του ΧΡΗΣΤΟΥ Ν. ΚΩΝΣΤΑ
Οι πρώτες πολιτικές διαπραγματεύσεις ολοκληρώθηκαν με τα ταξίδια του πρωθυπουργού σε Παρίσι, Βερολίνο και Χάγη.
Η ανταλλαγή ενημερωτικών σημειωμάτων ανάμεσα στους “θεσμούς” και το υπουργείο Οικονομικών δεν σταμάτησε ούτε κατά τη διάρκεια των θερινών διακοπών του Αυγούστου.
- Σήμερα έρχεται το crash test με τη συνεδρίαση του EuroWorking Group, το οποίο θα προετοιμάσει την πρώτη συνάντηση του Χρήστου Σταϊκούρα ως υπουργού Οικονομικών με τους ομολόγους του, της ευρωζώνης (Eurogroup) την 13η Σεπτεμβρίου.
Στην σημερινή πρώτη του συνάντηση με τους επιτελείς των υπουργών Οικονομικών της ευρωζώνης, ο νέος πρόεδρος του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων (ΣΟΕ), Μιχάλης Αργυρού, πρέπει πρώτα να δώσει στοιχεία και αποδείξεις για την ομαλή εκτέλεση του φετινού προϋπολογισμού και αμέσως μετά να αποδείξει την αποφασιστικότητα της ελληνικής κυβέρνησης για την ολοκλήρωση της 4ης αξιολόγησης των θεσμών το συντομότερο δυνατόν.
Χθες, η ΕΛΣΤΑΤ δυσκόλεψε τη δουλειά του κ. Αργυρού αφού τα στοιχεία του ΑΕΠ β’ εξαμήνου δείχνουν ότι η προηγούμενη κυβέρνηση είχε εγκαταλείψει την προσπάθεια για ανάπτυξη και ασχολήθηκε με τις παροχές για τις εκλογές. Τα στοιχεία του ΑΕΠ θα συνδιαμορφώσουν τις προβλέψεις για το σύνολο του 2019, αλλά και για το 2020.
Η δήλωση της Christine Lagarde άνοιξε το δρόμο, αλλά ο δρόμος είναι μακρύς.
Εφόσον μια αλλαγή του ονομαστικού στόχου για τα πρωτογενή πλεονάσματα (3,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2022 και κατόπιν άνω του 2% για τα επόμενα χρόνια) απαιτεί μια σειρά από περίπλοκες διαδικασίες (ακόμη και δύσκολες ψηφοφορίες σε εθνικά κοινοβούλια), το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης εξετάζει ορισμένες σημαντικές παραμετρικές αλλαγές που οδηγούν στο ίδιο αποτέλεσμα χωρίς όμως να αλλάζουν τον ονομαστικό στόχο.
Μία από αυτές τις αλλαγές έχει ήδη συζητηθεί και θεωρείται πιθανή εφόσον η κυβέρνηση συνεχίσει την αξιόπιστη εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων:
- Να θεωρούνται οι επιστροφές των κερδών των Ευρωπαϊκών Κεντρικών Τραπεζών από τα ελληνικά ομόλογα ως «έσοδα του προϋπολογισμού» και επομένως να διευκολύνουν τον στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος.Για να γίνει αυτό θα πρέπει τα έσοδα από τα κέρδη των ομολόγων να καταγράφονται στο κονδύλι του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων που χρηματοδοτεί αναπτυξιακές δραστηριότητες και όχι καταναλωτικές δαπάνες του προϋπολογισμού.
Επειδή όμως δεν υπάρχουν «ώριμα» έργα προς χρηματοδότηση από το ΠΔΕ η κυβέρνηση θα ορίσει το ποσό αυτό ως επενδυτική δαπάνη για συγκεκριμένες αναπτυξιακές πρωτοβουλίες, όπως π.χ. για νέα μεγάλα έργα υποδομών.
Με απλά λόγια, εφόσον γίνει τελικά αποδεκτή αυτή η ρύθμιση, ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% αυτομάτως «διευκολύνεται» κατά 0,8% του ΑΕΠ ή 1,2 δισ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι ο προϋπολογισμός θα προσπαθεί να δημιουργήσει πλεόνασμα 2,7% και όχι 3,5% ανεξάρτητα με τις συμβατικές υποχρεώσεις, εφόσον βεβαίως η Ελλάδα υλοποιεί ταυτόχρονα τις σημαντικές μεταρρυθμίσεις που έχει υποσχεθεί.
«Ευτυχώς εμείς δεν χρειάζεται να κάνουμε κωλοτούμπα για να υλοποιήσουμε τις υποσχέσεις μας» έχει πει ο Κυριάκος Μητσοτάκης και αυτή ακριβώς η φράση θεωρείται κλειδί για την αξιοπιστία της προσπάθειας. Η Νέα Κυβέρνηση πιστεύει στις μεταρρυθμίσεις που υπόσχεται.
- Τις υλοποιεί γιατί θέλει να αλλάξει την οικονομία όχι για να ικανοποιήσει τους δανειστές…
Η παραμετρική αλλαγή στον στόχο των πλεονασμάτων συνδέεται με τη νέα ανάλυση βιωσιμότητας χρέους, η οποία θα λαμβάνει υπόψη το πολύ πιο χαμηλό πλέον κόστος δανεισμού του ελληνικού Δημοσίου.
Τα στοιχεία του ΟΔΔΗΧ δείχνουν ότι το κόστος εξυπηρέτησης του χρέους έχει υποχωρήσει στο 1,4%, δημιουργώντας έναν δημοσιονομικό χώρο της τάξης τουλάχιστον του 0,5% του ΑΕΠ