Σήμερα λήγει η προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος σχετικά με τη εξαγορά του κρατικού αερομεταφορέα Alitalia. Η ιταλική κυβέρνηση με την πολιτική της έχει απολέσει και τα τελευταία αποθέματα αξιοπιστίας.
Επτά φορές η ιταλική κυβέρνηση παρέτεινε την προθεσμία για να βρεθεί νέος ιδιοκτήτης της αεροπορικής εταιρείας Altalia, που τα τελευταία δυόμιση χρόνια βρίσκεται υπό καθεστώς πτώχευσης. Σήμερα, εξαντλούνται τα χρονικά περιθώρια και θα πρέπει να βρεθεί δυνητικός επενδυτής που να δεσμευτεί για τις προθέσεις του. Πρόκειται για τη διάσωση 11.000 θέσεων εργασίας και για ένα εθνικό σύμβολο. Με δάνεια η ιταλική κυβέρνηση προσπάθησε να γεφυρώσει το χρόνο και να κρατήσει στη ζωή την Alitalia από τον Μάιο του 2017. Με 117 αεροσκάφη και 20 εκ. επιβάτες ετησίως η μικρή σχετικά αεροπορική εταιρεία “μπαίνει μέσα” κάθε χρόνο κατά 1 δις ευρώ.
Οι πονοκέφαλοι της ιταλικής κυβέρνησης
Τώρα η σωτηρία μπορεί να προέλθει από τους κρατικούς σιδηροδρόμους FS, που ελέγχονται από την οικογένεια Benetton, και τη συμμετοχή της αμερικανικής εταιρείας Delta Air Lines. Άλλος πιθανός εταίρος είναι το υπουργείο Οικονομικών. Τις περασμένες εβδομάδες ακούστηκαν πολλά για τυχόν ανάμειξη και της Lufthansa, αλλά ο επικεφαλής της μεγαλύτερης αεροπορικής εταιρείας στην Ευρώπη Κάρστεν Σπορ είπε ότι θα είχε ενδιαφέρον σε μιαν αναδομημένη Alitalia.
Την Τρίτη το βράδυ ενδοιασμούς διατύπωσε και η Atlantia και δήλωσε εγγράφως ότι δεν συντρέχουν οι όροι για την συμμετοχή της στην εταιρεία. Ανοιχτό παραμένει, εάν το σχήμα με τη Delta, τους κρατικούς σιδηροδρόμους και την Atlantia διαθέτει το προφίλ για να σώσει την Alitalia.
“Για την επιτυχία της Alitalia είναι σημαντικό να βρεθεί εμπορικός εταίρος. Πιστεύουμε ότι μπορούμε να παίξουμε αυτόν τον ρόλο. Γι αυτό έχω ελάχιστη κατανόηση, όταν υποστηρίζει κάποιος ότι ο επενδυτής του 10% είναι πιο σημαντικός από το ποιος θα είναι ο σωστός εμπορικός εταίρος” υποστηρίζει ο Κάρστεν Σπορ στο γερμανικό ειδησεογραφικό πρακτορείο dpa. “Θα κάνουμε το παν για να εξασφαλίσουμε ότι ο εθνικός αερομεταφορέας θα ξανανοίξει τα φτερά της” υποστήριξε τον περασμένο Οκτώβριο ο ιταλός πρωθυπουργός Τζουτζέπε Κόντε.
Η Alitalia δεν είναι όμως η μόνη μεγάλη επιχείρηση που προξενεί πονοκέφαλο στην ιταλική κυβέρνηση. Πολλές θέσεις εργασίας διακυβεύονται και στο μεγαλύτερο στην Ευρώπη χαλυβουργείο στον Τάραντα της Απουλίας Ilva. Αρχές Νοεμβρίου το μεγαλύτερο χαλυβουργείο στον κόσμο, ArcelorMittal ανακοίνωσε ότι αποσύρεται από το συμβόλαιο εξαγοράς της ιταλικής Ilva. Ο Κόντε αντέδρασε με αγανάκτηση και δρομολόγησε δικαστική διαδικασία.
Αρνητικά μηνύματα για επενδυτές
Η ArcelorMittal είχε συμφωνήσει τον Οκτώβριο του 2018 να ενοικιάσει τη Ilva, μετά να την πουλήσει και τελικά να επενδύσει ποσό 4,2 δις ευρώ. Ο λόγος που άλλαξε άποψη ήταν, σύμφωνα με την ArcelorMittal, απόφαση της ιταλικής γερουσίας να άρει την ασυλία που είχε ο διαχειριστής σε περίπτωση παραβίασης της περιβαλλοντικής νομοθεσίας. Εκτός αυτού μεσολάβησε και δικαστική απόφαση, σύμφωνα με την οποία μια μονάδα θα έπρεπε να κλείσει μέχρι τις 13 Δεκεμβρίου. Κατόπιν αυτών η ArcelorMittal θεώρησε ότι δικαιούται να κάνει χρήση ρήτρας εξόδου του συμβολαίου. Η ιταλική κυβέρνηση έχει διαφορετική άποψη.
Σύμφωνα με εκτίμηση της L´Espresso έστειλε ένα καταστροφικό μήνυμα σε ότι αφορά την ασφάλεια δικαίου στη χώρα, όταν μετέβαλε την τελευταία στιγμή τους όρους για την ArcelorMittal. “Ένα αλλόκοτο θέαμα πώς να πειστούν μεγάλοι διεθνείς επενδυτές να αποφύγουν την Ιταλία” έγγραφε η εφημερίδα. Στην περίπτωση της Alitalia πάλι, σύμφωνα με την L´Espresso, η κυβέρνηση ποτέ δεν απέδειξε ότι διαθέτει ένα μελλοντικό σχέδιο για την εταιρεία”.
Η τρίτη σε μέγεθος οικονομία της ευρωζώνης έχει δημόσιο χρέος της τάξης του 135% του ΑΕΠ της, όταν επιτρέπεται μόνο το 60%. Ακόμη κι αν η ιταλική κυβέρνηση τηρήσει τις δεσμεύσεις της για τον προϋπολογισμό της απέναντι στην Κομισιόν, δεν φαίνεται να αποφεύγει την οργή των Βρυξελλών. Η αεροπορική εταιρεία πήρε δάνεια ύψους 900 εκ. ευρώ για να περάσει τη δύσκολη περίοδο και θα λάβει άλλα 400 εκ. ευρώ για το 2020. Και επειδή δεν μπορεί να ξεπληρώσει τα δάνειά της, οι πιστώσεις θεωρούνται παράνομες κρατικές επιδοτήσεις. “Ξέρουμε ότι νέα Κομισιόν δεν έχει αναλάβει ακόμα καθήκοντα, είναι ωστόσο υποχρεωμένη να αντιδράσει”, εκτιμά ο εμπειρογνώμων σε θέματα αερομεταφορών Αντρέα Γκιουρουσίν.
Κλάους Μπλούμε / dpa
Επιμέλεια: Ειρήνη Αναστασοπούλου
Πηγή: Deutsche Welle