αποστολή στο Σπλιτ: Τάκης Πουρναράκης
Αν ξεκινήσεις με μια βάρκα από την Κέρκυρα με κατεύθυνση βορειοδυτικά κατά μήκος των Δαλματικών ακτών θα χρειαστείς κάτι παραπάνω από 300 μίλια για να φτάσεις στο λιμάνι του Σπλιτ. Η Κροατική αυτή πόλη είναι διάσημη για δυο πράγματα, το γήπεδο της Γιουγκοπλάστικα και το παλάτι του Διοκλητιανού. Η Γιουγκοπλάστικα ήταν μια ομάδα θρύλος για το μπάσκετ, το Σπλιτ είναι μεταξύ άλλων γενέτειρα του Τόνι Κούκοτς.
Ο Διοκλητιανός ήταν Ρωμαίος αυτοκράτορας από το 284 έως το 305. Γεννημένος σε μία ταπεινή οικογένεια στη ρωμαϊκή επαρχία της Δαλματίας, ο Διοκλητιανός αναρριχήθηκε στη στρατιωτική ιεραρχία και έγινε διοικητής. Τον 3ο αιώνα η ρωμαϊκή αυτοκρατορία βρισκόταν σε πλήρη παρακμή. Ξεσπούσαν συνεχώς εμφύλιοι πόλεμοι για τη διαδοχή και κανένας αυτοκράτορας δεν κατάφερε να διατηρήσει την εξουσία για περισσότερο από δύο χρόνια. Οι στρατηγοί και η ανακτορική φρουρά είχαν αποκτήσει τόση δύναμη, που μπορούσαν να δολοφονούν ανενόχλητοι όποιον αυτοκράτορα τους αντιστεκόταν.
Ο Διοκλητιανός αντιλήφθηκε ότι η αυτοκρατορία ήταν τόσο αχανής που ήταν αδύνατον να κυβερνηθεί από έναν μόνο άνθρωπο και το 286, τη χώρισε σε δυτική και ανατολική. Στις 25 Ιουλίου, όρισε ως συν-αυτοκράτορα τον στενό του φίλο, Μαξιμιανό, που ανέλαβε το δυτικό τμήμα και εγκαταστάθηκε στο Μεδιολάνο, δηλαδή το σημερινό Μιλάνο. Ο Διοκλητιανός, που παρέμενε επικεφαλής, επιτηρούσε το ανατολικό τμήμα, με έδρα τη Νικομήδεια. Σύντομα ο Διοκλητιανός καθιέρωσε το σύστημα της τετραρχίας. Δηλαδή προσέλαβε ακόμη δύο βοηθούς και συνάρχοντες που είχαν τον τίτλο του Καίσαρα. Για να εδραιώσουν τη συμμαχία τους, πάντρεψαν τους διαδόχους με τις κόρες τους. Την 1η Μαΐου του 305, ο Διοκλητιανός, σε ηλικία περίπου 60 ετών, έκανε κάτι πρωτάκουστο: παραιτήθηκε από το αξίωμα. Αποφάσισε να «συνταξιοδοτηθεί» και να περάσει την υπόλοιπη ζωή του μακριά από τα άγχη της εξουσίας.
Προκειμένου να αποσυρθεί, έκτισε το παλάτι και μετά τη συνταξιοδότησή του την 1η Μαΐου 305 εγκαταστάθηκε στην παραλία του Σπλιτ. Ο Διοκλητιανός αφοσιώθηκε στη νέα έγινε αγρότης και καλλιεργούσε λάχανα. Το 308 προσπάθησαν να τον επαναφέρουν στην εξουσία, αλλά απάντησε: «Αν δείξετε στον αυτοκράτορά σας, τα λάχανα που φύτεψα με τα ίδια μου τα χέρια, δεν θα τολμήσει να μου προτείνει να αντικαταστήσω την ειρήνη και ευτυχία που βρίσκω εδώ, με τη θύελλα της αχόρταγης απληστίας».
