Είθισται η διανομή κερδών, είτε με τη μορφή μερίσματος είτε με επιστροφή κεφαλαίου, να προσελκύει από επενδυτικές μέχρι βραχυπρόθεσμες εισροές και τοποθετήσεις στο μετοχικό κεφάλαιο των εταιρειών. Κανόνας που επιβεβαιώνεται φέτος (με βάση τα διανεμηθέντα κέρδη χρήσεως 2018) με τη διανομή συνολικά 2,245 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με την BETA Χρηματιστηριακή, 43 εταιρείες, σε σύνολο 187 εισηγμένων, αύξησαν κατά 58% τα κεφάλαια που έδωσαν στους μετόχους τους, με την Coca-Cola «υπερπρωταθλήτρια», καθώς έδωσε συνολικά (τακτικό, έκτακτο μέρισμα) 955,60 εκατ., και με τους ομίλους των Ελληνικών Πετρελαίων, ΟΠΑΠ, ΟΤΕ, Motor Oil να ξεπερνούν το όριο των 100 εκατ. Στη σχετική κατάταξη ακολουθούν Mytilineos, Prodea, Aegean, Tέρνα Ενεργειακή και Jumbo, συμπληρώνοντας το τοπ-10 των πιο «γενναιόδωρων» ομίλων.

Στον αντίποδα, μικρότερες εταιρείες (Profile, CNL Capital, Space, Flexopack, Entersoft, Παπουτσάνης, Γενική Εμπορίου, AsCo, BriQ, Aνδρομέδα) διένειμαν λιγότερα του ενός εκατομμυρίου, ενώ 144 δεν επέστρεψαν κεφάλαια στους μετόχους τους.

Με βάση τα μέχρι τώρα ανακοινωθέντα αποτελέσματα εννεαμήνου, εκτιμάται πως για τη χρήση 2019, κεφάλαια θα μπορούσαν να μοιράσουν περί τις 50 με 55 εισηγμένες, αριθμός αυξημένος για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, συνεκτιμώντας πως η φορολόγηση εσόδων μειώνεται στο 5% από το 10%. Όσον αφορά στο ύψος των κερδών που θα δοθούν, αυτό εξαρτάται από την πολιτική που θα ακολουθήσουν οι μεγάλοι όμιλοι, καθώς για το 2018 οι έξι πρώτοι μοίρασαν το 92% του συνόλου.

Για τον επενδυτή η σταθερή μερισματική πολιτική αποτελεί δικλίδα εγγύησης για την πραγματική κατάσταση της εταιρείας, με αποτέλεσμα να επενδύει με συγκριτικά χαμηλότερο ρίσκο. Κατά κανόνα, εταιρείες με διαχρονική πολιτική απόδοσης μερίσματος εμφανίζονται πιο ανθεκτικές σε περιόδους διόρθωσης της αγοράς, ενώ ακόμη κι αν μειωθεί, ή με τον συνυπολογισμό μερίσματος επιστροφής κεφαλαίου, οι απώλειες είναι μικρότερες από τον μέσο όρο της αγοράς.

Επιπλέον, με τις φοροαλλαγές ο επενδυτής θα έχει μεγαλύτερο καθαρό κέρδος από ό,τι με τη μείωση του συντελεστή (στο 5% από το 10%), ενώ η εταιρεία θα μπορεί να προχωρήσει στη διάθεση ακόμη μεγαλύτερου ποσού. Παράλληλα, μπορεί να προσβλέπει στη διανομή ενός επιπλέον ποσού ή προμερίσματος, τακτική που συνηθίζουν να ακολουθούν όμιλοι του μεγέθους και του βαθμού φερεγγυότητας του ΟΠΑΠ, της Coca-Cola, της Motor Oil κ.ά.

Κατά γενική εκτίμηση, η σταθερή μερισματική πολιτική μιας εταιρείας αποτελεί τον «καθρέφτη» της οικονομικής διάρθρωσής της. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του FF Group, καθώς μερίδα αναλυτών άρχισε να γίνεται επιφυλακτική ως προς την εγκυρότητα της πραγματικής οικονομικής κατάστασης του Group, όταν για πάνω από τρεις συνεχόμενες χρήσεις εμφάνιζε αύξηση EBITDA, χωρίς όμως να δίνει μέρισμα.

Επιφυλακτικότητα που έγινε καχυποψία και αμφισβήτηση της διοίκησης όταν, μετά από μια επταετία εικονικής κερδοφορίας, η διοίκηση δεν τεκμηρίωνε την… απροθυμία της να επιστρέψει κεφάλαια (από ποια πραγματικά κέρδη;), ακόμη και όταν η κεφαλαιοποίησή της είχε φθάσει στα 2 δισ. ευρώ.

…………………………………..

XRIMA WEEK, 18/11/2019