Ποιος είναι ο Ολλανδός ιδρυτής της Vendora και τι λέει πριν την άφιξή του στην Ελλάδα για το Ηellenic Innovation Forum
Του Δημήτρη Μαλλά
Ένας Ολλανδός με αρκετή εμπειρία από startups, στήνει τη δικιά του νεοφυή επιχείρηση (σ.σ. όπως είναι η ελληνική μετάφραση της λέξης startup) στην Αθήνα. Θα μπορούσε να αποτελεί και η υπόθεση μίας αμερικανικής κωμωδίας, αλλά οι σοβαροί επενδυτές γνωρίζουν πως οι καλύτερες ευκαιρίες εμφανίζονται εν μέσω κρίσεων. Και στην περίπτωση του Robin Schuil, μπορούμε να πούμε ότι έχουμε να κάνουμε με έναν startupper από …κούνια.
Όπως εξηγεί ο ίδιος στη συνέντευξή του στο Banks, ενόψει της ομιλίας του στο 2nd Hellenic Innovation Forum της Εthos Media, η πρώτη του εμπλοκή σε startup ήταν το …μακρινό 1999 όταν ήταν 16 ετών. Από τότε, έχουν περάσει βέβαια 19 χρόνια και ο Ολλανδός επιχειρηματίας -πλέον- έχει επιλέξει τα τελευταία 2 χρόνια να ασχοληθεί λίγο περισσότερο με την Ελλάδα, θεωρώντας την μία χώρα όπου υπάρχουν σημαντικές ευκαιρίες.
Δείτε επίσης: Σε ποιους κλάδους απευθύνεται το 2nd Hellenic Innovation Forum;
Το ελληνικό project του κ. Schuil ονομάζεται Vendora και είναι ένα site όπου ο κάθε Έλληνας καταναλωτής μπορεί να πουλήσει ή να αγοράσει μεταχειρισμένα προϊόντα. Αντίστοιχες προσπάθειες έχουν υπάρξει και άλλες στο παρελθόν, χωρίς όμως επιτυχία, αλλά ο κ. Schuil, όπως και η συν-ιδρύτρια του συγκεκριμένου site, Άννα-Μαρία Πουλής, έχουν διαφορετική άποψη, εκτιμώντας ότι η ελληνική αγορά είναι πλέον ώριμη για μία τέτοια κίνηση.
Αυτό που θα πρέπει να επισημανθεί είναι πως ο κ. Schuil γνωρίζει πολύ καλά το συγκεκριμένο αντικείμενο. Όπως θυμάται ο ίδιος, η πρώτη εταιρεία με την οποία ασχολήθηκε το 1999, η Marktplaats εξελίχθηκε πολύ γρήγορα στη δημοφιλέστερη online πλατφόρμα αγοράς και πώλησης μεταχειρισμένων ειδών στην Ολλανδία. «Ήταν ένα site αγγελιών και ήμουν υπεύθυνος για την ανάπτυξη της πλατφόρμας» σημειώνει προσθέτοντας ότι στην ομάδα ήταν ο πιο μικρός, καθώς τα έτερα μέλη της ομάδας ήταν 25 και 30 ετών αντίστοιχα. Η επιτυχία της Marktplaats ήταν τέτοια που ο νεαρός Robin υποχρεώθηκε πρακτικά να σταματήσει το σχολείο προκειμένου να ασχολείται με το συγκεκριμένο project.
Η επιτυχία ήταν τεράστια. Σε σημείο, μάλιστα, που το 2004 το eBay, η μεγαλύτερη online πλατφόρμα δημοπρασιών έδωσε το ποσό των 290 εκατ. δολαρίων προκειμένου να αποκτήσει το Marktplaats. Ήταν η πρώτη μεγάλη εξαγορά ολλανδικού startup από έναν κολοσσό του Διαδικτύου και όπως ήταν προφανές όλα τα φώτα της δημοσιότητας έπεσαν πάνω στα μέλη της ομάδας και ιδίως στο νεαρότερο εξ αυτών.
