Σοβαρές ανησυχίες εκφράστηκαν κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας για αποκλεισμό και των δύο κοινοπραξιών (Άκτωρ – Ansaldo – Hitachi Rail Italy και Άβαξ – Ghella – Alstom Transport) και ματαίωσης του διαγωνισμού, σε συνέχεια της αποδοχής από το ΣτΕ των ασφαλιστικών μέτρων που κατέθεσαν αμφότερες.
Το σκεπτικό της απόφασης του ΣτΕ ορίζει τις σαφείς κατευθυντήριες γραμμές που πρέπει να ακολουθηθούν, ώστε να προχωρήσει ο διαγωνισμός για το σημαντικότερο δημόσιο έργο των επόμενων 10 ετών (προϋπολογισμού 1,8 δισ. Ευρώ) .
Το Συμβούλιο της Επικρατείας, διαπιστώνει ελλείψεις στο πρακτικό της Επιτροπής Διαγωνισμού της Αττικό Μετρό και κάνει δεκτά τα ασφαλιστικά μέτρα των δυο κοινοπραξιών.
Από την άλλη όμως πλευρά, αναγνωρίζει σαφώς πλημμελή τεκμηρίωση εκ μέρους της Επιτροπής του διαγωνισμού και υποδεικνύει τα στοιχεία που επιδέχονται διορθώσεων, ώστε ο διαγωνισμός να μπορέσει να περάσει στην επόμενη φάση, δηλαδή στο άνοιγμα των οικονομικών προσφορών.
Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας περιγράφει τις επόμενες διαδικασίες ώστε η Αττικό Μετρό να μπορέσει να βελτιώσει το πρακτικό της Επιτροπής Διαγωνισμού και να το υποβάλλει εκ νέου με αναθεωρημένη την τεχνική αξιολόγηση των δύο κοινοπραξιών.
Το ΣτΕ προστατεύει πλήρως τον διαγωνισμό και παρέχει τη νομική ασπίδα για τη συνέχιση του, χωρίς να αφήνει χώρο για παρερμηνείες αναφορικά με το τι θα πρέπει να πράξει η Αττικό Μετρό.
Ουδείς λόγος υπάρχει για την Πολιτεία να αποφασίσει τη ματαίωση του διαγωνισμού, ούτε χρειάζεται να περιμένει 1,5 χρόνο για να εκδικαστούν οι αιτήσεις ακύρωσης, παίρνοντας το ρίσκο να βρεθεί στο χειρότερο σενάριο ενώπιον μίας απόφασης που θα αποκλείει και τους δύο συμμετέχοντες, καθιστώντας το διαγωνισμό άγονο και έχοντας χάσει άλλους 18 μήνες.
- Η εταιρεία Αττικό Μετρό οφείλει να διορθώσει το πρακτικό της τεχνικής αξιολόγησης με βάση τις υποδείξεις του ΣτΕ, σεβόμενη και την απόφαση της Δικαιοσύνης.
Αν το ΣτΕ σε δυο μήνες κάνει και πάλι δεκτά τα ασφαλιστικά μέτρα που οι εταιρείες πιθανότατα θα έχουν υποβάλλει, τότε θα μπορεί να αξιολογήσει εκ νέου τα δεδομένα που θα έχουν διαμορφωθεί. Πολύ περισσότερο, έτσι το τοπίο θα έχει ξεκαθαρίσει σημαντικά μέχρι τις αρχές του Ιουνίου, αφού όπως έδειξε η μέχρι τώρα εμπειρία, η εκδίκαση των ασφαλιστικών μέτρων δεν επηρεάζεται από το θέμα του κορωνοϊού και απαιτεί το πολύ δυο μήνες, χρονικό διάστημα που σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί ουσιαστική καθυστέρηση σε έναν διαγωνισμό που κλείνει αισίως 3 χρόνια.
Οποιαδήποτε σκέψη για ματαίωση ενός συγχρηματοδοτούμενου διαγωνισμού 1,8 δις ευρώ θα προκαλούσε, όχι μόνο στους διεκδικητές, αλλά και σε μία ολόκληρη αλυσίδα άλλων κλάδων όπως τσιμεντοβιομηχανίες, χαλυβουργίες και μελετητικές εταιρείες εντονότατη ανησυχία. Αν μη τι άλλο, πρόκειται για μια εξαιρετικά κρίσιμη υπόθεση, αφού το έργο είναι το μόνο τόσο ώριμο μεγάλο δημόσιο έργο σε μία αγορά που αντιμετώπιζε προβλήματα -ακόμα και πριν τον κορωνοϊό- από την απώλεια κατασκευαστικών έργων κατά τη διάρκεια της κρίσης.
Παράγοντες του κλάδου μάλιστα σημείωναν πως
- «δεν βλέπουμε κανένα πιθανό τρόπο ώστε μία ακύρωση και επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού να διαρκούσε λιγότερο από 2-3 έτη, με βάση τις συνθήκες της αγοράς.
- Μια τέτοια καθυστέρηση θα φανέρωνε σημαντική απώλεια δεκάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας που θα απασχολούνταν με την έναρξη του έργου».
Άλλωστε, ασχέτως με το αν έχει κατηγορηθεί εξαρχής η διακήρυξη του διαγωνισμού ως ελλιπής σε επίπεδο μελετών κι άλλων στοιχείων, οι προσφυγές των δυο σχημάτων δεν έχουν να κάνουν με τέτοια ζητήματα και αφορούν αποκλειστικά ελλείψεις και λάθη που η μία κοινοπραξία καταλογίζει στον τεχνικό φάκελο της άλλης, κι όχι προβληματικές διατάξεις του διαγωνισμού.
Το ίδιο ισχύει άλλωστε και με τις προηγούμενες προσφυγές, των υπολοίπων εταιρειών που είχαν υποβάλλει προσφυγές αλλά αποκλείστηκαν σε προηγούμενα στάδια της διαδικασίας.