Η Opel εξελίσσει και κατασκευάζει αυτοκίνητα από το 1899. Από την πρώτη μέρα, το σλόγκαν της ήταν «Εκδημοκρατισμός κορυφαίων τεχνολογιών προσιτών σε όλους.»
Οδηγούμενη από αυτή τη δέσμευσή της, η κατασκευάστρια αυτοκινήτων γιορτάζει φέτος “120 Χρόνια Παραγωγής Αυτοκινήτων Opel”. Στο πέρασμα των δεκαετιών, η Opel έχει λανσάρει πολυάριθμες τεχνικές εξελίξεις και τις έχει κάνει προσιτές στο ευρύ κοινό. Μεταξύ αυτών είναι αποδοτικοί κινητήρες και εξελιγμένα πλαίσια, καθώς και προηγμένα συστήματα υποβοήθησης.
Ταυτόχρονα, η Opel έχει κάνει την άνεση οδηγών και επιβατών κορυφαία προτεραιότητα. Άλλωστε, το ζητούμενο, πέρα από οτιδήποτε άλλο είναι ένα άνετο και ξεκούραστο ταξίδι. Τα καθίσματα παίζουν ζωτικό ρόλο, ως η διεπαφή μεταξύ ανθρώπου και μηχανής. Κατά συνέπεια, η Opel εστίασε στην εξέλιξη των καθισμάτων από τα πρώτα στάδια, καθώς τα καθίσματα με τέλειο εργονομικό σχήμα αυξάνουν όχι μόνο την άνεση αλλά και την ασφάλεια. Και τα δύο θέματα βρίσκονται στην κορυφή της ατζέντας του Γερμανού κατασκευαστή από την εποχή που λανσάρισε τα πρώτα αυτοκίνητα – μάλιστα, το 1899 Opel “Patentmotorwagen” διέθετε ήδη δερμάτινα καθίσματα.
Η λίστα με τα ορόσημα των καθισμάτων στα 120 χρόνια μηχανολογίας Opel ξεκινά με τη διαμήκη ρύθμιση που πρωτοπαρουσιάστηκε το 1931 και τα θρυλικά ανακλινόμενα καθίσματα του Opel Kapitän, και συνεχίστηκε με τη ρύθμιση ύψους στα Opel Monza και Senator στα τέλη της δεκαετίας του 1970 και το σύστημα καθισμάτων Flex7 στο πρώτο Opel Zafira ακριβώς πριν από 20 χρόνια. Το 2003 το πρώτο εργονομικό κάθισμα με πιστοποίηση Aktion Gesunder Rücken e.V. (Καμπάνια για Πιο Υγιή Πλάτη) έκανε την πρεμιέρα του στην Opel με το Signum. Σήμερα, μοντέλα όπως τα Opel Astra, Opel Insignia και Opel Grandland X μπορούν να παραγγέλνονται με τα βραβευμένα, συνεχώς εξελισσόμενα, εργονομικά ενεργά καθίσματα.
Τέλειο παράδειγμα κορυφαίων τεχνολογιών και άνεσης πρώτης κατηγορίας για όλους είναι το Opel Grandland X (κατανάλωση καυσίμου με 1.2 Direct Injection Turbo, 96kW/130hp, εξατάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο και Start/Stop σύμφωνα με τον κύκλο NEDC1: στην πόλη 6,1 l/100 km, εκτός πόλης 4,9-4,8 l/100 km, μικτός κύκλος 5,3-5,2 l/100 km, 121-120 g/km CO2, κατανάλωση καυσίμου σύμφωνα με WLTP2: μικτός κύκλος 7,1-6,5 l/100 km, 161-147 g/km CO2) διατίθεται από 21.950€ (προτεινόμενη τιμή λιανικής). Πέρα από τα συστήματα υποστήριξης οδηγού που προωθούν την ασφάλεια, το μοντέλο παρέχει πληθώρα συστημάτων που εξασφαλίζουν ξεκούραστες μετακινήσεις. Μεταξύ αυτών είναι τα πολυρυθμιζόμενα καθίσματα οδηγού και συνοδηγού, η προέκταση μαξιλαριού βάσης και η ηλεκτρική οσφυϊκή υποστήριξη (είτε ως προαιρετικός εξοπλισμός είτε ως βασικός ανάλογα με την έκδοση). Τα επίπεδα άνεσης και πολυτέλειας αυξάνονται ακόμα περισσότερο με την επιλογή δερμάτινης ταπετσαρίας, όπου τα εμπρός καθίσματα διαθέτουν θέρμανση πολλαπλών σταδίων με σύστημα εξαερισμού και θερμαινόμενο δερμάτινο τιμόνι.