Δείτε επίσης: Hellenic Innovation Forum: Η θεματολογία του Φόρουμ αφορά στην καινοτομία
Πάντως, αν νομίζει κανείς ότι ο κ. Schuil έγινε πλούσιος από την πώληση της Marktplaats, μάλλον θα εκπλαγεί. Ο λόγος είναι ότι αφενός λίγο πριν την εξαγορά είχε εισέλθει στρατηγικός επενδυτής και τα ποσοστά των ιδρυτών είχαν μειωθεί, συν ότι όπως λέει ο ίδιος «ήμουν μικρός όταν εισήλθα στην εταιρεία και δεν ήξερα και πολύ καλά πώς να προστατέψω τον ευατό μου!».
Από την άλλη πλευρά, όμως, η εξαγορά του έδωσε την ευκαιρία να παραμείνει στο eBay και να ασχοληθεί με πολλά projects. «Ήθελα να είμαι σε εταιρικό περιβάλλον μέχρι να φθάσω τα 30 χρόνια» τονίζει, προσθέτοντας ότι έμαθε πολλά, πέραν της τεχνολογίας από την παραμονή του στο eBay. Φυσικά, η εμπειρία του με τα startups δεν μπορούσε να παραμείνει ανεκμετάλλευτη και το 2013, παράλληλα με το eBay, ξεκινά να ασχολείται με το CapTable.io, ένα online εργαλείο που απευθύνεται στους stakeholders μίας εταιρείας. «Πρόκειται για ένα εξαιρετικά δημοφιλές εργαλείο και η εταιρεία έχει πάρει σημαντικές χρηματοδοτήσεις» σημειώνει ο Ολλανδός startupper.
Όμως, το 2015 αποφασίζει να αλλάξει πορεία και να σταματήσει να ασχολείται τόσο με το CapTable.io όσο και με το eBay. «Ένας λόγος ήταν πως ήθελα να μείνω στην Ευρώπη όπου είχα περισσότερους δεσμούς. Ένας δεύτερος λόγος ήταν πως κατέληξα πως μου αρέσει περισσότερο να ασχολούμαι με υπηρεσίες που αφορούν καταναλωτές (B2C) παρά υπηρεσίες και προϊόντα για επιχειρήσεις (Β2Β). Ή μάλλον πιο σωστά τις υπηρεσίες που αφορούν σχέσεις και συναλλαγές μεταξύ καταναλωτών (C2C), όπως ήταν η Markplaats.
Ελλάδα…
Ένα ερώτημα που προκύπτει είναι πως επέλεξε την Ελλάδα ως μία από τις χώρες δραστηριοποίησης του. Ο ίδιος θυμάται πως η πρώτη επαφή του με το ελληνικό startup οικοσύστημα ήταν το φθινόπωρο του 2016 όταν ήρθε στην Αθήνα ως κεντρικός ομιλητής στον διαγωνισμό TheSqueeze του Orange Grove.
«Κατ’ αρχήν, αυτό που μου έκανε εντύπωση ήταν αυτά που έμαθα σχετικά με την πορεία της Ελλάδας και της οικονομίας της τα τελευταία 40 χρόνια. Πιστεύω πως αν τα γνωρίζαμε οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι, η οπτική που είχαμε για το πώς αντιμετωπίσατε την οικονομική κρίση θα ήταν εντελώς διαφορετική» επισημαίνει ο κ. Schuil, ο οποίος παραδέχεται ότι εξεπλάγη γενικότερα από αυτά που είδε στην Ελλάδα, εκτιμώντας παράλληλα ότι υπάρχουν σημαντικές ευκαιρίες στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου. «Η Αθήνα έχει μεγάλη πυκνότητα πληθυσμού, κάτι που είναι πολύ σημαντικό για εφαρμογές consumer-to-consumer (C2C) όπως είναι οι πλατφόρμες για αγγελίες προϊόντων. Επίσης, έχει αυξηθεί η χρήση του Διαδικτύου και του ηλεκτρονικού εμπορίου και σε 5 χρόνια θα έχει φθάσει στο μέσο όρο της Ευρώπης» επισημαίνει ο Ολλανδός επιχειρηματίας.
