό. Σε κατάσταση startup προσπαθείς να εντοπίσεις τους σωστούς οικονομικούς δείκτες γι’ αυτό που επιδιώκεις και να διαμορφώσεις το μοντέλο σου. Σε κατάσταση scale up, παρακολουθείς τα νούμερα και προσπαθείς να πετύχεις τους στόχους που έχεις θέσει.
8. Τότε μόνον εμφανίζονται οι επενδυτές. Αφού έχουν διαμορφωθεί όλες οι ανωτέρω προϋποθέσεις τότε υπάρχει χρηματοδότηση. Όταν είσαι startup πουλάς το όνειρο σου. Στο επόμενο στάδιο, καλείσαι να αποδείξεις ότι μπορείς να υλοποιήσεις αυτά που υποστηρίζεις.
9. Αφού βρεις χρηματοδότη πρέπει να έχεις στρατηγική. Ένα start up σκέφτεται παγκόσμια και δρα τοπικά. Όταν είσαι μεγάλωσει το start up καλείται να δράσει σε παγκόσμιο επίπεδο. Γι’ αυτό σκέφτεται τοπικά προσπαθώντας μόνο να εντοπίσει και να καλύψει τις διαφορές που υπάρχουν σε κάθε αγορά.
Οι αγορές είναι πρόθυμες να χρηματοδοτήσουν start ups που ενηλικιώθηκαν και έγιναν grown ups. Τα προσδοκώμενα κέρδη είναι περισσότερο ορατά. Τα επόμενα στάδια μπαίνουν εύκολα στο χαρτί.
Αυτό που δεν μπορεί να περιγραφεί είναι η ταυτόχρονη ενηλικίωση των ανθρώπων που ξεκίνησαν μια start up και καλούνται να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της grown up επιχείρησης. Οι επιχειρήσεις ωριμάζουν εύκολα. Οι άνθρωποι όχι ….