του Γιάννη Λεοντάρη
Το 97% του πληθυσμού της Ελλάδας (ηλικίας 13 – 74 ετών) κάνει χρήση του internet, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της Focus Bari, η οποία καλύπτει το πρώτο εξάμηνο του 2021, καθώς οι 9 στους 10 κατοίκους δηλώνουν χρήστες του διαδικτύου.
Ειδικά για τα παιδιά, στο τελευταίο 3μηνο η έρευνα καταγράφει ότι σχεδόν όλα τα παιδιά 5-12 ετών είναι online, καθώς και ότι για την σύνδεση τους στο internet έχουν ως πρώτη επιλογή συσκευής το tablet, ενώ ακολουθούν το smartphone και το laptop.
Με ένα smartphone στο χέρι…
Με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας, η πρώτη συσκευή πρόσβασης για όλους τους χρήστες είναι το smartphone, με μέσο χρόνο σύνδεσης στο internet από το κινητό τις 2 ώρες την ημέρα.
Λάτρεις των social media
Επίσης, πάνω από 4 στους 5 Έλληνες βρίσκονται ενεργά στα social media, με τη διείσδυση στις νεαρές ηλικίες (16 – 24 ετών) να αποτυπώνεται στο 97%. Από αυτά, το ΤΙΚ ΤΟΚ καταγράφει θεαματική άνοδο τον τελευταίο χρόνο, ειδικά στα κορίτσια 16 – 24 ετών.
Ενεργοί στα social media είναι και σχεδόν οι δύο στους τρεις Έλληνες ηλικίας 55 – 64 ετών (62%), με δημοφιλέστερα τα Facebook, Instagram, Youtube. Από αυτούς, οι 9 στους 10 χρήστες (90%) ασχολούνται με τα social media σε καθημερινή βάση.
Ψωνίζουμε ηλεκτρονικά, πληρώνουμε «συμβατικά»…
Ακόμα, σύμφωνα με την έρευνα οι πολίτες που ψωνίζουν ψηφιακά έφτασαν στο 74% των Ελλήνων χρηστών του internet, καθώς τους τελευταίους 6 μήνες οι 3 στους 4 Ελληνες εμφανίζονται να έχουν κάνει τουλάχιστον μία online αγορά.
Oι περισσότεροι e-shoppers βρίσκονται μεταξύ των ηλικιών 16 – 44 ετών, σύμφωνα με την έρευνα, ενώ καταγράφεται αυξημένη μέση δαπάνη σε online αγορές, και επίσης αυξημένη τάση, στην ηλικιακή ομάδα 55 – 64 ετών.
Σε ηλεκτρονικές αγορές οι Έλληνες πολίτες ξόδεψαν τους τελευταίους 6 μήνες κατά μέσο όρο 805,6 ευρώ, και σχεδόν οι 2 στους 3 χρήστες (64%) πλήρωσαν μέσω αντικαταβολής. Η Ελλάδα είναι μία από τις τελευταίες χώρες στην Ευρώπη στο ποσοστό ηλεκτρονικών πληρωμών στις αντίστοιχες αγορές, και μία από τις πρώτες στην προτίμηση της πληρωμής με αντικαταβολή, και συνήθως με μετρητά.
Αυτό δείχνει αφενός ένα σημαντικό έλλειμμα εμπιστοσύνης στους ηλεκτρονικούς τρόπους πληρωμής, και αφετέρου (συνεπακόλουθα) ένα πολυ σημαντικό βαθμό καχυποψίας και φόβου ως προς την ασφάλεια των ηλεκτρονικών συναλλαγών, που πιθανότατα δείχνει και έλλειψη εμποστοσύνης των χρηστών στις δικές τους γνώσεις για την αποφυγή των «κυβερνοπαγίδων», καθώς η εξέλιξή τους τις κάνει όλο και πιο «δυσδιάκριτες».
Εκεί βρίσκεται και ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα τόσο για τον ιδιωτικό, όσο και για το Δημόσιο τομέα:
- να εκπαιδεύσουν αφενός τους Έλληνες χρήστες ώστε αυτοί να είναι σε θέση να χρησιμοποιούν με ασφάλεια το διαδίκτυο, και αφετέρου τις Δημόσιες και ιδιωτικές επιχειρήσεις ώστε αυτές να δημιουργήσουν ασφαλείς συνθήκες ηλεκτρονικής λειτουργίας, που θα προστατεύει τόσο τις ίδιες, όσο και τους συναλλασσόμενους με αυτές.