Ακόμη και σήμερα η τοπική οικονομία στο Σπλιτ ωθείτε από το παλάτι του Διοκλητιανού. Σήμερα υπάρχει μια μίξη κτιρίων στο κάστρο με τις τιμές ανά τ.μ. να ξεκινούν από 20χ. και τους επισκέπτες να ξεπερνούν τα 4 εκ. ετησίως. Πέρα από τον τουρισμό οι 200 χιλιάδες Κροάτες του Σπλιτ ζουν από τα ναυπηγεία και τη βιομηχανία.
Αυτός ήταν ο αέρας στην πόλη που επέλεξε η Skoda για την παρουσίαση του Scala. Το νέο μεσαίο αυτοκίνητο της εταιρείας έχει άπλετους χώρους, πολύ καλή ποιότητα κατασκευής και απέριττη σχεδίαση. Απέσπασε μάλιστα πρόσφατα και διάκριση Red Dot Award για τη σχεδίασή του. Εξοπλίζεται με δυο υπερτροφοδοτούμενους βενζινοκινητήρες 1.0lt TSΙ απόδοσης 95 ή 115PS και 1.5lt TSI απόδοσης 150PS.
Επίσης υπάρχει υπερτροφοδοτούμενος πετρελαιοκινητήρας 1.6TDI απόδοσης 115PS. O 1.5TSI και ο 1.6TDI θα συνδυάζονται αποκλειστικά με αυτοματοποιημένο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG 7 σχέσεων. Ο 1.0lt/95PS με 5αρι μηχανικό κιβώτιο και ο 1.0lt/115PS τόσο με 6αρι χειροκίνητο όσο και με 7αρι DSG. Προφανώς στην ελληνική Skoda ποντάρουν στο 1.0lt/115PS με το 6αρι χειροκίνητο κιβώτιο που λογικά θα τιμάται κάτω από τα 18χ. με πλούσιο εξοπλισμό. Το Scala θα διατίθεται και με υπερτροφοδοτούμενο κινητήρας 1.0lt G TEC φυσικού αερίου απόδοσης 90PS με έμφαση στην οικονομία.
Εμφανισιακά δεικνύει τη νέα σχεδιαστική ταυτότητα της εταιρείας, για πρώτη φορά πίσω δεν υπάρχει σήμα αλλά το όνομα με μεγάλα γράμματα. Έχει γίνει πολύ δουλειά στην αεροδυναμική όχι μόνο στο σχήμα και στο πάτωμα αλλά ακόμη και στη διαμόρφωση των ζαντών. Αποτέλεσμα ο αεροδυναμικός συντελεστής να είναι στο 0.29. Στο εσωτερικό δεσπόζει η οθόνη αφής πολυμέσων 9.2 ιντσών ενώ ο οδηγός έχει μπροστά του έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων Virtual Cockpit 10.25 ιντσών. To σύστημα πολυμέσων Amundsen επιπρόσθετα της 3D πλοήγησης, προσφέρει σκληρό δίσκο SSD χωρητικότητας 64-GB για την αποθήκευση των χαρτών, καθώς και προαιρετική λειτουργία Wi-Fi hotspot.
Σε κάθε περίπτωση το Amundsen συνδυάζεται με το Virtual Cockpit. Όλες οι λειτουργίες του συστήματος ελέγχονται από την οθόνη αφής, με ανέπαφο έλεγχο ή φωνητικές εντολές. Το Scala προσφέρει υψηλά επίπεδα συνδεσιμότητας. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η προαιρετική θήκη Phone Box για ασύρματη φόρτιση. Δύο θύρες USB-C μπροστά πίσω προσφέρουν ενσύρματη σύνδεση συσκευών ή άλλων ηλεκτρονικών συσκευών ενώ οι προαιρετικές θύρες πίσω προσφέρουν επαναφόρτιση. Η τεχνολογία SmartLink+ (βασίζεται στο Bluetooth) προσφέρει ασύρματη σύνδεση μέσω Apple CarPlay ή ενσύρματα για Android Auto και MirrorLink™. Όλοι οι επιβάτες μπορούν να έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο μέσω του προαιρετικού Wi-Fi hotspot.