Δείτε επίσης: 2nd Hellenic Innovation Forum: Εκλεκτοί ομιλητές στο ραντεβού της ελληνικής καινοτομίας
Η πρώτη επίσκεψη του δεν ήταν και η τελευταία, καθώς η γνωριμία του με την Άννα Μαρία Πουλή δημιουργεί τις προϋποθέσεις για να στηθεί το εγχείρημα που κατέληξε στο Vendora. Και οι συνθήκες δείχνουν να έχουν ωριμάσει. «Όταν φθάνεις στον πάτο, η νοοτροπία αλλάζει» υποστηρίζει ο κ. Schuil. «Η κρίση έχει αλλάξει τη νοοτροπία των καταναλωτών και τη στάση τους απέναντι στα μεταχειρισμένα προϊόντα. Έχουν γίνει πιο ανοικτοί στις ανταλλαγές» σημειώνει χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι κάτι αντίστοιχο έχει συναντήσει και σε άλλες χώρες, όπως, για παράδειγμα, η Ουκρανία.
Το Vendora απασχολεί συνολικά 3 άτομα με τον κ. Schuil να πηγαινοέρχεται μεταξύ Ελλάδας, Ολλανδίας και άλλων χωρών
Ο κ. Schuil ασπάζεται τη lean startup μεθοδολογία όσον αφορά το πώς κινείται μία επιχείρηση. Και βασικό κομμάτι της προσέγγισης αυτής είναι η σταδιακή διάθεση ενός προϊόντος ή μίας υπηρεσίας. «Θα πρέπει να βγάζεις το προϊόν αρκετά γρήγορα προκειμένου να δεις πως μπορεί να βελτιωθεί. Σύμφωνα με τη lean startup μεθοδολογία, η αποτυχία είναι απλά μία διαδικασία εκμάθησης» αναφέρει ο Ολλανδός επιχειρηματίας, γνωρίζοντας πάντως ότι στην Ελλάδα η λέξη «αποτυχία» δεν είναι ιδιαίτερα καλή.
Το Vendora απασχολεί συνολικά 3 άτομα με τον κ. Schuil να πηγαινοέρχεται μεταξύ Ελλάδας, Ολλανδίας και άλλων χωρών. Προς το παρόν, βρίσκεται σε δοκιμαστική περίοδο λειτουργίας με τον αριθμό των αγγελιών μέσα σε λίγους μήνες να έχει ξεπεράσει τις 10.000. Η άποψη του κ. Schuil είναι πως μία τέτοια υπηρεσία θα πρέπει να λανσάρεται σταδιακά και πως θα πρέπει να λειτουργήσει δοκιμαστικά ακόμη και δεν είναι 100% έτοιμη. Με αυτόν τον τρόπο, θα εντοπισθούν τα λάθη και οι παραλείψεις και θα διορθωθούν πριν την επίσημη έναρξη της λειτουργίας της. Γι’ αυτό και προς το παρόν, η δημοσίευση αγγελιών είναι δωρεάν.
Όσον αφορά την μέχρι τώρα πορεία; «Ζήτηση υπάρχει, αλλά η προσφορά δεν έχει φθάσει ακόμη στα επίπεδα που θέλουμε» υποστηρίζει ο κ. Schuil, ο οποίος γνωρίζει ότι θα πρέπει να προσπαθήσει πολύ προκειμένου να εκπαιδεύσει τους Έλληνες καταναλωτές, παρά τα θετικά δείγματα που υπάρχουν.
Το πλάνο πάντως είναι αρκετά μεγάλο και ευρύ. Μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει συνεργασία με τοπικές επιχειρήσεις και αρκετή διαφήμιση. Επίσης, η Vendora θα επιδιώξει να αξιοποιήσει χαρακτηριστικά όπως είναι τα big data analytics προκειμένου η κάθε αγγελία να απευθύνεται σε όσο το δυνατόν πιο σωστό κοινό. Και φυσικά μεγάλο βάρος έχει πέσει και στη διαμόρφωση της σωστής εμπειρίας.
