Ως μία ακόμη χρονιά προκλήσεων και ανάδυσης νέων τάσεων αντιμετωπίζει και τη φετινή η βιομηχανία τροφίμων και ποτών, η οποία μέσα στην πανδημία επιβεβαίωσε τη φήμη της ως μιας κατεξοχήν «αμυντικής» βιομηχανίας και ενός βασικού πυλώνα για τη στήριξη και την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.
H εγχώρια βιομηχανία τροφίμων και ποτών ανταποκρίνεται με επιτυχία στις αυξημένες ανάγκες που έχουν προκύψει στην αγορά, καταβάλλοντας μεγάλη προσπάθεια προκειμένου να προστατεύσει την υγεία των εργαζομένων της και να διασφαλίσει τον εφοδιασμό και την ομαλή λειτουργία της αγοράς, για την καλύτερη εξυπηρέτηση των καταναλωτών σε αυτήν την ιδιαίτερη συγκυρία.
Μέχρι τώρα, οι επιχειρήσεις του κλάδου φαίνεται να κερδίζουν το στοίχημα εντός και εκτός συνόρων, χάρη στη μεγάλη προσπάθεια που καταβάλλεται από όλες τις πλευρές και χωρίς βεβαίως αυτό να σημαίνει ότι παραμένει αλώβητη.
Το «λουκέτο» στην εστίαση έχει πλήξει σημαντικά τον κλάδο, με συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων, και κυρίως των ποτών, να έχουν δεχθεί το μεγαλύτερο πλήγμα και να αναζητούν περισσότερα μέτρα υποστήριξης, προκειμένου να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν.
Ωστόσο, στο γενικότερο πλάνο, η ελληνική βιομηχανία τροφίμων και ποτών δεν παύει να αποτελεί έναν κλάδο δυναμικό και ανταγωνιστικό, με σημαντικές επενδύσεις, προοπτικές ανάπτυξης, έντονη εξωστρέφεια και ισχυρή επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ελλάδα, τα Βαλκάνια και σε όλη την Ευρώπη. Χαρακτηριστικά που αναδεικνύουν τον ρόλο της εγχώριας βιομηχανίας τροφίμων και ποτών στον παγκόσμιο χάρτη της μεταποίησης αποτελούν τα υψηλής ποιότητας προϊόντα, το ελληνικό brand name, καθώς και η οργανωμένη προώθηση των ελληνικών τροφίμων στις διεθνείς αγορές.
Σημαντικά στελέχη της συγκεκριμένης βιομηχανίας μάς δίνουν στη συνέχεια το στίγμα για την πορεία της εγχώριας βιομηχανίας τροφίμων και ποτών και τις κινήσεις που πραγματοποιούν ή σχεδιάζουν κατά την ιδιαίτερη αυτή συγκυρία.
ΔΩΔΩΝΗ
Βίκυ Παπουτσάκη
Marketing Manager, ΔΩΔΩΝΗ
Η κ. Βίκυ Παπουτσάκη, Marketing Manager, ΔΩΔΩΝΗ, αναφέρει ότι «η βιομηχανία τροφίμων και ποτών συγκαταλέγεται ανάμεσα στους βασικούς πυλώνες που είναι ιδιαίτερα σημαντικοί για την αναπτυξιακή πορεία όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και όλων των κρατών. Στην αρχή, ο κλάδος των τροφίμων και των ποτών ήρθε αντιμέτωπος με μια πρωτοφανή αυξημένη ζήτηση, η οποία, κάνοντας απολογισμό, μόνο θετικά τον επηρέασε. Oι αλλαγές που επέφερε η πανδημία στη συμπεριφορά των καταναλωτών, αλλά και σε ολόκληρη την κοινωνία, δημιούργησαν νέες συνήθειες και νέα δεδομένα, τα οποία σίγουρα θα εξελιχθούν και μέσα στο 2021. Η καταναλωτική ζήτηση για τρόφιμα σημείωσε μια αυξημένη κίνηση, η οποία όμως ευθυγραμμίστηκε, η μαγειρική στο σπίτι αυξήθηκε αντίστοιχα, ενώ η κατανάλωση εκτός σπιτιού, λόγω της κλειστής εστίασης, μειώθηκε σημαντικά».
