Της Κυρέλας Πέτρου
Η νομοθετική ρύθμιση που εκδόθηκε τον Αύγουστο του 2016 και καθορίζει την παραγωγή στραγγιστού γιαουρτιού, σηματοδότησε νέες επενδύσεις για τις ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες και νέα λανσαρίσματα, με στόχο την ενίσχυση πωλήσεων και μεριδίων στην κατηγορία που αποτελεί την κορωνίδα στην εγχώρια αγορά γιαουριού.
Το στραγγιστό γιαούρτι, καταλαμβάνει το 63% της συνολικής εγχώριας αγοράς γιαουρτιού σε όγκο και το 57% σε αξία, ενώ αποτελεί το 85% της αγοράς λευκού γιαουρτιού, γεγονός που κάνει φανερό το λόγο για τον οποίο οι γαλακτοβιομηχανίες κονταροχτυπιούνται για τη συγκεκριμένη κατηγορία.
Με την Φάγε να συνεχίζει να διατηρεί τα πρωτεία, Δέλτα, Μεβγάλ και Κρι Κρι επενδύουν σε νέα προϊόντα.
ΔΕΛΤΑ
Πριν από λίγες μέρες η Δέλτα (μέλος του ομίλου Vivartia) παρουσίασε ένα νέο διπλοστραγγιστό γιαούρτι, το οποίο έχει τοποθετηθεί από τον Μάιο στην αγορά. Με το συγκεκριμένο προϊόν η εταιρεία επιδιώκει να γίνει market leader στον κλάδο γιαούρτης από την δεύτερη θέση στην οποία βρίσκεται σήμερα.
Η πατέντα της διπλοστράγγισης είναι κατοχυρωμένη από την εταιρεία και για τον μηχανολογικό εξοπλισμό έχει επενδύσει ήδη από πενταετίας, το ποσό των 5,5 εκατ. ευρώ.
Η διοίκηση, υπό το νέο CEO, κ. Βασίλη Γληνό, εκτιμά ότι το νέο προϊόν θα ενισχύσει τα μερίδια της Δέλτα, που σήμερα ελέγχει το 17% σε αξία (2η θέση) και το 15% σε όγκο (3η θέση). Το νέο προϊόν θα κυκλοφορήσει σε χαμηλότερη τιμή από τον ανταγωνισμό και συγκεκριμένα στα 2,90 ευρώ για την τριπλή συσκευασία έναντι 3,20 ευρώ του ηγέτη της κατηγορίας.
Το συγκεκριμένο προϊόν θα διατεθεί κυρίως στην εγχώρια αγορά, καθώς για το εξωτερικό υπάρχουν άλλες συνταγές. Σημειώνεται ότι σήμερα οι εξαγωγές της εταιρείας καλύπτουν πάνω από το 5% του τζίρου, με στόχο την ανάπτυξη του ποσοστού αυτού. Κύρια αγορά εξαγωγής είναι η Ιταλία, μέσω της συνεργασίας που υφίσταται με την Granarolo.
ΜΕΒΓΑΛ
Πρόσφατα και η Μεβγάλ παρουσίασε το νέο στραγγιστό της γιαούρτι, για την παραγωγή του οποίου υλοποιήθηκε επένδυση ύψους 5,3 εκατ. ευρώ.
Η διοίκηση υπό την κυρία Μαίρη Χατζάκου, στηρίζει πολλές ελπίδες στο νέο προϊόν, στοχεύοντας σε τριπλασιασμό των πωλήσεών του σε βάθος τριετίας, από 2,8% που είναι σήμερα. Σημειώνεται ότι στο γιαούρτι με φρούτα η εταιρεία κατέχει το 13,1% και στο παιδικό μερίδιο 15,3%.
Οι πωλήσεις της Μεβγάλ στο πρώτο τετράμηνο τρέχουν με αύξηση 11,3% όταν η συνολική αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων ακολουθεί καθοδική τροχιά. Για το 2018 η εταρεία προβλέπει αυξημένες πωλήσεις κατά 12,8% και λειτουργικά κέρδη στα 9,5 εκατ. ευρώ από 8,1 εκατ. ευρώ το 2017.
Από τα παραπάνω ποσά, 7-8 εκατ. ευρώ θα προέρχονται από νέα προϊόντα. Η ανάπτυξη προέρχεται από την αύξηση κατά 6,4% στο γάλα, 5,7% στο γιαούρτι, 14,3% στα τυροκομικά και 34% από τα private label.
Η αξία των πωλήσεων στο εξωτερικό αναμένεται να φθάσει τα 36,7 εκατ. ευρώ. Η Μεβγάλ έχει παρουσία σε 36 χώρες και το συνολικό μερίδιο αγοράς της ανέρχεται στο 18,7% για το σύνολο των γαλακτομικών προϊόντων που εξάγει. Στα σχέδια της εταιρείας είναι η επέκταση στο Ισραήλ με προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στο γιαούρτι, ενώ στην Αγγλία θα συνεργαστεί με μία ακόμη αλυσίδα για γιαούρτια ιδιωτικής ετικέτας.
