του Βάιου Κρόκου
Ένας τομέας που αναμφίβολα έχει τις προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης στην επόμενη μέρα μετά την πανδημία είναι τα logistics. Τα τελευταία χρόνια άλλωστε η Ελλάδα έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο στην προσπάθεια της να εξελιχθεί σε ένα διεθνές εμπορευματικό κέντρο. Ειδικότερα, η ενίσχυση των λιμενικών υποδομών και του οδικού δικτύου της χώρας, δημιουργούν τις προϋποθέσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη του ελληνικού κλάδου μεταφορών και logistics.
Από την άλλη πλευρά, επενδύσεις που ήδη πραγματοποιούνται και άλλα σχέδια που βρίσκονται στα σκαριά δημιουργούν μια μεγάλη ευκαιρία για τον ασφαλιστικό κλάδο αναφορικά με την κάλυψη κινδύνων και την παροχή σύγχρονων υπηρεσιών.
Οι κίνδυνοι και οι ανάγκες σε μια επιχείρηση που σχετίζεται με την εφοδιαστική αλυσίδα είναι σύνθετοι. Απαιτούνται καλύψεις για προστασία της περιουσίας έναντι φυσικών καταστροφών, ασφάλιση στην οδική μεταφορά, ασφάλιση ευθύνης διαμεταφορέα, αστικές ευθύνες, ενώ απαιτείται προσεκτικό underwriting για μια σειρά περιπτώσεις: Για παράδειγμα, από τι είναι φτιαγμένη μια αποθήκη, ποιο το ύψος, η χωροταξία και ο τρόπος αποθήκευσης προϊόντων. Γίνεται σωστή συντήρηση, υπάρχει επαρκής φωτισμός, που δουλεύουν τα clark και πολλά άλλα…
Στελέχη του ασφαλιστικού κλάδου με εξειδίκευση σε μεταφορές και logistics σημειώνουν στο IW πως πράγματι οι επενδύσεις σε όλη τη χώρα είναι σημαντικές και οι προσδοκίες αρκετές για μέλλον, ωστόσο στόχος δεν θα πρέπει να είναι απλά η αύξηση της ασφαλιστικής παραγωγής αλλά και η μείωση του σχετικού δείκτη ζημιών.
Οι προοπτικές της Ελλάδας την επόμενη 10ετία
Η σημαντική πρόοδος που έχει επιτελέσει η Ελλάδα στην προσπάθειά της να εξελιχθεί σε ένα διεθνές εμπορευματικό κέντρο και κόμβο logistics, αλλά και τις μεγάλες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει στο μέλλον, αποτυπώθηκε πρόσφατα στη δεύτερη έκδοση της έρευνας της EY Ελλάδος, “Greece: International Freight Center”.
Η έρευνα τονίζει την ανάπτυξη που σημειώθηκε στον ελληνικό κλάδο των μεταφορών και logistics τα τελευταία χρόνια που μεσολάβησαν από την πρώτη έκδοσή της, το 2017, ως αποτέλεσμα της στρατηγικής γεωγραφικής θέσης της χώρας, της ανάκαμψης της οικονομίας και ενός φιλικότερου επενδυτικού περιβάλλοντος.
Σημειώνει, ωστόσο, ότι η ανάπτυξη αυτή οφείλεται κυρίως σε εξελίξεις στους κλάδους της ναυτιλίας και της ναυτιλιακής εφοδιαστικής αλυσίδας, καθώς και στις οδικές υποδομές, καταλήγοντας ότι θα απαιτηθεί εντατικότερη προσπάθεια σε ό,τι αφορά τις σιδηροδρομικές και αεροπορικές εμπορευματικές μεταφορές, τις υποδομές logistics της ενδοχώρας (hinterland logistics), την αγορά παροχής υπηρεσιών logistics προς τρίτους (third party logistics – 3PL), τις τελωνειακές υπηρεσίες και, κυρίως, τη διασύνδεση αυτών των διακριτών στοιχείων του ελληνικού κλάδου μεταφορών και logistics.
Η ελληνική ναυτιλία και το οδικό δίκτυο της χώρας, καταλύτες της ανάπτυξης των μεταφορών και logistics
Η κυρίαρχη θέση της ελληνικής ναυτιλίας, που αντιπροσωπεύει το 15,6% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου με βάση τη χωρητικότητα τόνων νεκρού βάρους (deadweight tonnage – DWT) , υπήρξε η βασική κινητήρια δύναμη που έδωσε ώθηση στην ανάπτυξη του ελληνικού ναυτιλιακού συμπλέγματος, αναδεικνύοντάς το ως ένα από τα πιο σημαντικά και ανταγωνιστικά θαλάσσια κέντρα παγκοσμίως.
Περισσότερα στο insuranceworld.gr