Όσον αφορά τη φετινή χρονιά, η κ. Παπουτσάκη εκτιμά ότι «η φετινή χρονιά θα συνεχίσει να αποτελεί μια περίοδο αλλαγών καθώς και ανάδυσης νέων τάσεων, διότι η κρίση της πανδημίας δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί. Ωστόσο, και μέχρι να επιστρέψουμε στην κανονικότητα –που όλοι αδημονούμε–, πιστεύουμε πως η ΔΩΔΩΝΗ έχει περάσει σε μια νέα φάση επιχειρησιακής ετοιμότητας, ενώ, με βάση την εμπειρία μας έως σήμερα, στόχος μας παραμένει να αναπτυσσόμαστε και να προσαρμοζόμαστε έγκαιρα στις νέες συνθήκες που ενδέχεται να επικρατήσουν στην αγορά καθ’ όλη τη χρονιά, διατηρώντας τη θετική πορεία που ακολουθούμε όλα αυτά τα χρόνια».
Στην ερώτηση για το πού εστιάζεται, πλέον, η αναπτυξιακή στρατηγική της ΔΩΔΩΝΗ, η κ. Παπουτσάκη απαντά: «Παρά τις άνευ προηγουμένου προκλήσεις που δημιουργήθηκαν λόγω της πανδημίας, η αναπτυξιακή μας στρατηγική εστιάζει στην αξιοποίηση της δυναμικής που πετύχαμε το 2020. Παράλληλα, στόχος μας παραμένει η προσήλωσή μας στη δημιουργία των 100% ελληνικών και ποιοτικών γαλακτοκομικών προϊόντων ΔΩΔΩΝΗ. Συνεχίζουμε σταθερά τη διατήρηση του υψηλού επιπέδου ποιότητας των προϊόντων μας, την παραγωγή και το λανσάρισμα νέων προϊόντων, καθώς και την επέκτασή μας σε νέες αγορές, ενισχύοντας έτσι την εξωστρέφειά μας και την εξαγωγική μας δραστηριότητα».
Όσον αφορά τον σχεδιασμό νέων επενδύσεων και το λανσάρισμα νέων προϊόντων, η κ. Παπουτσάκη αναφέρει: «Προκειμένου να προλάβουμε τη συνεχώς εντεινόμενη τάση για ποιοτικά και αγνά γαλακτοκομικά προϊόντα, πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, ως εταιρεία έχουμε στόχο να εξελισσόμαστε και να εμπλουτίζουμε το προϊοντικό μας χαρτοφυλάκιο. Γι’ αυτόν τον λόγο, και αυτή τη χρονιά, προγραμματίζουμε νέα λανσαρίσματα, εστιάζοντας στην κατηγορία των γιαουρτιών, η οποία, μετά τη φέτα, αποτελεί τη σημαντικότερη κατηγορία για εμάς.
Στη ΔΩΔΩΝΗ παραμένουμε προσηλωμένοι στη δέσμευσή μας να αναπτυσσόμαστε και να δραστηριοποιούμαστε περαιτέρω στην εγχώρια, αλλά και διεθνή αγορά. Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, έχουμε διαμορφώσει ένα στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης με βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους. Παράλληλα, επενδύουμε σταθερά στην ενδυνάμωση των εξαγωγών μας, καθώς και στο ανθρώπινο δυναμικό μας».
ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ
Περικλής Κατριβάνος
Εμπορικός Διευθυντής, ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ
Ο κ. Περικλής Κατριβάνος, Εμπορικός Διευθυντής, ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ, αναφέρει: «Η οικονομία της χώρας έχει πληγεί από την πανδημία και φυσικά ο κλάδος μας δεν θα μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστος. Το 2020, συνολικά, η κατηγορία του εμφιαλωμένου νερού έκλεισε με διψήφια πτώση, η οποία οφείλεται κυρίως στα χαμηλά επίπεδα κίνησης του τουρισμού στη χώρα μας και στο κλείσιμο της εστίασης για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα. Ο αντίκτυπος της πανδημίας ήταν μεγάλος για την ελληνική βιομηχανία τροφίμων και ποτών, η οποία κλήθηκε να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες και να αναζητήσει νέους τρόπους και ευκαιρίες για να παραμείνει βιώσιμη.
- Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για τη φετινή χρονιά;
Οι επιπτώσεις της πανδημίας και της πρωτόγνωρης συγκυρίας που βιώνει η χώρα μας εδώ και έναν χρόνο συνεχίζουν να είναι εμφανείς. Παραμένουμε όμως αισιόδοξοι και θεωρούμε ότι η επαναλειτουργία της εστίασης και του τουρισμού, συνδυαστικά με τον εμβολιασμό του πληθυσμού, θα επιφέρει, με αργά και σταθερά βήματα, την ισορροπία στην αγορά.
Στόχος της ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ για το 2021 είναι όχι μόνο να κερδίσει το χαμένο έδαφος της περσινής χρονιάς, αλλά και να προσπεράσουμε το 2020, και αυτό θα συμβεί με το λανσάρισμα νέων προϊόντων, την ενίσχυση της επικοινωνίας μας, τη βελτιστοποίηση της διανομής μας και την αύξηση των εξαγωγών της εταιρείας μέσα από στρατηγικές εμπορικές συνεργασίες και νέα κανάλια διανομής.