Άνεση από την αρχή: “Lutzmann” με καθίσματα από μαλακό δέρμα
Στο τέλος του 19ου αιώνα, οι άνθρωποι δεν θα μπορούσαν καν να ονειρευτούν τόσο τεχνολογικά προηγμένα καθίσματα – η έμφαση τότε δινόταν μόνο στην ιπποδύναμη, ενώ η άνεση έπαιζε δευτερεύοντα ρόλο. Τα αυτοκίνητα εξακολουθούσαν να μοιάζουν με άμαξες, όπως και τα καθίσματα.
Παράδειγμα, το Opel Patentmotorwagen“System Lutzmann” του 1899: όχι μόνο ολόκληρο το αυτοκίνητο αλλά και τα καθίσματα με την όρθια θέση τους θύμιζαν άμαξα. Και ασφαλώς, χωρίς καμία δυνατότητα ρύθμισης. Αντί αυτών, η Opel εστίασε σε μία άλλη λεπτομέρεια που ήταν μεγάλο πλεονέκτημα άνεσης την εποχή εκείνη: ο πάγκος των καθισμάτων έφερε ήδη πολυτελή, δερμάτινη επένδυση. Τριάντα χρόνια αργότερα, το 1929, το κάθισμα του Opel 4/20 “Moonlight Roadster”εξακολουθούσε να είναι ένας άκαμπτος, σταθερός πάγκος. Ωστόσο, ήταν τοποθετημένος αισθητά χαμηλότερα και οι επιβάτες μπορούσαν να τεντώνουν τα πόδια τους, όπως σήμερα. Στις τετράθυρες εκδόσεις τα εμπρός καθίσματα μπορούσαν να αναδιπλώνονται. Γρήγορα, ακολούθησε το επόμενο βήμα εξέλιξης με το Opel 1.8 Litre: τα εμπρός καθίσματα μπορούσαν πλέον να ρυθμίζονται όσο προς τον διαμήκη άξονα. Τα διαφημιστικά έντυπα της εποχής έγραφαν: «Τα ρυθμιζόμενα εμπρός καθίσματα μοιάζουν με πολυθρόνες: βαθιά και άνετα και με αναπαυτικές πλάτες.» Το 1.2 Litre Regent είχε ένα ακόμα ξεχωριστό χαρακτηριστικό: «Φαρδιά, άνετα, δελεαστικά εμπρός και πίσω καθίσματα. Ο μεγάλος χώρος αποσκευών είχε δυνατότητα πρόσβασης απλά με την αναδίπλωση της πλάτης των πίσω καθισμάτων.» Επομένως η άνεση σε συνδυασμό με τη πρακτικότητα υπήρχε ήδη στην ατζέντα το 1931.
«Τέτοια καθίσματα βρίσκονταν ήδη στη λίστα επιλογών πολλών πελατών»: Kapitän,GT και Monza
Από τις αρχές της δεκαετίας του 1950, τα καθίσματα του Opel Olympia ήταν στερεωμένα σε ένα μεταλλικό πλαίσιο και είχαν δυνατότητα διαμήκους ρύθμισης. Για να διευκολύνεται η είσοδος των πίσω επιβατών, οι πλάτες των εμπρός καθισμάτων μπορούσαν να αναδιπλωθούν. Το 1956, το Opel Kapitän L σηματοδότησε ένα ακόμα βήμα εξέλιξης στην άνεση των καθισμάτων. «Ο επιβάτης κάθε ατομικά ρυθμιζόμενου εμπρός καθίσματος μπορεί να ρίχνει την πλάτη του τελείως μέχρι την οριζόντια θέση, τραβώντας απλά ένα μοχλό και γέρνοντας προς τα πίσω» έγραφε η περιγραφή. Έτσι γεννήθηκε το λεγόμενο “relax” ή “reclining” (ανακλινόμενο) κάθισμα. «Ένα μικρό τράβηγμα αρκεί για να προσαρμόσετε τη θέση του καθίσματος». Οι ράγες έδρασης των καθισμάτων ήταν τοποθετημένες υπό κλίση, με αποτέλεσμα το ύψος της θέσης του καθίσματος να αλλάζει ανάλογα με τη διαμήκη ρύθμιση. Ήδη από τότε, δινόταν έμφαση στην ασφάλεια των καθισμάτων: «Ειδικά στις στροφές, πραγματικά νιώθεις πως αυτά τα καθίσματα έχουν το κατάλληλο σχήμα και παρέχουν στήριξη. Έτσι βιώνεις μία αίσθηση άνεσης και ασφάλειας στο ταξίδι, που δεν θέλεις να αποχωριστείς ποτέ ξανά.»
