Η 4η Δεκεμβρίου έχει καθιερωθεί ως Διεθνής Ημέρα Τραπεζών και αναδεικνύει τον απαραίτητο ρόλο της εμπιστοσύνης στον τραπεζικό τομέα. Ωστόσο, καθώς οι τράπεζες μεταβαίνουν από τα φυσικά καθολικά στις ψηφιακές πλατφόρμες, τα θεμέλια της εμπιστοσύνης αντιμετωπίζουν πρωτοφανείς προκλήσεις από απειλές στον κυβερνοχώρο, παραβιάσεις δεδομένων και απάτες ηλεκτρονικού ψαρέματος (phishing) που απειλούν να διαβρώσουν την εμπιστοσύνη των πελατών, καθιστώντας την κυβερνοασφάλεια όχι μόνο τεχνολογική αναγκαιότητα αλλά και παράγοντα εμπιστοσύνης.Η Check Point Software Technologies Ltd. (NASDAQ: CHKP), πρωτοπόρος και παγκόσμιος ηγέτης λύσεων κυβερνοασφάλειας, σφυρηλατεί την πορεία προς το μέλλον, τροφοδοτώντας τις ενημερωμένες λύσεις κυβερνοασφάλειας που απαιτούνται για να αμυνθεί ενάντια στις σημερινές εξελιγμένες επιθέσεις.
Σκεφτείτε το εξής: Οι τράπεζες σε ολόκληρη την Ελλάδα στοχοποιούνται με μέσο όρο 757 κυβερνοεπιθέσεις εβδομαδιαίως, τους τελευταίους 6 μήνες σύμφωνα με την έκθεση Threat Intelligence Report της Check Point. Η Ελλάδα είναι η δεύτερη χώρα στη λίστα με τις χώρες πηγή απειλών του χρηματοπιστωτικού τομέα με ποσοστό κινδύνου 9% έναντι του 28% της πρώτης χώρας στη λίστα, που δεν είναι άλλη από τις ΗΠΑ.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΔΝΤ (Διεθνές Νομισματικό Ταμείο) και της Advisen για τις απώλειες στον κυβερνοχώρο, τα τελευταία 20 χρόνια, ο χρηματοπιστωτικός τομέας έχει χάσει 12 δισεκατομμύρια δολάρια ως αποτέλεσμα περισσότερων από 20.000 περιπτώσεων κυβερνοεπιθέσεων. Ο χρηματοπιστωτικός τομέας αποτελεί συχνά στόχο εγκληματιών στον κυβερνοχώρο που επιδιώκουν να κλέψουν χρήματα ή να διαταράξουν την οικονομική δραστηριότητα, ιδίως λόγω των μεγάλων χρηματικών συναλλαγών και των ευαίσθητων δεδομένων που χειρίζεται κάθε τράπεζα σε καθημερινή βάση.
Αυτό φέρνει στο προσκήνιο τη σημαντικότητα της κυβερνοασφάλειας για τον τραπεζικό κλάδο στο σύνολό του. Τα ισχυρά πλαίσια κυβερνοασφάλειας χρησιμεύουν ως αόρατοι θεματοφύλακες της εμπιστοσύνης, διασφαλίζοντας ότι τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα μπορούν να τηρήσουν τις υποσχέσεις τους προς τους πελάτες στην ψηφιακή εποχή.
Η Αλληλεπίδραση Εμπιστοσύνης και Τεχνολογίας
Η εμπιστοσύνη και η τεχνολογία είναι άρρηκτα συνδεδεμένες στο σημερινό τραπεζικό οικοσύστημα. Ενώ η τεχνολογία επιτρέπει την ευκολία μέσω e-banking και εφαρμογών για κινητά, ανοίγει επίσης δρόμους για εξελιγμένες κυβερνοεπιθέσεις, όπως συστήματα ηλεκτρονικού ψαρέματος (phishing) και ransomware.