- Πού εστιάζεται, πλέον, η αναπτυξιακή σας στρατηγική;
Δεν σταματάμε να επενδύουμε και να αναπτυσσόμαστε, μετατρέποντας κάθε δυσκολία σε ευκαιρία. Η αναπτυξιακή στρατηγική της ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ εστιάζει στην επένδυση σε νέες βιώσιμες συσκευασίες, προσφέροντας στον καταναλωτή ποιοτικά αλλά και υπεύθυνα προϊόντα, στην ανανέωση γεύσεων και αρωμάτων, προσφέροντας μεγαλύτερη ποικιλία σε φυσικές επιλογές, σε νέες αγορές και καινοτόμες λύσεις σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων της.
Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε να επενδύουμε στην καινοτομία, την ποιότητα, την περιβαλλοντική υπευθυνότητα και την κοινωνική ευθύνη, στηρίζοντας τόσο τους καταναλωτές όσο και την ελληνική οικονομία στο σύνολό της.
- Προωθείτε ή σχεδιάζετε λανσάρισμα νέων προϊόντων;
Η ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ είναι η πρώτη εταιρεία στον κλάδο της στην Ελλάδα που λάνσαρε πρόσφατα το Φυσικό Μεταλλικό Νερό ΖΑΓΟΡΙ με 30% ανακυκλωμένο πλαστικό στις φιάλες του και πιστοποίησε τη συγκεκριμένη παραγωγική διαδικασία, μένοντας πιστή στη δέσμευσή της για τη μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος.
Το πρώτο ελληνικό εμφιαλωμένο νερό σε φιάλες από πιστοποιημένο r-PET, εν μέσω πανδημίας, αποδεικνύει πόσο μάχιμη και δυνατή είναι η ελληνική επιχειρηματικότητα.
Το αμέσως επόμενο διάστημα, θα προχωρήσουμε στο λανσάρισμα δύο νέων κωδικών στη σειρά ΖΑΓΟΡΙ Sparkling με φυσικό άρωμα. Λανσάρουμε το ΖΑΓΟΡΙ Sparkling με φυσικό άρωμα πορτοκάλι και το ΖΑΓΟΡΙ Sparkling με φυσικό άρωμα ροζ γκρέιπφρουτ. Και οι δύο νέοι κωδικοί ακολουθούν τη φιλοσοφία της σειράς ΖΑΓΟΡΙ Sparkling, συνδυάζοντας τα μοναδικά χαρακτηριστικά του ανθρακούχου φυσικού μεταλλικού νερού ΖΑΓΟΡΙ με αγαπημένα 100% φυσικά αρώματα, χωρίς ζάχαρη, συντηρητικά ή άλλα τεχνητά πρόσθετα. Η καινοτομία ΖΑΓΟΡΙ Sparkling με φυσικό άρωμα έλαβε τον τίτλο “Product of The Year 2021” φέτος τον Φεβρουάριο.
Οπότε, λόγω της μεγάλης επιτυχίας και αποδοχής των συγκεκριμένων προϊόντων από τους καταναλωτές, αποφασίσαμε να ανανεώνουμε όλες τις συσκευασίες της σειράς PET ΖΑΓΟΡΙ Sparkling, εφαρμόζοντας την Go Green δέσμευσή μας για μείωση του περιβαλλοντικού μας αποτυπώματός και για μείωση της χρήσης νέου πλαστικού σε φιάλες και shrink film, χρησιμοποιώντας 30% ανακυκλωμένο πλαστικό.
Επιπλέον, τον Σεπτέμβριο του 2020, η εταιρεία μας έκανε την είσοδό της σε μια νέα υποκατηγορία εμφιαλωμένου νερού, το βιταμινούχο ή λειτουργικό νερό, μια υποκατηγορία με σταθερά ανοδική πορεία τα τελευταία χρόνια. Το βιταμινούχο νερό Superfruits Water κυκλοφορεί σε τρεις γεύσεις, Red Boost, Ready 4 Action και Lemon Bliss, και είναι εμπλουτισμένο με συνδυασμούς βιταμινών, ιχνοστοιχείων, χυμού φρούτων και φυσικών αρωμάτων, ενώ δεν περιέχει ζάχαρη και συντηρητικά.