ΚΡΙ ΚΡΙ
Στην ελληνική αγορά γιαουρτιού, οι πωλήσεις της Κρι Κρι εμφανίζουν αύξηση 17,6% κατά το α’ τρίμηνο του 2018. Καθοριστικά εκτιμάται ότι συνέβαλε στην επίδοση αυτή το πρόσφατο επαναλανσάρισμα της σειράς στραγγιστών γιαουρτιών με νέο brand «Στραγγιστό & Αγαπημένο». Παράλληλα, ενισχύθηκε η θέση της Κρι Κρι σε προϊοντικές κατηγορίες, με ιδιαίτερη δυναμική, όπως είναι αυτές των παιδικών και των λειτουργικών γιαουρτιών. Πλέον, το μερίδιο σε όγκο της Κρι Κρι αυξήθηκε σε 15,4%, στους τέσσερις πρώτους μήνες του 2018, και συνεχίζει να βρίσκεται στη 2η θέση της κατάταξης [στοιχεία IRI Απρ. 2018].
Στις αγορές του εξωτερικού, οι πωλήσεις γιαουρτιού συνεχίζουν να παρουσιάζουν αλματώδη ανάπτυξη, με αύξηση που αγγίζει το 40% (+39,8%). Οι υφιστάμενες κύριες αγορές του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ιταλίας εμφανίζουν ιδιαίτερη δυναμική, ενώ νέες αγορές, όπως της Ιρλανδίας, συνεισφέρουν επικουρικά στην ανάπτυξη των πωλήσεων.
Ιδιαίτερα για την αγορά της Μ. Βρετανίας αναφέρεται ότι η επέκταση των συνεργασιών της Κρι Κρι σε όλες τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, οδήγησε τις πωλήσεις γιαουρτιού σε αύξηση της τάξης του 60,4% το 2017. Ως αποτέλεσμα, η συμμετοχή των εξαγωγών ξεπερνά το 30% επί των συνολικών πωλήσεων.
Καθώς λοιπόν η βρετανική αγορά καλύπτει το 15% του τζίρου της, η διοίκηση της εταιρείας εμφανίζεται προβληματισμένη για τις πολιτικές εξελίξεις αναφορικά με την απόφαση του Ηνωμένου Βασιλείου να αποχωρήσει από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τις επιπτώσεις που θα έχει αυτή η εξέλιξη στις εργασίες της.
Η εξέλιξη ωστόσο αυτή δεν είναι καινούρια και ο κ. Τσινάβος έχει ήδη εξετάσει όλα τα ενδεχόμενα. Στο πρόσφατο παρελθόν άλλωστε έχει δηλώσει ότι θα εξέταζε το ενδεχόμενο ακόμα και δημιουργίας παραγωγικής μονάδας επί βρετανικού εδάφους, εάν δεν υπήρχε άλλη καλύτερη εναλλακτική.
ΦΑΓΕ
Με αύξηση της αξίας πωλήσεων στην Ελλάδα για πρώτη φορά έπειτα από πολλά χρόνια έκλεισε το πρώτο τρίμηνο του 2018 για την Φάγε, αύξηση, ωστόσο, που αντιστάθμισε εν μέρει μόνο τις απώλειες που είχε συνολικά η γαλακτοβιομηχανία κατά το πρώτο τέταρτο του τρέχοντος έτους και οι οποίες οφείλονται στη σημαντική μείωση του τζίρου στις ΗΠΑ.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοίνωσε η γαλακτοβιομηχανία, το πρώτο τρίμηνο του 2018 οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 147,1 εκατ. δολ., καταγράφοντας μείωση 6,5% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2017. Η κάμψη αυτή αποδίδεται από την ίδια την εταιρεία στη μείωση των πωλήσεων σε αξία κατά 12,7% στις ΗΠΑ, ενώ αντιθέτως αύξηση κατέγραψε η αξία πωλήσεων στην Ελλάδα (κατά 4,4%), στο Ηνωμένο Βασίλειο (κατά 10%) και στην Ιταλία (κατά 0,7%).
Στην ελληνική αγορά η εταιρεία διατηρεί την πρώτη θέση στο γιαούρτι με μερίδιο της τάξης του 20%-21%.
Σύμφωνα με τη Φάγε καταγράφηκε στο εξεταζόμενο τρίμηνο μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 6,2%, ενώ ταυτόχρονα υποχώρησε κατά 4% η μέση καθαρή τιμή πώλησης σε όλες τις αγορές στις οποίες δραστηριοποιείται η εταιρεία. Στην Ελλάδα σημειώθηκε μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 6,1%, στις ΗΠΑ κατά 8,3% και στην Ιταλία κατά 2,3%.
Όλα τα παραπάνω είχαν ως συνέπεια να μειωθεί ελαφρώς η συμβολή των πωλήσεων εκτός Ελλάδας στο σύνολο του τζίρου της. Πιο συγκεκριμένα, οι πωλήσεις εκτός Ελλάδας αντιστοιχούσαν κατά το πρώτο τρίμηνο του 2018 σε 84,6% επί των συνολικών πωλήσεων της εταιρείας έναντι 86,2% το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.