Αν η εμπιστοσύνη αυτή διαραγεί – από παραβιάσεις στον κυβερνοχώρο – θα έχει ως συνέπεια απτές απώλειες, όπως:
- Οικονομικές ζημιές: Άμεση κλοπή κεφαλαίων ή πόρων που απαιτούνται για την αποκατάσταση του συστήματος.
- Διακοπή κρίσιμων τραπεζικών υπηρεσιών: Οι καθυστερήσεις στις ηλεκτρονικές πληρωμές και την πρόσβαση σε λογαριασμούς επηρεάζουν την καθημερινή ζωή των πελατών, γεγονός που θα μπορούσε επίσης να προκαλέσει δευτερογενείς επιπτώσεις σε άλλα ιδρύματα.
- Επικοινωνιακή κρίση: Η δυσαρέσκεια των πελατών και η κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης βλάπτουν τη μακροπρόθεσμη φήμη ενός οργανισμού.
Τέτοιες απειλές για τη χρηματοπιστωτική και οικονομική σταθερότητα λόγω της διάβρωσης της εμπιστοσύνης στα χρηματοπιστωτικά συστήματα θα μπορούσαν να έχουν περαιτέρω εκτεταμένες συνέπειες που ενδεχομένως θα έφταναν στο σημείο να διαταράξουν τις παγκόσμιες χρηματοπιστωτικές δραστηριότητες εμποδίζοντας τη ροή πιστώσεων μεταξύ χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων.
Η διατήρηση της εμπιστοσύνης των πελατών εξαρτάται πλέον από την ικανότητα μιας τράπεζας να προστατεύει ευαίσθητες πληροφορίες και να διασφαλίζει απρόσκοπτες και ασφαλείς συναλλαγές
Η Καταπολέμηση των Κυβερνοεπιθέσεων στον Τραπεζικό Κλάδο
Οι κυβερνήσεις παγκοσμίως έχουν θεσπίσει κανονισμούς για την ενίσχυση του πλαισίου κυβερνοασφάλειας στον τραπεζικό τομέα, το οποίο έχει επιταχυνθεί πρόσφατα, δεδομένου ότι ο χρηματοπιστωτικός τομέας θεωρείται συχνά ως «κρίσιμη υποδομή» για κάθε χώρα.
Για παράδειγμα, στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου έχουν παρατηρηθεί μερικές από τις μεγαλύτερες τραπεζικές κυβερνοεπιθέσεις τα τελευταία χρόνια, το Ομοσπονδιακό Συμβούλιο Εξέτασης Χρηματοπιστωτικών Ιδρυμάτων (FFIEC) παρέχει ένα εργαλείο αξιολόγησης της κυβερνοασφάλειας για να βοηθήσει τα ιδρύματα να εντοπίσουν κινδύνους και να αξιολογήσουν την ετοιμότητα τους. Επιπλέον, ο νόμος Gramm-Leach-Bliley Act (GLBA) υποχρεώνει τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που προσφέρουν στους καταναλωτές χρηματοπιστωτικά προϊόντα ή υπηρεσίες όπως δάνεια, χρηματοοικονομικές ή επενδυτικές συμβουλές ή ασφάλιση – να εξηγούν τις πρακτικές ανταλλαγής πληροφοριών στους πελάτες τους και να προστατεύουν ευαίσθητα δεδομένα, όπως πληροφορίες καταναλωτών.
Στην Ευρώπη, ο παντοδύναμος Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων (GDPR) της ΕΕ (Ευρωπαϊκή Ένωση) επιβάλλει αυστηρούς νόμους για την προστασία των δεδομένων και της ιδιωτικής ζωής, απαιτώντας από τις τράπεζες να εφαρμόζουν ισχυρά μέτρα κυβερνοασφάλειας για την προστασία των δεδομένων των πελατών τους.
