Μία στις τρεις ελληνικές επιχειρήσεις εντάσσει τον ψηφιακό μετασχηματισμό στον κεντρικό στρατηγικό σχεδιασμό της, μία στις δύο καινοτομεί χρησιμοποιώντας ψηφιακές τεχνολογίες, ενώ μία στις τρεις διαθέτει τις επαρκείς εσωτερικές ικανότητες, υποδομές και προσωπικό για την ανάπτυξη ψηφιακών τεχνολογιών.
Αυτά προκύπτουν από τη νέα μελέτη, «Ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός των ελληνικών επιχειρήσεων 2016-2018» που δημοσίευσε το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ). Η υιοθέτηση πρωτοπόρων τεχνολογιών είναι ακόμα περιορισμένη, ωστόσο πολλές εγχώριες επιχειρήσεις αντιλαμβάνονται πλέον τη σημαντικότητα τεχνολογιών, όπως το Διαδίκτυο των Πραγμάτων, οι τεχνολογίες ανάλυσης μεγάλων δεδομένων και το υπολογιστικό νέφος, με στόχο τη μελλοντική ανάπτυξή τους.
Η μελέτη πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της επίσημης στατιστικής Έρευνας για την Καινοτομία στις Ελληνικές Επιχειρήσεις για την περίοδο 2016-2018, που υλοποίησε το ΕΚΤ και αφορά 12.213 επιχειρήσεις με δέκα απασχολούμενους και άνω, σε διάφορους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας.
Η διευθύντρια του ΕΚΤ δρ Εύη Σαχίνη δήλωσε ότι «η νέα έκδοση αποτελεί την πρώτη εκτενή καταγραφή της πορείας του ψηφιακού μετασχηματισμού των μικρομεσαίων και μεγάλων επιχειρήσεων. Οι επιχειρήσεις φαίνεται να κατανοούν την ανάγκη του ψηφιακού μετασχηματισμού και να προχωρούν προς αυτή την κατεύθυνση. Τα αποτελέσματα της στροφής τους αυτής θα μπορέσουν να μεγιστοποιηθούν, εάν ενταχθούν στις ευρύτερες πολιτικές της χώρας προς την κατεύθυνση της οικονομίας της γνώσης».
Αναλυτικότερα, το 33,5% των επιχειρήσεων της χώρας θεωρεί τον ψηφιακό μετασχηματισμό ως πολύ σημαντική στρατηγική ανάπτυξης. Το ποσοστό ανέρχεται σε 51,5% για τις μεγάλες επιχειρήσεις (250 και πλέον απασχολούμενoι) και σε 33,1% για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις (10-249 απασχολούμενοι).
Η έμφαση στην ψηφιακή τεχνολογία για τη βελτίωση και ανάπτυξη αγαθών και υπηρεσιών θεωρείται η σημαντικότερη στρατηγική για την ψηφιακή αναβάθμιση των επιχειρήσεων, με ποσοστό 34,5%. Ακολουθεί η στρατηγική αναδιοργάνωσης των διαδικασιών της επιχείρησης με ψηφιακές τεχνολογίες, με ποσοστό 30,7%.
Το 27% των επιχειρήσεων θεωρεί πολύ σημαντική στρατηγική την ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων του προσωπικού. Σημαντική είναι η διαφορά μεταξύ μεγάλων και μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην αξιολόγηση της στρατηγικής αυτής, με τις μεγάλες επιχειρήσεις να καταγράφουν ποσοστό 38,4% έναντι 26,8% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Το 47% των εγχώριων επιχειρήσεων έχει χρησιμοποιήσει ψηφιακές τεχνολογίες για την ανάπτυξη καινοτομιών σε επιχειρησιακές διαδικασίες, γεγονός που αναδεικνύει τη σημαντική διείσδυση και συνεισφορά των ψηφιακών τεχνολογιών σε όλες τις επιχειρησιακές λειτουργίες. Ιδιαίτερη σημασία, σύμφωνα με το ΕΚΤ, έχει ότι το 32,7% των επιχειρήσεων της χώρας ανέπτυξε ψηφιακές τεχνολογίες χρησιμοποιώντας αποκλειστικά εσωτερικούς πόρους ή σε συνεργασία με άλλες επιχειρήσεις ή φορείς με τη συμμετοχή προσωπικού της επιχείρησης εξειδικευμένου σε ψηφιακές τεχνολογίες. Το 14,3% των επιχειρήσεων προχώρησε στην προμήθεια ψηφιακών τεχνολογιών, οι οποίες αναπτύχθηκαν από άλλους φορείς.
Οι τεχνολογίες Διαδικτύου των Πραγμάτων (IoT) θεωρούνται πολύ σημαντικές τεχνολογίες, με ποσοστό 20,4% για τις καινοτόμες επιχειρήσεις, 9,2% για τις επιχειρήσεις που δεν καινοτόμησαν και 15,9% για το σύνολο των επιχειρήσεων. Η δεύτερη πιο σημαντική τεχνολογία θεωρείται η Ανάλυση Μεγάλων Δεδομένων (Big Data Analytics), με ποσοστό 17,8%, 7,7% και 13,8% για τις καινοτόμες επιχειρήσεις, τις μη-καινοτόμες και για το σύνολο των επιχειρήσεων αντίστοιχα. Ακολουθούν, με μικρότερα ποσοστά: Υπολογιστικό Νέφος, Αυτοματισμοί και Ρομποτική, Τεχνολογίες Αλυσίδας Συναλλαγών (Blockchain), Τεχνητή Νοημοσύνη και Τρισδιάστατη Εκτύπωση.