Νέα ευρήματα δείχνουν ότι τα γήπεδα ποδοσφαίρου στην Ευρώπη προσφέρουν εμφανή οφέλη στις πόλεις που βρίσκονται, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την τεράστια αύξηση επενδύσεων. Κατά μέσο όρο, ένα νέο στάδιο επιφέρει €585 εκατ. στην εκάστοτε τοπική κοινωνία, συμπεριλαμβανομένων της βελτίωσης των υποδομών και της αύξησης της εργασιακής απασχόλησης.
Η μελέτη που διενεργήθηκε από την Mastercard και τον Paul Fletcher, συνιδρυτή του University Campus of Football Business, διερεύνησε δεκάδες νέα και υπό κατασκευή στάδια, σε πόλεις με ομάδες που συμμετέχουν στο UEFA Champions League. Το δείγμα της έρευνας αποτελείται από συνεντεύξεις 2.000 Ευρωπαίων πολιτών που ζουν κοντά σε ποδοσφαιρικά γήπεδα.
Η λεπτομερής έρευνα οδήγησε στην τολμηρή πρόβλεψη ότι μέχρι το 2060, οι πόλεις με πληθυσμό άνω των 200.000 κατοίκων, που φιλοξενούν υπερσύγχρονα ευρωπαϊκά ποδοσφαιρικά γήπεδα, θα έχουν υιοθετήσει όλες τις καινοτόμες τεχνολογίες, λειτουργώντας στα νέα πρότυπα των «smart cities». Η πρόβλεψη αποτελεί απόρροια της επιρροής που έχει το ποδόσφαιρο στη σημερινή κοινωνία.
Αναμένεται ότι στη καρδιά των ποδοσφαιρικών πόλεων θα υπάρχουν τα πλέον εξελιγμένα τεχνολογικά στάδια που για την κατασκευή τους θα απαιτούνται επενδύσεις της τάξεως των €800 εκατ. Η κατασκευαστική δομή τους θα αποτελέσει κλειδί για την πόλη και προπομπό της δημιουργίας καινοτόμων υποδομών στους τομείς των μεταφορών, της εκπαίδευσης, της υγείας και του εμπορίου, ενώ θα κατέχουν τις δικές τους αστυνομικές δυνάμεις.
Στην ερεύνα της Mastercard εξετάστηκαν δεδομένα από πόλεις όπου διοργανώθηκαν τελικοί του UEFA Champions League κατά την τελευταία δεκαετία. Οι αναλυτές παρατήρησαν ότι ο αριθμός των συναλλαγών την ημέρα που διεξήχθησαν οι αγώνες στο Λονδίνο, το Μιλάνο και το Κίεβο ήταν ο διπλάσιος σε σύγκριση με αυτόν του προηγούμενου έτους. Η ομάδα εργασίας του Fletcher πιστεύει ότι η ανάπτυξη της εκάστοτε πόλης θα είναι αλληλένδετα συνδεδεμένη με τις επιτυχίες της τοπικής ομάδας.
Σύμφωνα με την έρευνα, σε λιγότερο από πενήντα χρόνια, αναμένεται να κτιστεί η πρώτη ποδοσφαιρική πόλη σε μια υποανάπτυκτη περιοχή – σε απόσταση περίπου 80 λεπτά οδικώς από το δεύτερο ή το τρίτο αεροδρόμιο μιας ευρωπαϊκής χώρας. Η τοποθεσία για τη δημιουργία της πρώτης ποδοσφαιρικής πόλης θα επιλεχθεί με βάση το εύρος της έκτασης της περιοχής καθώς και την ουδετερότητα της τοπικής ομάδας.
Αυτό το νέο είδος σταδίων θα είναι ένας πολυχώρος που ενδέχεται να περιλαμβάνει: ξενοδοχεία, πανεπιστήμια, εστίες, ιδιωτικά ιατρικά κέντρα, μουσικούς χώρους και κλειστές αθλητικές εγκαταστάσεις. Επιπρόσθετα, πιθανώς να περιλαμβάνει κέντρο ηλεκτρονικών αθλημάτων, καθώς και εκθεσιακούς και συνεδριακούς χώρους.
