Άνοστο, άγευστο και άοσμο είναι το νομοσχέδιο, που ετοίμασε η κυβέρνηση υποτίθεται για τον «εκσυγχρονισμό» του θεσμικού πλαισίου των ιδιωτικών κλινικών. Πρακτικά, πρόκειται για αντιγραφή και συρραφή άρθρων 4 Προεδρικών Διαταγμάτων και ενός Βασιλικού Διατάγματος! «Κόπι Πάστε»…
Το Σχέδιο Νόμου φέρει τον τίτλο: «Εκσυγχρονισμός και Αναμόρφωση Θεσμικού Πλαισίου Ιδιωτικών Κλινικών». Είναι προγραμματισμένο να κατατεθεί στη Βουλή στις 5 Ιουνίου, να συζητηθεί στις 7 και να τεθεί προς ψήφιση στις 14 του μηνός, έπειτα από προεργασία αρκετών μηνών.
Το γενικό συμπέρασμα είναι πως είναι κατώτερο των προσδοκιών και της αγοράς, αλλά και των εξελίξεων στην Ευρώπη. Όσο και αν ακούγεται απίστευτο, περιλαμβάνει αντιγραφή άρθρων των σχετικών Προεδρικών Διαταγμάτων (247 και 517 του 1991, 235 του 2000 και 198 του 1997) και προβλέπει τη δομή του Βασιλικού Διατάγματος 451 του 1962! Π.χ. απλώς μεταφέρει αρμοδιότητες από τις νομαρχίες στις περιφέρειες…
Ουσιαστικά, δεν αντιμετωπίζει τις σύγχρονες ανάγκες στην ανάπτυξη, οργάνωση, διοίκηση και λειτουργία των μονάδων παροχής υπηρεσιών υγείας. Μάλιστα, απαγορεύει τη χρήση του όρου «ιδιωτικό νοσοκομείο», γεγονός που εκτός των άλλων θα δημιουργήσει προβλήματα στα μεγάλα ιδιωτικά θεραπευτήρια στις προσπάθειες, που καταβάλουν να προσελκύσουν ιατρικό τουρισμό.
Πικάντικη ρύθμιση
Όπως έχουμε επισημάνει σε παλαιότερο σημείωμά μας, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει μία αμφιλεγόμενη ρύθμιση, που φαίνεται να εξυπηρετεί συγκεκριμένα ιδιωτικά συμφέροντα. Ειδικότερα, στο άρθρο 8 διαφοροποιεί τον όρο “Αυτοτελές και Ανεξάρτητο κτίριο”, δίδοντας την δυνατότητα λειτουργίας της νοσοκομειακής μονάδας σε δύο ή περισσότερων διαφορετικά κτίρια, που ανήκουν στο ίδιο ή όμορο οικόπεδο με κατάλληλη σύνδεση μεταξύ τους.
Η επίμαχη ρύθμιση φαίνεται ότι γίνεται κατά παρέκλιση των ισχυουσών πολεοδομικών διατάξεων και δείχνει ότι αφορά μεγάλες μονάδες υγείας (κυρίως το Μετροπόλιταν), για τα οποία η αρμόδια Τεχνική Διεύθυνση του Υπουργείου έχει εγκρίνει τις σχετικές άδειες κατά παράβαση των όσων ισχύουν μέχρι σήμερα…
Από την άλλη πλευρά, το σχέδιο νόμου αγνοεί ισχύουσες νομικές διατάξεις που αφορούν σημαντικές πτυχές λειτουργίας ενός σύγχρονου νοσοκομείου, όπως πχ. την Επιτροπή Ενδονοσοκομειακών λοιμώξεων, τα Ογκολογικά Συμβούλια, τις νοσοκομειακές Μονάδες Ηημερήσιας Νοσηλείας κ.λ.π.
Εντύπωση προκαλεί μάλιστα ότι μερικές ρυθμίσεις έρχονται σε πλήρη αντίθεση με το σχέδιο νόμου, που έχει ετοιμάσει το ίδιο το υπουργείο Υγείας για την οργάνωση των δημόσιων νοσοκομείων. Προφανώς, ετοιμάστηκε από διαφορετική ομάδα εργασίας και με διαφορετικές εντολές…
Αξιοσημείωτο είναι ακόμη ότι το νομοσχέδιο δεν συνάδει με όσα ισχύουν για την ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών νοσοκομείων, στην Ευρωπαϊκή Ένωση και βρίσκεται σε αντίθεση με τις αρχές και τα κριτήρια σύγκλισης των Ευρωπαϊκών συστημάτων υγείας, από τον βαθμό της οποίας θα καθορίζεται συνολικά η χρηματοδότηση των συστημάτων υγείας.
Κλείνοντας θα αναφερθούμε σε μία ρύθμιση, που επίσης φαίνεται να εξυπηρετεί συμφέροντα συγκεκριμένων κλινικαρχών, ενώ πλήττει τα δικαιώματα των ασθενών. Το επίμαχο άρθρο 8 παράγραφος 5 αναφέρει ότι «στις Γενικές ή Μικτές Κλινικές επιτρέπεται η ανάπτυξη τμημάτων που αφορούν στην νοσηλεία ανηλίκων, εφόσον αποτελούν ανεξάρτητα λειτουργικά χώρο ή σύνολο χώρων μέσα στο κτίριο της κλινικής».
Όμως, η ανάπτυξη τμημάτων νοσηλείας ανηλίκων μέσα στο κτίριο της κλινικής χωρίς ανεξάρτητη είσοδο, σημαίνει ότι ανήλικες και ενήλικες θα συνωστίζονται σε κοινούς χώρους, γεγονός που δεν δημιουργεί συνθήκες ασφαλούς νοσηλείας των ανηλίκων. Γι’ αυτό και απαγορεύεται παντού στον κόσμο.
Υ.Γ. Η ένδεια πραγματικών εκσυγχρονιστικών ρυθμίσεων στο νομοσχέδιο είναι τέτοια που με κάνει να αναρωτιέμαι: Η κυβέρνηση πράγματι ήθελε να εκσυγχρονίσει το χώρο των ιδιωτικών κλινικών ή με πρόσχημα αυτό, απλώς θέλει να «ρυθμίσει» τις κτιριολογικές εκκρεμότητες κάποιων κλινικών;