- Υλοποιείτε ή σχεδιάζετε νέες επενδύσεις; Αν ναι, τι αφορούν;
Παρά τις εξελίξεις στην οικονομία, αυτήν την περίοδο είναι σε πλήρη εξέλιξη επενδυτικό πλάνο ύψους 25 εκατ., που ξεκίνησε πέρυσι και θα ολοκληρωθεί εντός της επόμενης τριετίας. Το πλάνο περιλαμβάνει τη δημιουργία νέων γραμμών παραγωγής, στις υφιστάμενες, αλλά και σε καινούργιες εγκαταστάσεις, και νέους αποθηκευτικούς χώρους.
Επίσης, ολοκληρώνουμε την πρώτη εξαγορά άλλου εμφιαλωτηρίου, εκτός της περιοχής της Ηπείρου, που θα μας επιτρέψει να δούμε νέα προϊόντα, με υλικά πιο φιλικά προς το περιβάλλον και καινοτόμες συσκευασίες. Παράλληλα, από πλευράς logistics, θα βρισκόμαστε πιο κοντά στα μεγάλα κέντρα και λιμάνια.
ΠΙΝΔΟΣ
Λάζαρος Τσακανίκας
Γενικός Διευθυντής, Αγροτικός Πτηνοτροφικός Συνεταιρισμός Ιωαννίνων «ΠΙΝΔΟΣ»
Ο κ. Λάζαρος Τσακανίκας, Γενικός Διευθυντής, Αγροτικός Πτηνοτροφικός Συνεταιρισμός Ιωαννίνων «ΠΙΝΔΟΣ», επισημαίνει: «Τον τελευταίο χρόνο, η πανδημία έχει πλήξει την οικονομία της χώρας, συμπεριλαμβανομένης και της πτηνοτροφίας. Το κλείσιμο της εστίασης και η μείωση του τουρισμού οδήγησαν σε πτώση των πωλήσεών μας, με αντίκτυπο και στο εισόδημα των παραγωγών μας, οι οποίοι πραγματοποίησαν λιγότερες εκτροφές».
Σε ό,τι αφορά τη φετινή χρονιά, εκτιμά ότι «η πορεία της οικονομίας εξαρτάται άμεσα από την εστίαση και τον τουρισμό. Ως εκ τούτου, η επαναλειτουργία των κλάδων αυτών, σε συνδυασμό με τον μαζικό εμβολιασμό του πληθυσμού, ευελπιστούμε ότι θα επιφέρει, σταδιακά, ισορροπία στην αγορά και θα ομαλοποιηθεί η κατάσταση. Προβληματισμός υπάρχει, το κατά πόσο θα επηρεαστεί η κατανάλωση από τη μείωση των οικογενειακών εισοδημάτων».
Όπως αναφέρει ο κ. Τσακανίκας: «Η αναπτυξιακή στρατηγική του ΑΠΣΙ “ΠΙΝΔΟΣ” εστιάζει στην αύξηση της παραγωγικής δραστηριότητας στο σύνολό της. Με το νέο εργοστάσιο ζωοτροφών, τη νέα γραμμή παραγωγής και τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεών μας, στοχεύουμε στην αύξηση της παραγωγής και της μεταποίησης. Ταυτόχρονα, επιτυγχάνεται βελτίωση του δικτύου διανομής μας ενώ αναπτύσσεται και το κομμάτι της εξαγωγικής μας δραστηριότητας σε χώρες των Βαλκανίων και της ΕΕ, αλλά και σε χώρες των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, στις οποίες μάλιστα υλοποιούμε τριετές πρόγραμμα προβολής και προώθησης προϊόντων ειδικών εκτροφών.
Το 2020 επαναλανσάραμε με επιτυχία τη σειρά Νωπών Συσκευασμένων Κοτόπουλων ΠΙΝΔΟΣ, προσφέροντας στους καταναλωτές τριπλή σιγουριά: Νοστιμιά, φρεσκάδα και ασφάλεια. Για πρώτη φορά, οι καταναλωτές γνωρίζουν με ακρίβεια τον παραγωγό του προϊόντος κοτόπουλου που καταναλώνουν, καθώς αναγράφεται πάνω στην ετικέτα. Φέτος, με την έναρξη λειτουργίας της νέας γραμμής παραγωγής μας, θα παραχθούν νέα, καινοτόμα, προϊόντα κοτόπουλου. Βασικό μέλημα του συνεταιρισμού αποτελεί η διάθεση καινοτόμων προϊόντων στην αγορά, που ακολουθούν τις σύγχρονες διατροφικές τάσεις και απαντούν στις ανάγκες των καταναλωτών.
