Ο Νίκος Πετράκης, Country Manager της Visa στην Ελλάδα μίλησε στο banks.com.gr στον απόηχο του 11ου Digital Banking Forum για την καινοτομία, την ασφάλεια στις πληρωμές και φυσικά την Τεχνητή Νοημοσύνη. 

Ποιες είναι οι σημαντικότερες προκλήσεις αυτή την περίοδο στην ελληνική αγορά όσον αφορά το χώρο των πληρωμών; 

Αρχικά, επιτρέψτε μου να πω πως η Visa καλωσορίζει τη δέσμευση της κυβέρνησης για την υποστήριξη της ψηφιοποίησης της χώρας, τομή που αγγίζει και τις πληρωμές. Οι ψηφιακές πληρωμές ωφελούν τους καταναλωτές, τις επιχειρήσεις, τις κυβερνήσεις και την οικονομία συνολικά. Η πραγματική πρόκληση, λοιπόν, έγκειται στην ικανοποίηση των συνεχώς εξελισσόμενων προσδοκιών των καταναλωτών, παρέχοντάς τους επιλογές και καινοτόμες λύσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες τους για γρήγορες και απρόσκοπτες συναλλαγές χωρίς συμβιβασμούς στην ασφάλεια, την ανθεκτικότητα και την αξιοπιστία. Άλλωστε, σύμφωνα με έρευνα που υλοποιήσαμε πρόσφατα με το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, οι ψηφιακές πληρωμές αναδεικνύονται ως η προτιμότερη μέθοδος πληρωμής για τους Έλληνες καταναλωτές. Επτά στους δέκα προτιμούν τις ψηφιακές πληρωμές «πολύ» και «πάρα πολύ» σε σχέση με τέσσερις στους δέκα πριν την πανδημία, ενώ για το 60% οι ψηφιακές πληρωμές είναι συνυφασμένες με την άνεση και την ευκολία. Οι ψηφιακές πληρωμές βοηθούν τις ΜμΕ να αναπτυχθούν, ενισχύουν την αποτελεσματικότητά τους και αναβαθμίζουν την εμπειρία των καταναλωτών. Ταυτόχρονα, η  ψηφιοποίηση των πληρωμών έχει πολλαπλά οφέλη και για τις κυβερνήσεις, καθώς συμβάλλει στον περιορισμό της παραοικονομίας και ενισχύει τη διαφάνεια. Είμαστε περήφανοι για τον ρόλο που διαδραματίζουμε στην ψηφιοποίηση της οικονομίας, επενδύοντας αδιάκοπα σε ασφαλείς, αξιόπιστες, ανθεκτικές και καινοτόμες τεχνολογίες ψηφιακών πληρωμών, όπως η εισαγωγή των ανέπαφων πληρωμών στα ΜΜΜ της Αθήνας που ξεκίνησε πρόσφατα από τη λεωφορειακή γραμμή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.  

Ποιες είναι οι καινοτομίες που παρουσιάσατε πρόσφατα; Και πώς θα επηρεάσουν τον τρόπο με τον οποίο πληρώνουμε σήμερα και στο μέλλον;

Η αυξανόμενη προτίμηση των καταναλωτών για περισσότερη άνεση και μεγαλύτερη ασφάλεια στις συναλλαγές βρίσκεται πίσω από όλες τις καινοτομίες στον χώρο των πληρωμών. Αξίζει να σημειωθεί πως τρόπος που οι άνθρωποι πληρώνουν και πληρώνονται έχει αλλάξει περισσότερο την τελευταία πενταετία απ’ ό,τι τον τελευταίο μισό αιώνα. Μάλιστα, οι νεότερες γενιές φαίνεται πως θα ωθήσουν τις επιχειρήσεις, τις κυβερνήσεις και τελικά τις οικονομίες να διαφοροποιήσουν το πώς θα σκέφτονται και πώς θα δραστηριοποιούνται στο μέλλον. Δεδομένου πως υπάρχουν έξι δισεκατομμύρια κινητές συσκευές στον κόσμο που επιτρέπουν στους καταναλωτές να αγοράζουν προϊόντα κάνοντας απλά tapping, παρουσιάζουμε νέες λύσεις που αναβαθμίζουν την εμπειρία της πληρωμής αξιοποιώντας το tap. Οι νέες δυνατότητες που παρουσίασε η Visa στο πρόσφατο Visa Payments Forum στο Σαν Φρανσίσκο αποσκοπούν στο να ενισχύσουν την εμπειρία των χρηστών προσφέροντας την ευελιξία, την ασφάλεια και τον έλεγχο στις συναλλαγές τους. Η εναλλαγή τρόπων πληρωμής με μια μόνο κάρτα που θα μπορεί να λειτουργεί ως πιστωτική, χρεωστική, προπληρωμένη ή ακόμα και να δίνει τη δυνατότητα buy now, pay later ανάλογα με το τι εξυπηρετεί την εκάστοτε ανάγκη του καταναλωτή, η ταυτοποίηση με βιομετρικά χαρακτηριστικά και η πραγματοποίηση ηλεκτρονικών αγορών ελέγχοντας τη χρήση προσωπικών δεδομένων, είναι μερικές μόνο από τις καινοτομίες που παρουσιάσαμε. Στόχος τους είναι να εξασφαλίσουν απρόσκοπτη, περισσότερο ασφαλή και εξατομικευμένη εμπειρία ψηφιακών πληρωμών μειώνοντας την απάτη και συμβάλλοντας στη βελτίωση του απορρήτου των δεδομένων.

