Δημήτρης Μαλλάς
Με αρνητικό πρόσημο τόσο σε τεμάχια όσο και σε αξία πωλήσεων δείχνει να έχει ξεκινήσει το 2019 για την εγχώρια αγορά των smartphones, με τους Έλληνες καταναλωτές να φαίνεται πως αγοράζουν λιγότερες μεν αλλά λίγο πιο ακριβές συσκευές δε.
Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, στους 4 πρώτους μήνες του 2019, η αγορά των smartphones κινήθηκε πτωτικά, τόσο σε τεμάχια (-4%) όσο και σε αξία πωλήσεων (-8%). Ένας από τους βασικούς λόγους ήταν πάντως η σημαντική πτώση που παρατηρήθηκε τον Μάρτιο, ο οποίος φέτος ήταν ένας «κακός» μήνας για την αγορά των καταναλωτικών προϊόντων τεχνολογίας.
Ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι πάντως πως υπάρχει μία στροφή των Ελλήνων προς λίγο πιο ακριβές συσκευές, αν αναλογιστεί κανείς ότι στο χρονικό διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου 2019, μία στις δύο συσκευές που πουλήθηκαν είχαν τιμή μεταξύ 150 και 300 ευρώ, όταν πριν από ένα χρόνο το αντίστοιχο ποσοστό ήταν κοντά στο 43%. Αντίστοιχα, μειώθηκε το ποσοστό των ακόμη πιο φθηνών συσκευών, οι οποίες γενικώς αντιπροσωπεύουν περίπου το ένα τρίτο των πωλήσεων. Ελαφρά μείωση παρατηρείται και στις πολύ ακριβές συσκευές με τιμή πώλησης πάνω από 600 ευρώ καθώς από 9% έπεσαν στο 8%. Γενικότερα, η αίσθηση είναι πως οι Έλληνες προτιμούν να αλλάζουν πιο αργά τη συσκευή τους, έχοντας τη διάθεση να πληρώσουν κάτι παραπάνω, αλλά όχι και να διαθέσουν ένα αρκετά μεγάλο ποσό για να αποκτήσουν ένα smartphone. Ιδίως από τη στιγμή που στα μεσαία στρώματα της αγοράς υπάρχουν συσκευές που καλύπτουν τις ανάγκες τους.
Σε επίπεδο κατασκευαστών, οι μεγάλοι νικητές για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα δείχνουν να είναι η Samsung, η Huawei και η Honor, ενώ από την άλλη Xiaomi, MLS, Apple και Nokia είχαν πτώση στα μερίδια τους. Σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις, με βάση τον αριθμό τεμαχίων, η Samsung κινήθηκε περίπου στο 33%, η Huawei λίγο πάνω από το 26%, η Xiaomi ήταν λίγο πάνω από το 12%, ενώ η MLS ήταν περίπου στο 7,5%. Η Apple ήταν λίγο πάνω από 6%, ενώ στην έκτη θέση έχει βρεθεί η Honor, η οποία από σχεδόν μηδενικά ποσοστά το 2018 έφθασε στο 4% με τη Nokia να είναι πλέον στο 2% περίπου.
Με βάση την αξία πωλήσεων, η τάση είναι η ίδια, όσον αφορά τους νικητές, απλά αλλάζει η σειρά κατάταξης. Η Samsung με περίπου 38% μερίδιο, η Huawei είναι λίγο πάνω από 22% και η Apple είναι στα επίπεδα του 19%. Η Xiaomi είναι λίγο πάνω από το 8%, η MLS λίγο κάτω από το 4%, η Honor λίγο πάνω από το 3% και η Nokia κοντά στο 1,5%.