Ο παγκόσμιος χάρτης των δεξαμενόπλοιων αργού και ροών αργού είναι εξαιρετικά “ρευστός”, μετά την τελευταία κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα. Στην τελευταία εβδομαδιαία έκθεσή της, η Gibson ανέφερε ότι «το τέλος του περασμένου έτους χαρακτηρίστηκε από σημαντική αύξηση των επιθέσεων σε ποντοπόρα πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, με αρκετές εξέχουσες ναυτιλιακές εταιρείες να ανακοινώνουν προσωρινές παύσεις στις διελεύσεις τους μέσω της περιοχής. Ταυτόχρονα, επιβλήθηκαν νέες διεθνείς κυρώσεις κατά της Ρωσίας. Η τάχιστα συγκροτημένη πολυεθνική ναυτική στρατιωτική επιχείρηση για την προστασία του εμπορίου μέσω Ερυθράς Θάλασσας θα μπορούσε να βελτιώσει την κατάσταση ασφάλειας στην περιοχή με την πάροδο του χρόνου. Ωστόσο, τα τελευταία νέα ότι το Ιράν αναπτύσσει ένα πολεμικό πλοίο στην Ερυθρά Θάλασσα κρούουν τον κώδωνα για το ενδεχόμενο περαιτέρω κλιμάκωσης και δυνητικά ακραίων αναταραχών στο παγκόσμιο εμπόριο. Αντίθετα, ο τελευταίος γύρος διεθνών κυρώσεων κατά της Ρωσίας θα μπορούσε να οδηγήσει ορισμένους ιδιοκτήτες να εγκαταλείψουν το ρωσικό εμπόριο, ενισχύοντας τη διαθεσιμότητα χωρητικότητας στην κύρια αγορά”.
Σύμφωνα με την Gibson, «οι νέες περικοπές παραγωγής του ΟΠΕΚ+ αποτελούν έναν άλλο κίνδυνο για τα δεξαμενόπλοια. Ωστόσο, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου προβλέπεται να αυξηθεί κατά 1,1 mbd το 2024 και αυτή η ζήτηση πρέπει να καλυφθεί από κάπου. Αν και η κατανάλωση στις προηγμένες οικονομίες, κυρίως των ΗΠΑ και της Ευρώπης, προβλέπεται να μειωθεί κατά 270 kbd, η ζήτηση στις αναπτυσσόμενες χώρες αναμένεται να αυξηθεί κατά 1,32 mbd. Η Κίνα αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο μέρος αυτής της αύξησης, με την αναμενόμενη κατανάλωση της χώρας να αυξάνεται κατά 0,72 mbd, όπου η άνοδος της ζήτησης για νάφθα και υγραέριο αντιπροσωπεύει το 70%».
Καθώς οι εξαγωγές της Μέσης Ανατολής είναι περιορισμένες, οι αυξήσεις στις εκροές αργού στην Αμερική αναμένεται να οδηγήσουν σε σταδιακή αύξηση του εμπορίου μακρινών αποστάσεων προς την Ασία, η οποία θα ενισχυθεί περαιτέρω από την αναμενόμενη μείωση της ζήτησης των ΗΠΑ και της Ευρώπης. Αυτό θα βοηθήσει κυρίως τη ζήτηση σε VLCC. Η άνοδος στη ζήτηση Suezmax και Aframax είναι πιθανό να περιοριστεί από τις περικοπές της ρωσικής παραγωγής. Αργότερα μέσα στο έτος, η πολυαναμενόμενη επέκταση του αγωγού Trans Mountain στη Δυτική Ακτή του Καναδά θα μπορούσε να προκαλέσει αξιοσημείωτη αύξηση στη ζήτηση Aframax, εάν η ημερομηνία έναρξης του αγωγού δεν καθυστερήσει ξανά», είπε ο ναυλομεσίτης.
Ο Gibson πρόσθεσε ότι «αναμένεται ανάπτυξη του εμπορίου και στην αγορά των δεξαμενόπλοιων φέτος, καθώς τα πρόσφατα ανατεθέντα διυλιστήρια στη Μέση Ανατολή λειτουργούν πλήρους κλίμακας, με τις περιφερειακές εργασίες να αναμένεται να αυξηθούν κατά 0,6 mbd ετησίως και περισσότερα προϊόντα πιθανόν να κατευθυνθούν προς την Ευρώπη . Παρόλο που η μεταποίηση στην Ευρώπη παρουσιάζει χαμηλές επιδόσεις, τα περιφερειακά αποθέματα πετρελαίου, υπόκεινται καθοδική πίεση, μετά τη δαπανηρή συντήρηση διύλισης το φθινόπωρο. Ένας άλλος παράγοντας που θα μπορούσε να ενισχύσει το ήδη ασταθές τοπίο είναι οι ευκαιρίες αρμπιτράζ, εάν αυτές γίνουν ευρέως ανοιχτές, όπως αποτυπώνεται το 2ο εξάμηνο του 2022 και στις αρχές του 2023».Νέο έτος, νέες προκλήσεις για τους εφοπλιστές, με επίκεντρο τα τάνκερ