Διατάξεις για την Ελληνικό Μετρό, για τα όρια ηλικίας ειδικών τουριστικών λεωφορείων, ΚΤΕΛ και ταξί περιλαμβάνονται στις διατάξεις του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που έχουν περιληφθεί στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών που συζητείται σήμερα στην ολομέλεια και ψηφίζεται αύριο. Με το νομοσχέδιο:
• Παρατείνονται οι προθεσμίες υποβολής αιτήσεων για την παροχή των ενισχύσεων, που προβλέφθηκαν με τον ν.2963/2001 προς τα ΚΤΕΛ και άλλους συγκοινωνιακούς φορείς, με σκοπό μεταξύ άλλων την αντικατάσταση λεωφορείων (άρθρο 59).
• Παρατείνεται η λειτουργία δεξαμενών αποθήκευσης καυσίμων στους χώρους στέγασης ή στάθμευσης και συντήρησης των λεωφορείων των Κ.Τ.Ε.Λ. Α.Ε. και των τουριστικών λεωφορείων, αποκλειστικά για τον εφοδιασμό των ιδιόκτητων ή μισθωμένων λεωφορείων (άρθρο 60)
• Παρατείνονται τα όρια ηλικίας απόσυρσης από την κυκλοφορία οχημάτων των φορέων παροχής συγκοινωνιακού έργου, ειδικών τουριστικών λεωφορείων, ΚΤΕΛ και ταξί. Για οχήματα που συμπληρώνουν το όριο μεταξύ 1/1/2022 και 31/12/2023 δίνεται μια μικρή παράταση μέχρι 30/4, ώστε να υπάρχει επαρκής χρόνος ανανέωσης του στόλου (άρθρο 61). Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, με τη διάταξη αυτή «παρατείνεται το όριο ηλικίας απόσυρσης για τα Επιβατηγά Δημοσίας Χρήσης (ΕΔΧ) -ΤΑΞΙ, αλλά και «ΚΤΕΛ» στο πλαίσιο της εύρυθμης λειτουργίας των μεταφορών, για ένα μικρό μεταβατικό χρονικό διάστημα, δεδομένου ότι έχουν ήδη δρομολογηθεί όλες οι αναγκαίες ενέργειες για την ανανέωση των σχετικών στόλων, με τρόπο που ανταποκρίνεται στις σύγχρονες περιβαλλοντικές απαιτήσεις».
• Επανακαθορίζεται ο σκοπός της εταιρείας «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.» (όπως μετονομάσθηκε η εταιρία «ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.). Μεταξύ άλλων στον σκοπό αυτής, περιλαμβάνονται: – η συντήρηση του δικτύου αστικού σιδηροδρόμου και του δικτύου ΤΡΑΜ, η μελέτη, προμήθεια, εγκατάσταση, συντήρηση και λειτουργία των κατάλληλων ηλεκτρονικών μέσων κομίστρου στα έργα της εταιρείας εντός των ορίων της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας καθώς και όλων των συνοδών υποστηρικτικών έργων των σταθμών αστικού σιδηροδρόμου του δικτύου της εταιρείας (άρθρο62).
• Τροποποιείται το άρθρο 50 του ν.5014/2023 που αναφέρεται στη λειτουργία του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) και εισάγονται μεταβατικής ισχύος διατάξεις σχετικά με τον χρόνο ανάληψης καθηκόντων διερεύνησης σιδηροδρομικών ατυχημάτων από τον Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ.). Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, «η προτεινόμενη ρύθμιση έχει ως στόχο την άμεση λειτουργία του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ.»). (άρθρο 63)
• Αναστέλλονται οι δεσμεύσεις που έχουν επιβληθεί από ο.τ.α., σύμφωνα με Κοινή Υπουργική Απόφαση, όσον αφορά στη χορήγηση του αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητας του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος. Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, «διασφαλίζεται η απρόσκοπτη και συνεχής χρηματοδότηση του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ), δεδομένου ότι το τριάντα τοις εκατό (30%) της δικαιούμενης επιχορήγησης κινδυνεύει άμεσα να χαθεί, μέχρι τέλος του έτους 2023, αποστερώντας τον ΟΣΕ από πολύτιμους πόρους και καταλείποντας δεσμευμένες και ανειλημμένες υποχρεώσεις στις οποίες δεν είναι δυνατό να ανταποκριθεί». (άρθρο 64).
• Δίνονται παρατάσεις σε διάφορες πολεοδομικές ρυθμίσεις. Ειδικότερα, παρατείνονται η θητεία των μελών: i) των Συμβουλίων Αρχιτεκτονικής (Σ.Α.) και ii) των Συμβουλίων Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων Α και Β.- Παρατείνεται η ισχύς των οικοδομικών αδειών που αφορούν σε κτίρια και εγκαταστάσεις του δημοσίου τομέα, ακόμα και εάν έχουν λήξει (άρθρο 71 του ν. 4342/2015), – η προθεσμία για τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση κτιρίων ή εγκαταστάσεων σε νομίμως υφιστάμενες χρήσεις που διατηρούνται καθώς και σε χρήσεις που προβλέπονται από οικοδομικές άδειες. Αναστέλλεται, εκ νέου και όχι πέραν της οριζόμενης ημερομηνίας: – η έκδοση οικοδομικών αδειών στις εκτός σχεδίου πόλεως και εκτός οικισμού περιοχές της νήσου Μυκόνου, – η έκδοση προεγκρίσεων οικοδομικών αδειών, οικοδομικών αδειών, εγκρίσεων εργασιών μικρής κλίμακας και της εκτέλεσης κάθε οικοδομικής εργασίας, με τις οριζόμενες εξαιρέσεις, στην περιοχή του όρους Υμηττού και των Μητροπολιτικών Πάρκων Γουδή – Ιλισσίων. (άρθρο 65)