Σχετικά με το επενδυτικό πρόγραμμα του ΑΠΣΙ «ΠΙΝΔΟΣ», ο κ. Τσακανίκας αναφέρει ότι, «παρά τις εξελίξεις στην οικονομία, το επενδυτικό πρόγραμμα του συνεταιρισμού, ύψους 25 εκατ. ευρώ, της περιόδου 2019-2022, υλοποιείται βάσει προγράμματος, με τις επενδύσεις να αφορούν στην αύξηση της παραγωγικής μας δραστηριότητας, στην παραγωγή νέων προϊόντων, στον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεών μας, στη βελτίωση του δικτύου διανομής μας, καθώς και στην περαιτέρω μείωση του περιβαλλοντικού μας αποτυπώματος. Πέραν όμως της παραγωγής και της μεταποίησης, η ΠΙΝΔΟΣ επενδύει τόσο στην καινοτομία όσο και στην έρευνα. Σε συνεργασία με ερευνητικά ιδρύματα και πανεπιστήμια, υλοποιούμε ερευνητικά προγράμματα τα οποία αφορούν στην εκτροφή πτηνών με πλήρη απουσία αντιβιοτικών και με μειωμένο το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, στη διερεύνηση μέτρων προστασίας της ευζωίας και της υγείας των πτηνών και κατ’ επέκταση της δημόσιας υγείας, στην ανάπτυξη πρότυπων μονάδων εκτροφών και δεικτών για πιστοποίηση ειδικών εκτροφών, καθώς και στη διερεύνηση καινοτόμων στρατηγικών διατροφής με τοπικά βότανα. Στόχος των προγραμμάτων αυτών είναι η ευζωία των πτηνών, η παραγωγή καινοτόμων αγαθών και, φυσικά, η περαιτέρω μείωση του περιβαλλοντικού μας αποτυπώματος».
ΒΙΟΛΑΝΤΑ
Στέφανος Τζιωρτζιώτης
Υπεύθυνος Μarketing, Έρευνας και Ανάπτυξης, Βιολάντα
Ο κ. Στέφανος Τζιωρτζιώτης, Υπεύθυνος Μarketing, Έρευνας και Ανάπτυξης, Βιολάντα, αναφέρει ότι «η αρχή της κρίσης του κορωνοϊού επηρέασε σημαντικά τη βιομηχανία τροφίμων και ποτών. Οι απόψεις σχετικά με τα αποτελέσματα του κορωνοϊού στον κλάδο μας διαφέρουν, ανάλογα με την ακριβή δραστηριότητα της κάθε επιχείρησης. Διαφορετική άποψη έχουν οι εταιρείες που είχαν έντονη παρουσία στις αίθουσες των σουπερμάρκετ και είδανε αύξηση πωλήσεων και εντελώς διαφορετική άποψη έχουν εταιρείες οι οποίες δεν είχαν μαζί τους τον σύμμαχο των σουπερμάρκετ και η δραστηριότητά τους βασιζόταν κατά κύριο λόγο στην εστίαση. Πάντα υπάρχουν οι δύο όψεις του νομίσματος, αλλά είναι ξεκάθαρο πως, εν τέλει, το πρόσημο που αφήνει ο Covid-19 στον κλάδο τροφίμων και ποτών είναι αρνητικό.
Το 2021 αναμένεται να είναι σαφώς πιο ανοδική χρονιά για τις επιχειρήσεις όλων των κλάδων. Το επικείμενο άνοιγμα της εστίασης, το οποίο αναμένεται να είναι και οριστικό, θα αποτελέσει μεγάλη ανάσα για όλους, ενώ παράλληλα οι καταναλωτές, ζώντας με τον κορωνοϊό έναν χρόνο τώρα, έχουν συνηθίσει τις υπάρχουσες συνθήκες, έχουν αναπτύξει ένα συγκεκριμένο μοντέλο κατανάλωσης και έχει σταθεροποιηθεί η ζήτηση στα είδη πρώτης ανάγκης, που στην αρχή της κρίσης του κορωνοϊού ήταν ευμετάβλητη, με μεγάλες διακυμάνσεις».
- Πού εστιάζει η αναπτυξιακή σας στρατηγική στην Covid–era;
Η τάση για healthy προϊόντα είναι εμφανής εδώ και χρόνια. Η καραντίνα όμως έδωσε την ευκαιρία σε όλους μας να σκεφτούμε την υγεία μας και να τη βάλουμε σε προτεραιότητα. Οι καταναλωτές, λοιπόν, αναζητούν υγιεινές λύσεις, με ιδιαίτερη προτίμηση στα προϊόντα με λιγότερη ή χωρίς καθόλου ζάχαρη και ακριβώς αυτές προσφέρουμε εμείς. Έτσι, λοιπόν, η εταιρεία μας αναπτύσσει τα μερίδιά της στις τρεις βασικές κατηγορίες στις οποίες δραστηριοποιείται (μπισκότα, μπάρες δημητριακών δημητριακά πρωινού), προσφέροντας ακόμα περισσότερες επιλογές σε όσους προτιμούν έναν υγιεινό τρόπο ζωής και διατροφής.