Το 1968, το Opel GT μπήκε στη μαζική παραγωγή. Αυτό το θρυλικό μοντέλο εντυπωσίαζε με το τολμηρό, σπορ στυλ του – εξωτερικά και εσωτερικά. Οι επιβάτες κάθονταν άνετα σε καθίσματα σπορ σχήματος. Μεγάλα μαξιλάρια έδρας και ένα σημαντικά βελτιωμένο τμήμα πλάτης πρόδιδε την κατεύθυνση της εξέλιξης. Από τα τέλη της δεκαετίας του 1960, η Opel σταδιακά εφοδίασε διάφορα μοντέλα με προαιρετικά προσκέφαλα – όπως τα Kadett B, Rekord C, Commodore A και OlympiaA. Το επόμενο σημαντικό βήμα εξέλιξης έγινε το 1978: σύμφωνα με το δόγμα «η Άνεση είναι συνάρτηση της Τεχνολογίας», η Opel παρουσίασε το κάθισμα με ρυθμιζόμενο ύψος σε διάφορες εκδόσεις εξοπλισμού του Monza A και του SenatorA. «Για να μπορεί ο κάθε οδηγός να απολαμβάνει – ανεξαρτήτως ύψους ή όγκου – τη βέλτιστη θέση και ορατότητα, το κάθισμα του οδηγού έχει δυνατότητα διαμήκους ρύθμισης, ρύθμισης κλίσης πλάτης (…) και στο Senator CD ακόμα και ρύθμισης ύψους», ήταν η περιγραφή στο σχετικό έντυπο της Opel.
Επαναπροσδιορισμός της ευελιξίας: Σύστημα καθισμάτων Flex7 στο Opel Zafira
Τη δεκαετία του 1990, τα καθίσματα του Opel Omega B ήταν ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα, ως προαιρετική επιλογή. Οι ενισχυμένες πλάτες των πίσω καθισμάτων και οι πλευρικοί αερόσακοι συνέβαλαν σημαντικά στην παθητική ασφάλεια. Σχολαστικές δοκιμές πρόσκρουσης με ωφέλιμο φορτίο πραγματοποιήθηκαν για πρώτη φορά. Ανάλογα με την έκδοση εξοπλισμού, και τα τρία πίσω καθίσματα έφεραν ζώνες ασφαλείας τριών σημείων και προσκέφαλα.
Η Opel παρουσίασε μία παγκόσμια καινοτομία το 1999 με το λανσάρισμα του συμπαγούς πολυμορφικού Zafira που διέθετε σύστημα καθισμάτων Flex7. Για πρώτη φορά, ένα συμπαγές επταθέσιο επιβατικό όχημα μπορούσε να μεταμορφωθεί σε χρόνο μηδέν, σε διθέσιο όχημα μεταφορών με μεγάλο χώρο φόρτωσης – χωρίς να χρειάζεται να αφαιρεθούν τα καθίσματα και να αποθηκευτούν εκτός του αυτοκινήτου. Χάρη σε έναν έξυπνο μηχανισμό, και τα δύο ατομικά καθίσματα της τρίτης σειράς μπορούσαν να αναδιπλωθούν πλήρως στο επίπεδο του δαπέδου του χώρου αποσκευών. Στη συνέχεια, οι έδρες και οι πλάτες των μαξιλαριών της δεύτερης σειράς αναδιπλώνονταν πάνω στα καθίσματα της πρώτης σειρά και ασφάλιζαν εκεί. Αυτό μεταμόρφωνε το οικογενειακό επταθέσιο πολυμορφικό σε όχημα μεταφορών με χώρο αποσκευών 1.700 (πρότυπο VDA – German Automotive Industry Association). Με αυτή τη φιλοσοφία, η Opel ανέβασε την ευελιξία στο επόμενο επίπεδο και συνέχισε την περαιτέρω εξέλιξή της στο σύστημα καθισμάτων lounge με εγκάρσια ρυθμιζόμενα εξωτερικά καθίσματα της δεύτερης σειράς στο Zafira Tourer.
Για υγιή πλάτη: εργονομικά καθίσματα πιστοποιημένα από το AGR από το 2003
Τα ξεκούραστα ταξίδια δεν προάγουν μόνο την αίσθηση ευεξίας και ασφάλειας των επιβατών, αλλά είναι και σημαντικός παράγοντας υγείας. Το ‘σωστό’ κάθισμα, εκτός από άνετο, υποστηρίζει και την πλάτη του επιβάτη. Η Opel είναι πρωτοπόρος της αυτοκινητοβιομηχανίας σε αυτό τον τομέα. Η εταιρία ήταν η πρώτη κατασκευάστρια αυτοκινήτων που προσέφερε καθίσματα φιλικά προς την πλάτη στη μεσαία κατηγορία το 2003, με την πρώτη σφραγίδα έγκρισης AGR στο Opel Signum. Οι ειδικοί σε θέματα υγιούς πλάτης απένειμαν τη σφραγίδα έγκρισης στο ηλεκτρικά ρυθμιζόμενο προς 18 κατευθύνσεις κάθισμα οδηγού στα Opel Vectra/Opel Signum.
