Σοβαρές ελλείψεις στην υλοποίηση των προαπαιτούμενων και ιδιαίτερης επικινδυνότητας προβλήματα ως προς τη δημοσιονομική πολιτική της χώρας, διαπιστώνει η 3η Έκθεση ενισχυμένης εποπτείας της Κομισιόν υπογραμμίζοντας ότι ναι μεν η Ελλάδα ξεκίνησε ευοίωνα στη μεταμνημονιακή περίοδο, ωστόσο το τελευταίο χρονικό διάστημα η μεταρρυθμιστική της προσπάθεια έχει επιβραδυνθεί ενώ ορισμένα μέτρα που εφαρμόστηκαν απέχουν από τα συμφωνηθέντα του Αυγούστου του 2018, δίχως να εγγυώνται την υλοποίηση των δεσμεύσεων έναντι των Ευρωπαίων εταίρων, αυξάνοντας έτσι τις πιθανότητες για δημοσιονομικό εκτροχιασμό της χώρας.

Τα μέτρα της 15ης Μάη θέτουν σε κίνδυνο την επίτευξη του στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2019 και επέκεινα σημειώνει η 3η Έκθεση ενισχυμένης εποπτείας της Κομισιόν

Ιδιαίτερη μνεία γίνεται στην έκθεση -είχε να συμβεί χρόνια- για το ζήτημα του περιορισμού των θέσεων εργασίας στο δημόσιο κατά 1500 περίπου άτομα, δεδομένου ότι η κυβέρνηση, όπως φαίνεται αθέτησε τους όρους της δανειακής συμφωνίας προχωρώντας σε προσλήψεις προσωρινών και μετακλητών υπαλλήλων.

Η Έκθεση που συντάχθηκε από την Γενική Διεύθυνση Οικονομικών (DGECFIN), και σήμερα περνάει από το Κολέγιο των Επιτρόπων, καταγράφονται τα εξής σε σχέση με τα προαπαιτούμενα:

  • Δεν ολοκληρώθηκε η εργασία για τη μερική επικαιροποίηση των αξιών των ακινήτων ως τα μέσα του 2019, η οποία αποτελούσε ενδιάμεσο σταθμό για την αναμόρφωση των αξιών ως το 2020.
  • Η πρόοδος για την ολοκλήρωση μικρότερης εμβέλειας φορολογικών μεταρρυθμίσεων όπως η δυνητική ευθύνη των διευθυντών εταιριών για φορολογικές παραβάσεις, εξακολουθεί να βρίσκεται υπό επεξεργασία.
  • Η πρόσληψη προσωπικού στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσιών Εσόδων παραμένει εξαιρετικά χαμηλή και οι στόχοι για το 2019 δεν θα επιτευχθούν.
  • Το περιουσιολόγιο δεν έχει ολοκληρωθεί, η προώθηση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης προχωρά καλά, αλλά δεν έχει ολοκληρωθεί και ζητείται να συμφωνηθεί πρωτόκολλο συνεργασίας μεταξύ ΑΑΔΕ και Γενική Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων για την αποφυγή αλληλοεπικαλύψεων.
  • Οι επιδόσεις της ΑΑΔΕ καταγράφονται ως ‘ανάμικτες’, καθώς η συλλογή φόρων είναι πιο αδύναμη από ότι αναμενόταν.
  • Το πρόγραμμα των 120 δόσεων αλλάζει προηγούμενη μεταρρύθμιση του 2013 και καταγράφεται ότι “η ανακοίνωση αυτού του πλάνου ενδέχεται να συνέβαλε στη μείωση των φορολογικών εισπράξεων και να δημιουργεί κινδύνους στην πειθαρχία επί των πληρωμών”.
  • Η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων του δημοσίου “παραμένει απογοητευτική”, με το ρυθμό αποπληρωμής τους να μειώνεται και αυτά παρά τις όποιες κινήσεις παραμένουν στο γενικό επίπεδο του Δεκεμβρίου του 2018.
  • Η ‘πρόοδος’ σε σχέση με το κτηματολόγιο παραμένει ανάμικτη,
  • Οι δασικοί χάρτες προχωράνε, αλλά πρέπει να απαντηθούν με σχετική νομοθεσία και οι ενστάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας.
  • Η ‘πρόοδος’ σε σχέση με τις μεταρρυθμίσεις στην αγορά ενέργειας έχει επιβραδυνθεί σημαντικά με προβλήματα σχετικά με την αποεπένδυση της ΔΕΗ από το λιγνίτη και κωλύματα στην διασύνδεση της ελληνικής αγοράς με τις γειτονικές χώρες.
  • Σημαντικές και οι καθυστερήσεις στην αναμόρφωση του συστήματος επιδομάτων αναπηρίας.