Υπάρχουν μεγάλοι χώροι, πολλές θέσεις αποθήκευσης, το μεγαλύτερο πορτμπαγκάζ της κατηγορίας (467 l) και άφθονες θήκες για μικροαντικείμενα. Οι εμπρός πόρτες διαθέτουν υψηλής ποιότητας και μαλακής υφής επενδύσεις και οι ραφές δημιουργούν αντιθέσεις στα καθίσματα προσδίδοντας ευχάριστη ατμόσφαιρα.
Οι πρώτες οδηγικές μας εντυπώσεις
Η ακαμψία του πλαισίου MQB AO, η ενδοτικότητα της ανάρτησης (MacPherson εμπρός, ημιάκαμπτος πίσω) και το σετάρισμα του Scala σε προδιαθέτουν για ήπιες οικογενειακές μετακινήσεις. Το μεσαίο μοντέλο της Skoda δεν φτιάχτηκε για να κλέψει τη δόξα των Fabia R5. Στόχος του είναι οι ασφαλείς οικογενειακές εκδρομές και οι αστικές μετακινήσεις. Σε δρόμο με στροφές το ιδανικό μήκος μεταξονίου 2,65m παίζει το ρόλο του στο εξαίρετο κράτημα. Με τον 1.5lt/150PS κινηθήκαμε πιο γρήγορα απ’ ότι θα πάει ο μέσος οικογενειάρχης και το διασκεδάσαμε. Με τον 1.0lt/116PS επιβεβαιώσαμε ότι υπάρχουν τα περιθώρια ενεργητικής ασφάλειας για ασφαλές προσπέρασμα ακόμη και με 3 επιβάτες συν αποσκευές. Στον αυτοκινητόδρομο η απουσία θορύβων χάρη και στην καλή αεροδυναμική έχει ως αποτέλεσμα να μην γίνεται αισθητή η ταχύτητα που κινείται το Scala. Πας με 130km/h και έχεις την αίσθηση ότι πας με 90km/h.
Η κλιμάκωση του χειροκίνητου κιβωτίου των 6 σχέσεων αναδεικνύει τα δυνατά σημεία του κινητήρα όπως είναι η ροπή των 20.4kgm σχεδόν από το ρελαντί ενώ σε καμία περίπτωση δεν αντιλαμβάνεσαι ότι πρόκειται για 3κυλινδρο καθώς οι κραδασμοί λάμπουν δια της απουσίας τους. Το Scala αντιμετωπίζει ισχυρό ανταγωνισμό αναφέρουμε ενδεικτικά τα Ford Focus, Kia Ceed, Toyota Corolla. Ατού του οι κορυφαίοι χώροι και η εξαιρετική του τιμή. Δεν εντοπίσαμε κάποιο σημείο που να υστερεί.
Όσο κι αν προσπαθήσαμε δε βρήκαμε κάποιο τομέα που να επιδέχεται αυστηρή κριτική. Περισσότερα φυσικά στην εκτενή μας δοκιμή επί Ελληνικού εδάφους. Οι παραγγελίες θα ξεκινήσουν τις επόμενες βδομάδες και τα πρώτα Scala θα κυκλοφορήσουν το καλοκαίρι.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ Skoda Scala 1.0lt
Κινητήρας (c.c.): 999
Ισχύς(ps/rpm): 115/5.500
Ροπή (kgm/rpm): 20,4/2.500
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
Τελική ταχύτητα: 201 km/h
Επιτάχυνση 0-100km/h: 9,8 sec
Μεικτή κατανάλωση: 6,3 lt/100 km (δοκιμής)
Εκπομπές CO2: 113 gr/km
Βάρος: 1195 kg
Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 4362/1.793/1.471 mm
Χώρος αποσκευών: Από 467 – 1410lt σε διθέσια διαμόρφωση
Τιμή: Από 17.500 ευρώ περίπου