- Προωθείτε ή σχεδιάζετε λανσάρισμα νέων προϊόντων;
Αναλυτικά, από την αρχή του έτους έχουμε συστήσει στο κοινό τα παρακάτω προϊόντα:
- Μπισκότα ZERO με 0% ζάχαρη και κομμάτια σοκολάτας σε τρεις γεύσεις (βανίλια, κακάο και πορτοκάλι)
- Μπισκότα Digestive 100% ολικής άλεσης, με 0% ζάχαρη και με κακάο
- Δημητριακά Digestive σε τρεις μοναδικές γεύσεις (ολικής άλεσης, χωρίς προσθήκη ζάχαρης, και για πρώτη φορά σε δημητριακά πρωινού συστήνουμε τα δημητριακά Digestive με χαρούπι).
Σαφώς, μέχρι το τέλος του έτους, σχεδιάζουμε να συστήσουμε τουλάχιστον άλλες τέσσερις νέες οικογένειες προϊόντων στο σύνολο των κατηγοριών μας, τις οποίες ετοιμάζουμε εδώ και αρκετό καιρό και πιστεύουμε πως θα αγαπήσουν οι καταναλωτές.
- Υλοποιείτε ή σχεδιάζετε νέες επενδύσεις;
Κατά το 2020, πραγματοποιήσαμε και ολοκληρώσαμε μία από τις μεγαλύτερες επεκτάσεις στις κύριες εγκαταστάσεις μας επί της οδού Τρικάλων Καρδίτσας. Στη συγκεκριμένη έκταση θα φιλοξενηθεί το νέο, υπερσύγχρονο κέντρο logistics της εταιρείας μας, καθώς και μια νέα, πλήρως καθετοποιημένη, γραμμή παραγωγής δημητριακών.
Food & Beverages Awards 2021
Προκειμένου να υποστηρίξει και να επιβραβεύσει τις επιχειρήσεις του ευρύτερου κλάδου των τροφίμων και ποτών που αντιστέκονται και συνεχίζουν να αναπτύσσονται σε αυτήν την εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία, η ethosEVENTS διοργανώνει για πρώτη φορά τα Food & Beverages Awards 2021.
Πρόκειται για τα νέα επιχειρηματικά βραβεία για τη βιομηχανία τροφίμων και ποτών, που έρχονται για να επιβραβεύσουν την υψηλή ποιότητα, την ανάπτυξη, την καινοτομία και την αριστεία σε έναν από τους πιο δυναμικούς κλάδους της ελληνικής παραγωγής και οικονομίας.
Στα Food & Beverages Awards 2021 θα απονεμηθούν βραβεία σε κορυφαίες επιχειρήσεις και brands, αλλά και τιμητικές διακρίσεις σε επιχειρηματίες του κλάδου που η πορεία τους στον χρόνο έχει ταυτιστεί με την ανάπτυξη και την καινοτομία.
Επίσης, τα βραβεία θα αναδείξουν όλα τα νέα προϊόντα, επιχειρήσεις αλλά και υπηρεσίες που ξεχώρισαν τη δύσκολη χρονιά που διανύουμε. Τα Food & Beverages Awards 2021 περιλαμβάνουν περισσότερα από 100 βραβεία σε τέσσερις βασικές κατηγορίες βράβευσης, που καλύπτουν ένα ευρύτατο φάσμα του κλάδου. Στόχο έχουν να προσφέρουν στους συμμετέχοντες την επιβράβευση της αριστείας, αλλά και πολλαπλές δυνατότητες προβολής, δικτύωσης και ενδυνάμωσης των επιχειρηματικών σχέσεων.
Η απονομή των Food & Beverages Awards 2021 θα πραγματοποιηθεί τον Οκτώβριο του 2021 (η ακριβής ημερομηνία θα ανακοινωθεί σύντομα) μέσω της LiveOn, της ολοκληρωμένης ψηφιακής τεχνολογίας επιχειρηματικής επικοινωνίας του ethosGROUP.
Η βιομηχανία τροφίμων και ποτών σε αριθμούς
Με βάση την τελευταία μελέτη του ΙΟΒΕ για τη βιομηχανία τροφίμων και ποτών, η εγχώρια βιομηχανία τροφίμων και ποτών, το 2018, κάλυπτε το 27,6% του συνόλου των επιχειρήσεων της ελληνικής μεταποίησης, γεγονός που την κατατάσσει πρώτη ανάμεσα στους κλάδους της μεταποίησης.