Από εκεί και έπειτα, τα εργονομικά προηγμένα καθίσματα ξεκίνησαν την επιτυχημένη ιστορία τους. Το 2008, τα στάνταρ καθίσματα comfort του Opel Insigniaπροσέφεραν ένα μεγάλο εύρος ρυθμίσεων – 65 mm (ηλεκτρική) για το ύψος, 270 mm διαμήκης – επιτυγχάνοντας άριστα αποτελέσματα. Το κάθισμα οδηγού premium ήταν πιστοποιημένο με AGR. Το 2012, το Opel Meriva ήταν το πρώτο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής που έλαβε την περίοπτη σφραγίδα έγκρισης για τη συνολική εργονομική φιλοσοφία του: πόρτες FlexDoors με γωνία ανοίγματος 84 μοιρών, σύστημα FlexSpace, εργονομικά καθίσματα με πιστοποίηση AGR και σχάρα ποδηλάτων FlexFix.
Η Opel έφερε επίσης τα πολύ φιλικά προς την πλάτη καθίσματα στην κατηγορία των συμπαγών μοντέλων της. Για πρώτη φορά, τα εργονομικά καθίσματα premium με πιστοποίηση AGR στη γενιά Astra που λανσαρίστηκε το 2015 δεν ήταν μόνο πολυρυθμιζόμενα σε ύψος, μήκος και κλίση, (συμπεριλαμβανομένης της ρύθμισης του πλαϊνού μαξιλαριού) αλλά προσέφεραν και προαιρετικά χαρακτηριστικά άνεσης όπως λειτουργία, μασάζ, εξαερισμού και μνήμης. Εκτός από τις τρέχουσες εκδόσεις Astra και Insignia, οδηγοί και συνοδηγοί του κορυφαίου Opel Grandland X SUV μπορούν επίσης να απολαμβάνουν εξαιρετική άνεση καθισμάτων. Αλλά δεν είναι οι μόνοι. Και τα τρία μοντέλα, διαθέτουν άνεση καθισμάτων δεύτερης σειράς, καθώς και προαιρετική θέρμανση για τα εμπρός και έξω πίσω καθίσματα.
Το σπορ κάθισμα υψηλών επιδόσεων που εξελίχθηκε από την Opel για το Insignia GSi(κατανάλωση καυσίμου Opel Insignia GSi με 2.0 BiTurbo Diesel και 154kW/210hp σύμφωνα με το NEDC1: στην πόλη 9,6 l/100 km, εκτός πόλης 5,6 l/100 km, μικτός κύκλος 7,1 l/100 km, 187-186 g/km CO2, κατανάλωση καυσίμου σύμφωνα με WLTP2: μικτός κύκλος 7,8-7,4 l/100 km, 204-193 g/km CO2) αντιπροσωπεύει αυτή τη στιγμή την επιτομή του σπορ στυλ και της εργονομίας. Το πιστοποιημένο με AGR σπορ κάθισμα υψηλών επιδόσεων Opel συνδυάζει εξαιρετική πλευρική στήριξη με άνεση για ταξίδια μεγάλων αποστάσεων και προσφέρει όλες τις λειτουργίες άνεσης. Το ενσωματωμένο κάθισμα του GSi διατίθεται επίσης με εξαερισμό, θέρμανση, λειτουργία μασάζ (κάθισμα οδηγού) και ρυθμιζόμενα πλαϊνά μαξιλάρια. Τα χαρακτηριστικά αυτά συμπληρώνονται από μία ψηλή πλάτη με ενσωματωμένο προσκέφαλο. Η διαμήκης θέση, το ύψος, η κλίση της έδρας και η γωνία της πλάτης του καθίσματος που μοιάζει με βασιλική κόμπρα έτοιμη να εφορμήσει μπορούν να ρυθμίζονται ηλεκτρικά. Τα μαξιλάρια αέρα της οσφυϊκής υποστήριξης τεσσάρων κατευθύνσεων μαζί με τα μεταβλητά πλαϊνά μαξιλάρια ενεργοποιούνται ηλεκτρικά. Έχοντας εξελιχθεί από ειδικούς της Opel για σωστή θέση οδήγησης, το κάθισμα επιδόσεων συνδυάζει μοναδικά σπορ πλευρική στήριξη και χαρακτηριστικά άνεσης.
[1] Οι τιμές μετρήθηκαν σύμφωνα με το πρότυπο WLTP και έγινε αναγωγή σε NEDCγια λόγους σύγκρισης
[2] Τιμές WLTP στο μικτό κύκλο (μόνο για ενημέρωση, δεν πρέπει να συγχέονται με τις επίσημες τιμές NEDC)