Προτεραιότητα, στην παρούσα φάση, έχει δοθεί στη διενέργεια μειοδοτικού διαγωνισμού για την κατασκευή νέας μονής γραμμής (υποδομή, επιδομή και σταθμοί) στο τμήμα Νέα Καρβάλη-Τοξότες και σύνδεση με τον νέο εμπορευματικό λιμένα Καβάλας. Ολοκληρώθηκαν επιτυχώς όλες οι απαραίτητες ενέργειες προκειμένου το έργο να μπορεί να δημοπρατηθεί με μειοδοτικό διαγωνισμό, ενώ συντάχθηκαν και τα τεύχη δημοπράτησης. Για το εν λόγω έργο έχει ήδη εξασφαλιστεί χρηματοδότηση από το πρόγραμμα Connecting Europe Facility 2021-2027 (CEF 2), η δε δημοσίευση του διαγωνισμού προγραμματίζεται εντός του Ιουλίου 2024.

Η συμμετοχή στη διαγωνιστική διαδικασία ήταν μεγάλη, καθώς στη λίστα των υποψηφίων οικονομικών φορέων, περιλαμβάνονται σημαντικές εταιρείες του κατασκευαστικού κλάδου της Ελλάδας. Συγκεκριμένα, φακέλους οικονομικών προσφορών για το έργο αυτό υπέβαλαν πέντε εταιρείες: ΑΒΑΞ Α.Ε., ΤΕΡΝΑ Α.Ε., ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε., ΕΝΩΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΦΟΡΕΩΝ «ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ Α.Ε. – ΕΚΤΕΡ Α.Ε. – ΕΡΕΤΒΟ Α.Ε. και ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Τ.Ε.

Σύμφωνα με τον πίνακα συμμετεχόντων, οι φορείς προσέφεραν τα ακόλουθα ποσοστά έκπτωσης:

• ΤΕΡΝΑ ΑΝΩΝΥΜΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΤΕΧΝΙΚΗ ΚΑΙ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (27,63%)

• ΑΚΤΩΡ ΑΝΩΝΥΜΗ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (17,80%)

• ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ ΑΤΕ (17,14%)

• ΕΝΩΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΦΟΡΕΩΝ «ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ Α.Ε. – ΕΚΤΕΡ Α.Ε. – ΕΡΕΤΒΟ Α.Ε. (7,21%)

• ΑΒΑΞ Α.Ε. (5 %).

Η σιδηροδρομική σύνδεση με τον 6ο Προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης και η ανάπτυξη Προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης περιλαμβάνονται στα προς χρηματοδότηση έργα από το ΕΣΠΑ 2021-2027 στο Πρόγραμμα ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ. Η διαδικασία διαγωνισμού με Ανταγωνιστικό Διάλογο είναι σε εξέλιξη, με την αξιολόγηση εναλλακτικών λύσεων να αναμένεται να ολοκληρωθεί το φθινόπωρο του 2024, οπότε και θα ζητηθεί να υποβληθούν οι οικονομικές προσφορές των υποψηφίων, ώστε να αναδειχθεί ο ανάδοχος του έργου.

Πέραν αυτού, έχει υποβληθεί φάκελος με την ελληνική πρόταση χρηματοδότησης σιδηροδρομικών έργων από το πρόγραμμα Connecting Europe Facility 2021-2027 (CEF 2) για το έργο αναβάθμισης του σιδηροδρομικού άξονα Αλεξανδρούπολη-Πύθιο (σύνορα με Τουρκία) και Πύθιο-Ορμένιο (σύνορα με Βουλγαρία) και τη διπλή σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα Ρίο-Νέος λιμένας Πατρών. Αναμένονται σύντομα τα αποτελέσματα αξιολόγησης από τις υπηρεσίες της ΕΕ. Στην περιοχή της Αττικής, εξετάζονται οι νέες προαστιακές συνδέσεις με τους λιμένες Ραφήνας και Λαυρίου.

Πρόσφατα, ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Νίκος Ταχιάος, δήλωσε σχετικά: «Η μεταρρύθμιση στον χώρο του σιδηροδρόμου αποτελεί προτεραιότητα για την κυβέρνηση, μια αλληλουχία δράσεων, που, πλέον, μετά τον περυσινό τραγικό Φεβρουάριο, εξελίσσεται με απόλυτη διαφάνεια και υπό καθεστώς διαρκούς δημόσιας λογοδοσίας. Τα “μέτωπα” που έχουν ανοίξει με τα εν εξελίξει σιδηροδρομικά έργα υποδομής αποτελούν μια πολύ μεγάλη πρόκληση για το υπουργείο μας. Πρόκειται για έργα που έχουν σχεδιαστεί με απόλυτο γνώμονα την ασφάλεια των μετακινούμενων και που πρέπει ως τέτοια να γίνουν πραγματικότητα. Με μεθοδικές και συντονισμένες ενέργειες, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και η ΕΡΓΟΣΕ υλοποιούμε έργα που θα αναμορφώσουν και θα αναβαθμίσουν ουσιαστικά το σιδηροδρομικό δίκτυο σε ολόκληρη την Ελλάδα και, παράλληλα, θα έχουν μεγάλο, θετικό αντίκτυπο και στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας και, κυρίως, θα αποκαταστήσουν την εμπιστοσύνη του κόσμου προς τους ελληνικούς σιδηροδρόμους. Αρωγός στην υλοποίηση του σχεδιασμού μας η Ευρωπαϊκή Ένωση, που, με τη χρηματοδοτική της συμβολή, συντελεί στην ταχεία εξέλιξη των εργασιών και στον εκσυγχρονισμό του ελληνικού σιδηροδρόμου. Οι πολίτες, στον συντομότερο δυνατό χρόνο, θα απολαμβάνουν οφέλη σιδηροδρομικών υποδομών ευρωπαϊκών προδιαγραφών».

Μς πληροφορίες από το περιοδικό ΧΡΗΜΑ