Ταυτόχρονα, συνιστά και τον μεγαλύτερο εργοδότη της εγχώριας μεταποίησης, αφού σε αυτήν απασχολείται το 36,8% του συνόλου των απασχολουμένων. Η παρουσία του τομέα είναι επίσης θεμελιώδους σημασίας υπό καθαρά οικονομικούς όρους, αφού βρίσκεται ανάμεσα στους πρώτους κλάδους της μεταποίησης, με την αξία παραγωγής να αγγίζει το 25,5%, την ακαθάριστη προστιθέμενη αξία να αγγίζει το 28,1%, ενώ καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση σε όρους κύκλου εργασιών (26,6%).
Η βιομηχανία τροφίμων και ποτών αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους τομείς της μεταποιητικής βιομηχανίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ αναδεικνύεται σταθερά ανάμεσα στους πρώτους κλάδους σε σχέση με τους άλλους σημαντικούς τομείς της ευρωπαϊκής οικονομίας.
Σε σύγκριση με την ΕΕ-27, κατά μέσο όρο, ο τομέας των τροφίμων και ποτών στην Ελλάδα έχει μεγαλύτερη συμβολή στον τομέα της μεταποίησης όσον αφορά τον αριθμό των επιχειρήσεων, την ακαθάριστη προστιθέμενη αξία και τον αριθμό των απασχολουμένων, καθώς είναι πρώτος σε όλες τις παραπάνω κατηγορίες και δεύτερος στον κύκλο εργασιών και στην αξία παραγωγής.
Το μεγαλύτερο μερίδιο του ελληνικού κλάδου τροφίμων και ποτών στη μεταποίηση αντανακλά αφενός την εγχώρια δυναμική του, αφετέρου όμως και τη μικρότερη ανάπτυξη άλλων κλάδων του εγχώριου τομέα της μεταποίησης.
Στην Ελλάδα, οι πέντε πρώτοι κλάδοι της μεταποίησης καλύπτουν το 56% του συνόλου της μεταποίησης σε όρους αριθμού επιχειρήσεων (58% στην ΕΕ), το 69% σε όρους κύκλου εργασιών (52% στην ΕΕ), το 69% της αξίας παραγωγής (53% στην ΕΕ), το 61% της ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας (50% στην ΕΕ) και το 55% του συνόλου των εργαζομένων (53% στην ΕΕ).
Στην Ελλάδα, ως προς την κατανομή των υποκλάδων των τροφίμων και ποτών, με βάση τα διαρθρωτικά χαρακτηριστικά που εξετάζονται, προκύπτουν τα εξής:
- Στην ακαθάριστη προστιθέμενη αξία ξεχωρίζει η αρτοποιία και τα αλευρώδη, με το μεγαλύτερο ποσοστό της σχετικής κατανομής (20%), τα φρούτα και λαχανικά (16%), ενώ την τρίτη θέση καταλαμβάνουν τα γαλακτοκομικά και τα ποτά (από 14%).
- Σχετικά με την αξία παραγωγής, το σημαντικότερο μερίδιο της σχετικής κατανομής κατέχουν τα γαλακτοκομικά (16%), η αρτοποιία και τα αλευρώδη (15%), ενώ ακολουθούν τα ποτά, τα φρούτα και λαχανικά και το κρέας (από 14%).
- Στον αριθμό των επιχειρήσεων του κλάδου, το μεγαλύτερο μερίδιο έχει η αρτοποιία και τα αλευρώδη (58%), ενώ ακολουθούν τα έλαια και λίπη (11%), τα άλλα είδη διατροφής και τα ποτά (από 7%).
- Όσον αφορά τον κύκλο εργασιών, το υψηλότερο μερίδιο κατέχουν η αρτοποιία και αλευρώδη (16%), τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα φρούτα και λαχανικά και το κρέας (από 14%), με τα ποτά να ακολουθούν (13%).
- Ως προς τον αριθμό των εργαζομένων, η αρτοποιία και τα αλευρώδη (39%) έρχονται πρώτα στη σχετική κατάταξη, δεύτερα τα φρούτα και λαχανικά και τα γαλακτοκομικά προϊόντα (από 12%) και ακολουθούν τα άλλα είδη διατροφής, τα ποτά και το κρέας (από 9%).
Αλκοολούχα ποτά
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τον κλάδο των αλκοολούχων ποτών, επισημαίνεται ότι η συνολική συνεισφορά του κλάδου των αλκοολούχων ποτών είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς ο κλάδος συνεισφέρει 2,3 δισ. ευρώ στο ΑΕΠ της ελληνικής οικονομίας για το 2019, ενώ υποστηρίζει 66 χιλιάδες θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης.