Πώς αντιμετωπίζετε το θέμα της κυβερνοασφάλειας;

Η ασφάλεια για εμάς στη Visa συνιστά ύψιστη προτεραιότητα . Οδηγήσαμε την απάτη στις συναλλαγές με κάρτα στα χαμηλότερα ποσοστά στην ιστορία (μόλις 0,1% των συναλλαγών ή 7 σεντς για κάθε 100 δολάρια – στα χαμηλότερα επίπεδα ανάμεσα σε όλες τις μορφές πληρωμής) αποτρέποντας μόνο το 2023 απάτες ύψους 40 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε όλο τον κόσμο. Παγκοσμίως η Visa έχει επενδύσει πάνω από 10 δισεκατομμύρια δολάρια σε τεχνολογία, που στοχεύει μεταξύ άλλων στη μείωση της απάτης και την ενίσχυση της ασφάλειας του δικτύου. Όμως, η τεχνογνωσία της Visa και η εφαρμογή λύσεων Τεχνητής Νοημοσύνης συμβάλλει και στον μετριασμό της απάτης στα δίκτυα των πληρωμών από λογαριασμό σε λογαριασμό (account to account). Πρόσφατα τρέξαμε ένα πιλοτικό πρόγραμμα στο Ηνωμένο Βασίλειο εφαρμόζοντας το Visa Protect για πληρωμές A2A, με εντυπωσιακά αποτελέσματα: αυτή η τεχνολογία μπορεί να εντοπίσει το 60% των απατών που δεν είχαν προηγουμένως εντοπιστεί από τις τράπεζες. Παράλληλα, έχουμε εισάγει το Visa Advanced Authorisation (VAA), ένα εργαλείο που αξιοποιεί μοντέλα μηχανικής μάθησης για να εξετάσει τις παλαιότερες συναλλαγές των καταναλωτών, μοτίβα και πάνω από 500 χαρακτηριστικά κινδύνου για να βαθμολογήσει το ρίσκο των συναλλαγών που πραγματοποιούμε.

Τι φέρνει το ΑΙ στο χώρο των πληρωμών και πως αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζετε την αγορά; 

Η Visa χρησιμοποίησε πρώτη την Τεχνητή Νοημοσύνη στη βιομηχανία των πληρωμών περισσότερο από 30 χρόνια πριν, για τον εντοπισμό και την πρόληψη της απάτης. Μόνο την τελευταία δεκαετία επενδύσαμε πάνω από 3 εκατομμύρια δολάρια στην Τεχνητή Νοημοσύνη και σε υποδομές δεδομένων για να προστατεύσουμε τους πελάτες μας και κατ’ επέκταση τους καταναλωτές. Όσο η Γενετική Τεχνητή Νοημοσύνη προχωρά τόσο αυξάνονται οι προκλήσεις για τις πληρωμές. Τα καλά νέα είναι ότι η Visa κερδίζει τη μάχη με τους απατεώνες. Ενσωματώνοντας τις πληρωμές στις έξυπνες συσκευές, η καθημερινή διαδικασία πληρωμών θα γίνει πολύ πιο εύκολη και άνετη. Η οδήγηση αποτελεί ένα εξαιρετικό παράδειγμα για το πώς οι χρήστες μπορούν να επωφεληθούν από την ευκολία αυτών των υπηρεσιών. Φανταστείτε να οδηγείτε προς το σπίτι μετά από μια κουραστική μέρα στη δουλειά και να μην έχετε χρόνο για να κάνετε τα απαραίτητα ψώνια στο σούπερ μάρκετ. Δε θα ήταν φοβερό να μπορείτε να παραγγείλετε ξανά ό,τι αγοράζετε συνήθως απλά δίνοντας μια φωνητική εντολή  από το αυτοκίνητό σας για να παραδοθεί η παραγγελία σας όταν φτάσετε στο σπίτι;   Όσο η τεχνητή νοημοσύνη εξελίσσεται, τόσο περισσότερο θα μπορούμε να παρέχουμε εξατομικευμένες λύσεις και υπηρεσίες.