Για το χρηματοπιστωτικό τομέα και τα κόκκινα δάνεια 

Η κατάσταση του χρηματοπιστωτικού τομέα συνεχίζει να ενέχει προκλήσεις, με τις όποιες βελτιώσεις να έρχονται εξαιρετικά αργά και να παραμένουν σημαντικά τρωτά σημεία”, καταγράφει η έκθεση. Τα Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια φτάνουν τα 81.8 δισ. ευρώ με μείωση μόλις 1,8 δισ. από το προηγούμενο έτος. Επιπλέον το πρόγραμμα ηλεκτρονικών πλειστηριασμών προχωρά εξαιρετικά αργά,η επεξεργασία των αιτήσεων αφερεγγυότητας πρέπει να επιταχυνθεί και το πρόγραμμα προστασίας κατοικίας των ευάλωτων δανειοληπτών αποδεικνύεται πιο πολύπλοκο από ότι αναμενόταν.

Ιδιωτικοποιήσεις

Καθυστερήσεις σε αρκετές από τις συμφωνημένες ιδιωτικοποιήσεις που έχουν συμφωνηθεί με τουςw εταίρους διαπιστώνει η Έκθεση, όπως:

  • Καθυστερήσεις σε σχέση με τα ΕΛΠΕ,
  • Σε παύση η διαδικασία για την πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών,
  • Αλλά και πρόοδος σε σχέση με τη Μαρίνα του Αλίμου,
  • Πρόοδος σε σχέση με τη ΔΕΠΑ,
  • Την Εγνατία και
  • Τους περιφερειακούς λιμένες.

Αναφορικά με το πλάνο για την μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δηλώνει “αναρμόδια” και παραπέμπει στο eurogroup (που έχει ήδη πει όχι). Συγκεκριμένα η έκθεση αναφέρει:

“οι Ελληνικές αρχές ανακοίνωσαν ακόμη την πρόθεσή τους να επανεξετάσουν τη συμφωνία που επιτεύχθηκε με τους Ευρωπαίους εταίρους τον Ιούνιο του 2018 σε σχέση με τους στόχους του πρωτογενούς πλεονάσματος του 3,5% του ΑΕΠ ως το 2022. Συνδεδεμένο ως προς αυτό οι αρχές σκέφτονται να μεταφέρουν ένα ποσό από τα αποθέματα μετρητών που δημιουργήθηκαν το 2016 ως 2018 και την υπεραπόδοση σε ένα κλειστό λογαριασμό. Κάθε πρόταση που αλλάζει τη συμφωνία που επετεύχθη με του Ευρωπαίους εταίρους τον Ιούνιο του 2019, πρέπει να συζητηθεί στο Eurogroup στο πλαίσιο αναθεωρημένης ανάλυσης βιωσιμότητας χρέους”.

Η έκθεση δεν ασχολείται με τις παροχές και μειώσεις φόρων του 2020 καθώς όπως λέει “προς το παρόν δηλώσεις μελλοντικών πολιτικών” και θα τις εξετάσεις όταν κατατεθούν συγκεκριμένες προτάσεις. Παραθέτει τον υπολογισμό της κυβέρνησης για κόστος 1.2 δισ.

Στο κρίσιμο και καυτό ζήτημα όσον αφορά την 13η σύνταξη και τις συντάξεις χηρείας αναφέρει ότι θα αυξήσουν την δημόσια δαπάνη για συντάξεις που είναι ήδη η υψηλότερη ως προς το ΑΕΠ στην ΕΕ” και πως “τα μέτρα για το ΦΠΑ και τις συντάξεις είναι προσανατολισμένα στην κατανάλωση και θα εξανεμίσουν σημαντικό δημοσιονομικό χώρο ο οποίος προβλεπόταν στην νομοθεσία του 2017 για ωφέλιμες προς την ανάπτυξη μειώσεις σε φόρους επί της εργασίας και εταιρικούς φόρους.