Οι υψηλοί φόροι στα αλκοολούχα ποτά τα χρόνια της κρίσης συνέβαλαν στην υποκατάσταση της νόμιμης αγοράς με παράνομα ποτά. Η μείωση της δαπάνης κατανάλωσης αλκοολούχων ποτών μέχρι το 2019 οδήγησε σε μείωση του ΑΕΠ κατά 1,2 δισ. ευρώ και μείωση της απασχόλησης κατά 34 χιλιάδες άτομα σε σχέση με το 2009.
Λόγω της πανδημίας Covid-19, ο κλάδος αλκοολούχων ποτών, που εντάσσεται στο ευρύτερο οικοσύστημα της επιτόπιας αγοράς, δηλαδή εστίαση και τουρισμό, υπέστη ισχυρό πλήγμα, εξαιτίας της συνολικής καθίζησης της οικονομικής δραστηριότητας που επέφερε το πρώτο lockdown, με μείωση του ΑΕΠ, της συρρίκνωσης της δραστηριότητας στην εστίαση και της ραγδαίας μείωσης των τουριστικών ροών.
Σύμφωνα με την απολογιστική έκθεση για την εξέλιξη και τη διακύμανση των εσόδων από φόρους της ΑΑΔΕ, τα έσοδα από τον ΦΠΑ και τους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης (ΕΦΚ) αλκοόλης και οινοπνευματωδών ποτών (αλκοολούχων, μπίρας, οίνου), το 2020 ανήλθαν σε 545 εκατ. ευρώ (363,23 εκατ. ευρώ από ΕΦΚ και 181,63 εκατ. ευρώ από τον ΦΠΑ), έναντι των 748 εκατ. ευρώ που εισπράχθηκαν το 2019.
Η πτωτική πορεία των εσόδων από ΦΠΑ και ΕΦΚ που εισπράττονται μέσω τελωνείων το 2020 αντανακλά την υποχώρηση της οικονομικής δραστηριότητας του κλάδου τη χρονιά που μας πέρασε σε σχέση με το 2019. Η υστέρηση σε απόλυτα μεγέθη ανήλθε στα 203 εκατ. ευρώ (74 εκατ. ευρώ από ΦΠΑ και 129 εκατ. ευρώ από τους ΕΦΚ). Σε ποσοστιαία βάση τα έσοδα συνολικά εμφανίζονται μειωμένα κατά 29% από τον ΦΠΑ και 26,2% από τους ΕΦΚ.
Όσον αφορά τον υποκλάδο των αλκοολούχων ποτών, τα έσοδα από τους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης παρουσίασαν πτώση κατά 81,4 εκατ. ευρώ ή -28,3%, σε σύγκριση με 2019. Σε απόλυτα μεγέθη, από 290,5 εκατ. ευρώ, που ήταν το 2019, το 2020 διαμορφώθηκαν 209,1 εκατ. ευρώ, ποσό κατά πολύ χαμηλότερο ακόμα και από την περίοδο (2005-2008), που ο συντελεστής ΕΦΚ ήταν κοντά στα 10 ευρώ/λίτρο αλκοόλης, ενώ την τελευταία δεκαετία μετά τις συνεχείς αυξήσεις ο συντελεστής ΕΦΚ έχει φτάσει στα 25,50 ευρώ/λίτρο αλκοόλης.
Η μεγάλη αυτή πτώση επιβεβαιώνει και τις πιο απαισιόδοξες προβλέψεις του κλάδου, καθώς το κανάλι της επιτόπιας κατανάλωσης (μπαρ, café bar, εστιατόρια κ.ά.), στο οποίο εκτιμάται ότι καταναλώνεται τουλάχιστον το 62% των αλκοολούχων ποτών, πρακτικά μηδενίστηκε, τελώντας υπό καθεστώς lockdown σχεδόν κατά το ήμισυ της περσινής χρονιάς.
Στο πλαίσιο αυτό, ο Σύνδεσμος Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων & Αλκοολούχων Ποτών (ΣΕΑΟΠ), προτείνει:
- Μείωση ΦΠΑ αλκοολούχων ποτών σε όλη την εστίαση στο 13%.
- Μείωση του συντελεστή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) αλκοολούχων ποτών στο επίπεδο του ευρωπαϊκού μέσου όρου (από 25,50 ευρώ/λίτρο αιθυλικής αλκοόλης σε 18,00 ευρώ).
- Αναστολή καταβολής ΕΦΚ και ΦΠΑ για τα αλκοολούχα μέχρι να σταθεροποιηθεί ο κλάδος της επιτόπιας κατανάλωσης και δυνατότητα ρύθμισής τους σε δόσεις, έκπτωση 25% για εμπρόθεσμη καταβολή ΦΠΑ στα τελωνεία.
………………………….
περιοδικό ΧΡΗΜΑ, τευχ. Μαρ-Απρ 2021