Η αρχική χρηματοδότηση του project έγινε από τους ιδρυτές του Vendora, αλλά σύμφωνα με τον κ. Schuil, συζητάνε με επενδυτές τόσο από την Ελλάδα όσο και από την Ολλανδία. «Οι Ολλανδοί επενδυτές γνωρίζουν πόσο μεγάλη είναι αυτή η αγορά» τονίζει ο κ. Schuil, ο οποίος θεωρεί ότι στην Ελλάδα θα υπάρξουν πολλές ευκαιρίες στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Ταυτόχρονα, όμως, είναι και της άποψης ότι η χρηματοδότηση πρέπει να έρχεται μετά το λανσάρισμα μίας υπηρεσίας. «Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζεις ότι τα μέλη μίας ομάδας δεν θα σταματήσουν να ασχολούνται με το project» τονίζει ο κ. Schuil.
Γενικότερα, η άποψη του Ολλανδού startupper είναι πως υπάρχουν αρκετοί τομείς της ελληνικής οικονομίας για τους οποίους μπορεί να υπάρξει σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον, με κυριότερο αυτόν του τουρισμού και της φιλοξενίας.
Δείτε επίσης: Τα pitches συναντούν τα funds στο 2nd Hellenic Innovation Forum
Startup οικοσύστημα
Παρά το νεαρό της ηλικίας του, ο κ. Schuil έχει αρκετή εμπειρία όσον αφορά τα startup οικοσυστήματα. Για το ελληνικό πιστεύει ότι θα υπάρξει έντονη κινητικότητα τα επόμενα χρόνια λόγω της εμφάνισης του Equifund. «Το άσχημο ήταν ότι πέρσι έβλεπα πολλούς ανθρώπους να περιμένουν το Equifund και να μην κάνουν καμία κίνηση. Αυτό ήταν βήμα προς τα πίσω κατά την άποψη μου» τονίζει ο κ. Schuil, επισημαίνοντας κάτι που αρκετοί παρατηρητές του χώρου των startups τονίζουν την τελευταία διετία όταν η λήξη της αρχικής επενδυτικής περιόδου των Jeremie funds, έφερε μία «ξηρασία» χρηματοδοτήσεων σε εγχώρια startups.
Ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο για την επόμενη περίοδο, είναι ότι τα κεφάλαια που έχουν συγκεντρώσει τα funds του Equifund είναι πάρα πολλά. «Θα υπάρξει μεγάλη προσφορά κεφαλαίων, το ζήτημα, όμως, είναι πως δεν φαίνεται να υπάρχουν αρκετά startups που να μπορούν να λάβουν χρηματοδοτήσεις που να ξεπερνούν το 1 εκατ. ευρώ» τονίζει ο κ. Schuil.
Δείτε επίσης: 2nd Hellenic Innovation Forum: το ραντεβού της ελληνικής καινοτομίας
Έχοντας την εμπειρία της Ολλανδίας αλλά και της Ελλάδας, μία κλασική ερώτηση έχει να κάνει με το πώς βλέπει τους Έλληνες startuppers. «Οι Έλληνες είτε φοβούνται να αποτύχουν ή είναι πολύ τελειομανείς» σημειώνει ο κ. Schuil, ο οποίος δείχνει να αναρωτιέται διαρκώς για το γεγονός ότι στην Ελλάδα ένα startup δεν βγάζει προς τα έξω το προϊόν ή την υπηρεσία του αν δεν θεωρεί ότι είναι 100% έτοιμη. Άποψη, φυσικά, που είναι πολύ διαφορετική από τη lean startup μεθοδολογία που ασπάζεται ο ίδιος.
Για αναλυτικές πληροφορίες μπορείτε να επισκεφτείτε την επίσημη ιστοσελίδα του συνεδρίου http://hif.com.gr καθώς επίσης και τα social κανάλια Facebook, LinkedIn, twitter και YouTube.