Γράφει η «ξενοδόχος»
Θολό τοπίο στην Ομίχλη των αγορών. Επαναδιαπραγματεύσεις με την Airbus με αλλαγή των όρων των συμβολαίων που είχαν γίνει προ κορωνοϊού, επαφές με την ελληνική κυβέρνηση προκειμένου να βρεθεί επίσης η «χρυσή τομή» για την στήριξη σε τρία βασικά επίπεδα και προγραμματισμός για την επόμενη μέρα ώστε το 2021 να έχει ανακτηθεί -στο καλό σενάριο- το πτητικό έργο στο 75- 80% των επιπέδων του 2019.
Αυτοί είναι μερικοί από τους βασικούς άξονες όπου θα κινηθεί η Aegean στην μετά κορωνοϊο εποχή, με τον πρόεδρο Ευτύχη Βασιλάκη να αποκλείει την κρατικοποίηση και να δείχνει προς την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης ώστε να βρεθούν τα κατάλληλα εργαλεία στήριξης, όπως άλλωστε έχει γίνει και με άλλες μεγάλες αεροπορικές στην Ευρώπη σε χρόνους …εξπρές.
Ως προς τα εργαλεία στήριξης, επιχειρήσεων και εργαζομένων είτε οριζόντια είτε ακόμη και για συγκεκριμένους κλάδους, όπως εν προκειμένω στις αεροπορικές:
- Στήριξη με μακροπρόθεσμες κρατικές εγγυήσεις των δανείων
- Επιδότηση της εργασίας για τη διατήρηση των θέσεων των εργαζομένων, στα πρότυπα του γερμανικού ‘’Kurzarbeit’’
- Πρόβλεψη για την κάλυψη της ζημίας ανάλογα και με την απώλεια του μεταφορικού έργου (σ.σ. όπως έχει συμβεί στις πτήσεις εσωτερικού του τελευταίου διμήνου).
Ο κ. Βασιλάκης ανέφερε ότι η συνεισφορά του ομίλου όλα αυτά τα χρόνια είναι σημαντική για τα δημόσια έσοδα και ένα βασικό κριτήριο που πληροί η εταιρεία ήταν η υγιής χρηματοοικονομική της θέση με προ πανδημίας. «Θέλουμε να γνωρίζουμε σε ποιο βαθμό θα υπάρξει κρατική στήριξη προκειμένου να γνωρίζουμε ποιο τελικά θα είναι το μέγεθος της εταιρείας την επόμενη μέρα και να καταρτίσουμε αναλόγως τα πλάνα μας».
Στην περίπτωση που η εταιρεία φτάσει να πετάει με το ήμισυ του σημερινού στόλου της τότε οι αερομεταφορές στην Ελλάδα θα επιστρέψουν μία 30ετία πίσω στο παρελθόν, με ό,τι αυτό σημαίνει και για τον ελληνικό τουρισμό.
Airbus story
Οσον αφορά την μεγάλη παραγγελία από την Αirbus για την ανανέωση του στόλου που είχε γινει προ κορωνοϊού, με τα νέα δεδομένα θεωρείται εύλογη η αλλαγή των όρων:
- «Δεν μπορούμε να δεχθούμε από κανέναν προμηθευτή μας στις συζητήσεις που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη να μην έχει την ευελιξία της προσαρμογής στα νέα δεδομένα και να μην δεχθεί ένα νέο επίπεδο συμφωνίας που θα αντανακλά τις τρέχουσες συνθήκες όπως διαμορφώνονται την επόμενη μέρα της κρίσης του κορωνοϊού».
Ο κ. Βασιλάκης ανέφερε ότι το πρόγραμμα παραλαβής των νέων αεροσκαφών συνεχίζεται κανονικά, ωστόσο
- «θα επιβραδυνθούν τα χρονοδιαγράμματα από την στιγμή που και η ίδια η Airbus έχει επιβραδύνει τους ρυθμούς των παραγγελιών της. Θέλουμε να βρούμε αμοιβαία επωφελείς λύσεις και προς αυτή την κατεύθυνση θα κινηθούμε με τους προμηθευτές. Υπάρχουν αλλαγές που πρέπει να γίνουν στα συμβόλαια, τα οποία καταρτίστηκαν πρό πανδημίας, θα χρειαστεί να γίνουμε όλοι πιο δημιουργικοί και …ανοιχτόμυαλοι».
Πτήσεις αλλά που;
Ως προς το πτητικό έργο της εταιρείας και τη ζήτηση εφεξής η διοίκηση εξέφρασε την ελπίδα ότι νωρίς μέσα στον Ιούλιο φέτος θα φτάσει στο 25% της δυναμικότητας που είχε ο όμιλος πέρυσι και να φτάσει προοδευτικά μέχρι τον Σεπτέμβριο έως το 50% για τις πτήσεις εσωτερικού και εξωτερικού.
Σε ένα ευνοϊκό σενάριο με ορίζοντα το 2021 ο όμιλος θα μπορούσε να είναι στο 75%- 80% των μεγεθών του 2019, ποσοστό κατά 30% μικρότερο σε σχέση με ό,τι προέβλεπε προ πανδημίας. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση, οποιεσδήποτε προβλέψεις κάτω από τις σημερινές συνθήκες δεν είναι ασφαλείς και οι συνθήκες μπορεί να αλλάξουν τον επόμενο μήνα.