Πράσινη ναυτιλία και ακτοπλοϊκά, κέντρο περιβαλλοντικής καινοτομίας στον Πειραιά και τήρηση του κανόνα “ο ρυπαίνων πληρώνει” με υπεύθυνο τον χειριστή και όχι τον ιδιοκτήτη του πλοίου είναι μερικές από τις βασικές προτάσεις και θέσεις του Έλληνα Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη.
Για τη σταδιακή απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, ο ελληνικός εφοπλισμός κινητοποιείται ήδη, με την προσπάθεια, όμως, να πρέπει να επιταχυνθεί επεσήμανε ο Έλληνας πρωθυπουργός.
Οι τέσσερις προτάσεις
“Σε επιστολή μου προς την ίδια την Πρόεδρο της Επιτροπής Von der Leyen, την κάλεσα η ναυτιλία να γίνει ευρωπαϊκή προτεραιότητα. Με τέσσερις προτάσεις: Πρώτον, να ενταθεί η έρευνα και η ανάπτυξη τεχνολογιών και εναλλακτικών καυσίμων που θα είναι συμβατά με το περιβάλλον. Ασφαλή για τα πλοία. Και βιώσιμα για την οικονομία.
Δεύτερον, να αναθεωρηθεί η ευρωπαϊκή νομοθεσία, ώστε να διασφαλίζονται ίσοι όροι ανταγωνισμού στις Μεταφορές. Τρίτον, να κατανέμονται δίκαια μεταξύ των κρατών-μελών τα έσοδα απ’ το ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας εκπομπών ειδικά στο θαλάσσιο εμπόριο. Και τέταρτον, να ισχύσει ο μηχανισμός της αρχής “ο ρυπαίνων πληρώνει” με υπεύθυνο τον χειριστή και όχι τον ιδιοκτήτη του πλοίου. Θέση που συμμερίζεται πλήρως και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Πρόκειται για ιστορική πρόκληση που απαιτεί κοινό μέτωπο: οι δράσεις της ναυτιλίας για την καινοτομία να συνδυαστούν με την έρευνα του IMO. Οι παραγωγοί ενέργειας και καυσίμων και οι κατασκευαστές μηχανών να εφαρμόσουν πρωτοποριακές μεθόδους. Και οι πολιτικοί θεσμοί να διευκολύνουν τον συντονισμό αυτών των δυνάμεων. Πιστέψτε με, για να μιλήσω ξανά στη γλώσσα σας, μπορούμε να κινηθούμε “πρόσω ολοταχώς” για την πράσινη ναυτιλία. Και πρέπει να είμαστε πρωταγωνιστές και όχι ουραγοί”, ανέφερε.