Τέλος, στην APAC, η Νομισματική Αρχή της Σιγκαπούρης (MAS) έχει εκδώσει τις κατευθυντήριες γραμμές για τη διαχείριση τεχνολογικών κινδύνων (TRM), καθορίζει αρχές διαχείρισης κινδύνων και βέλτιστες πρακτικές για να καθοδηγήσει τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα να καθιερώσουν υγιή και ισχυρή διακυβέρνηση τεχνολογικών κινδύνων, για να βοηθήσουν τις τράπεζες να διαχειριστούν αποτελεσματικά τους κινδύνους τεχνολογίας και κυβερνοχώρου. Ενώ βρισκόταν στην Αυστραλία, η Αυστραλιανή Αρχή Προληπτικής Ρύθμισης (APRA) εισήγαγε το πρότυπο προληπτικής εποπτείας CPS 234, το οποίο στοχεύει στη μείωση του κινδύνου στον κυβερνοχώρο και στη βελτίωση της κυβερνοασφάλειας, απαιτώντας από τις οντότητες που ρυθμίζονται από την APRA να διατηρούν ικανότητα ασφάλειας πληροφοριών ανάλογη με τα τρωτά σημεία και τις απειλές τους για την ασφάλεια των πληροφοριών και να χρησιμοποιούν πρακτικές διαχείρισης κινδύνου προμηθευτών για τη μείωση της πιθανότητας και των επιπτώσεων των συμβάντων.
Οι καλύτεροι τρόποι για την Πρόληψη Κυβερνοεπιθέσεων
- Υλοποίηση Zero-Trust Αρχιτεκτονικής: Οι συσκευές και οι χρήστες δεν είναι αξιόπιστοι.
- Αξιοποίηση της Ανίχνευσης Απειλών που Βασίζεται σε AI: Η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να εντοπίσει και να εξουδετερώσει ανωμαλίες σε πραγματικό χρόνο.
- Κρυπτογράφηση Ευαίσθητων Δεδομένων: Ασφαλή δεδομένα τόσο κατά τη μεταφορά όσο και σε κατάσταση ηρεμίας (data in transit & data at rest).
- Τακτικοί Έλεγχοι Ασφαλείας: Οι συχνοί έλεγχοι βοηθούν στον εντοπισμό και τον μετριασμό των τρωτών σημείων.
- Ασφαλείς Ενσωματώσεις Τρίτων: Έλεγχος των προμηθευτών/συνεργατών και παρακολούθηση των τρωτών σημείων στη διεπαφή με αυτούς.
- Εκπαίδευση Πελατών: Η εκπαίδευση των πελατών σχετικά με τις βέλτιστες πρακτικές στον κυβερνοχώρο – από τις ισχυρές πολιτικές κωδικού πρόσβασης έως την προώθηση MFA και την εκπαίδευση τους για τον εντοπισμό προσπαθειών ηλεκτρονικού ψαρέματος θα βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό στην πρόληψη σχετικών επιθέσεων. Ένας ενημερωμένος πελάτης είναι λιγότερο πιθανό να πέσει θύμα απάτης, μειώνοντας τόσο τους ατομικούς όσο και τους θεσμικούς κινδύνους.
Η Κωνσταντίνα Κούκου, Channel Account Manager & Evangelist, Check Point Software Technologies στην Ελλάδα δήλωσε: «Στην ψηφιακή εποχή, η εμπιστοσύνη στον τραπεζικό τομέα βασίζεται σε δύο βασικούς άξονες: την ποιότητα και την ευελιξία των παρεχόμενων υπηρεσιών καθώς και την ικανότητα του Ιδρύματος να διασφαλίζει τα συστήματα και τα δεδομένα του.
Η κυβερνοασφάλεια αποτελεί θεμέλιο της εμπιστοσύνης των πελατών, διασφαλίζοντας οικονομική σταθερότητα και επιχειρησιακή ανθεκτικότητα . Συμβάλλει κέραια στην αξιοπιστία και την διατήρηση θετικής φήμης στα μάτια των καταναλωτών.
Με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα των Τραπεζών, ας αναγνωρίσουμε τη σιωπηλή αλλά ουσιαστική και διαρκή εργασία των υπερασπιστών της κυβερνοασφάλειας, που διαφυλάσσουν την ακεραιότητα του Ελληνικού Τραπεζικού Συστήματος».