Η νέα τάση θα χρηματοδοτηθεί από πλούσιους επενδυτές, καθώς η ζήτηση για την απόκτηση ενός αθλητικού συλλόγου σύντομα θα ξεπεράσει την προσφορά. Παράλληλα, οι μελλοντικοί επενδυτές (π.χ. Ρομάν Αμπράμοβιτς) αναμένεται να στραφούν προς την ίδρυση νέων ομάδων ή να δώσουν ζωή σε συλλόγους που πλέον δεν πρωταγωνιστούν.
Παρόλο που επενδύσεις αυτής της εμβέλειας, συχνά αποδοκιμάζονται από τους ντόπιους κατοίκους, οι νέες «ποδοσφαιρικές πόλεις» πιστεύεται ότι θα τύχουν θερμής υποδοχής. Οι ερευνητές επικαλέστηκαν επιτυχημένα έργα που ολοκληρώθηκαν πρόσφατα όπως αυτό της Ακαδημίας Ποδοσφαίρου της Manchester City, η οποία δημιούργησε 6.000 νέα σπίτια στην πόλη. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί πως η κατασκευή του Emirates stadium, έδρα της Arsenal, αύξησε κατά 3.000 τα σπίτια στο Λονδίνο, εκ των οποίων 40% αφορούσαν κατοικίες σε προσιτές τιμές για τους πολίτες της πόλης.
Αυτή η νέα έκθεση, η οποία εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο το ποδόσφαιρο ενισχύει την ανάπτυξη έξυπνων πόλεων, αποδεικνύει ότι το συγκεκριμένο άθλημα αποτελεί το πιο αποτελεσματικό μέσο για την επίτευξη ισχυρών δεσμών μεταξύ των μελών μιας κοινωνίας.
Η Άσπα Παλημέρη, Country Manager της Mastercard για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα δήλωσε: «Μέσα από την πολύχρονη χορηγία μας στο UEFA Champions League, η αγάπη μας για το ποδόσφαιρο έχει μεγαλώσει και έχουμε γίνει μάρτυρες του τρόπου με τον οποίο το ποδόσφαιρο συμβάλλει στη δημιουργία «έξυπνων πόλεων» καθώς και στην βελτίωση των τοπικών κοινωνιών, αφήνοντας μια σημαντική κληρονομιά για το μέλλον».
Μετά από μια δεκαετή καριέρα ως επαγγελματίας ποδοσφαιριστής, ο Paul Fletcher αποτελεί έναν από τους κορυφαίους εμπειρογνώμονες σε θέματα γηπέδων στην Ευρώπη. Διετέλεσε Διευθύνων Σύμβουλος του Reebok Stadium της Bolton και του Mc Alpine Stadium της Huddersfield, ενώ πριν ήταν Εμπορικός Διευθυντής του Wembley Stadium στο Λονδίνο.
Ο Paul Fletcher, συνιδρυτής του University Campus of Football Business, ανέφερε σχετικά «Το ποδόσφαιρο λατρεύεται από εκατομμύρια ανθρώπους ανά τον κόσμο. Το πιο αξιοσημείωτο αποτέλεσμα της έρευνας είναι το πόσο ισχυρό εργαλείο μπορεί να αποτελέσει το ποδόσφαιρο ως μέσο ενίσχυσης, ενδυνάμωσης και άνθισης των τοπικών κοινωνιών. Για αυτό τον λόγο το ποδόσφαιρο, για να μπορεί να λειτουργήσει σωστά. πρέπει να βρίσκεται στο κέντρο των πόλεων και όχι σε αναξιοποίητες περιοχές και τοποθεσίες μακριά από αυτές.»