Βάιος Κρόκος, insuranceworld.gr
Πληθαίνουν οι εκτιμήσεις που συνηγορούν σε μια ήπια άνοδο των ασφαλίστρων στο κλάδο αυτοκινήτου φέτος. Ωστόσο υπάρχουν και διφορούμενα μηνύματα από στελέχη της ασφαλιστικής αγοράς για το πόσο γρήγορα θα συμβεί αυτό.
Με την προοπτική πως δεν πρόκειται να υπάρξει πλέον νέο lockdown, και την επιστροφή στη “κανονικότητα” στους ελληνικούς δρόμους, η αύξηση της κυκλοφοριακής κίνησης και των τροχαίων ατυχημάτων αποτελούν σημαντική παράμετρο για μια ενδεχόμενη αύξηση.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, εκ νέου αύξηση σημείωσαν τα τροχαία ατυχήματα: Για τον Οκτώβριο του 2021 καταγράφηκε άνοδος 13,2% σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα και ανήλθαν σε 1.032 τον αριθμό.
Πιο αναλυτικά ωστόσο, στα ατυχήματα αυτά καταγράφηκαν 46 νεκροί (μείωση 29,2%), 49 βαριά τραυματίες (μείωση 14%) και 1.155 ελαφρά τραυματίες (αύξηση 12,7%).
Σε επίπεδο 10μηνου όμως, η αύξηση των ατυχημάτων είναι επίσης εμφανής σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, με τον αριθμό των ατυχημάτων να διαμορφώνεται στα 8879 έναντι 7883 ένα χρόνο νωρίτερα και αύξηση κυρίως στους τραυματίες (ελαφριά και βαριά).
Ανοδικά ο δείκτης ζημιών
Αντιστρόφως ανάλογη εικόνα αναμένεται για το 2021 όσον αφορά το loss ratio σε σχέση με το τι έγινε το 2020. Ειδικότερα, ο σχετικός δείκτης υποχώρησε στο 7,92% το 2020 από 9.9% για το σύνολο του 2019.
Εκείνη την περίοδο, υπενθυμίζεται πως υπήρξε – για ένα μικρό διάστημα – αύξηση στα ανασφάλιστα οχήματα. Την ίδια ώρα αρκετές ασφαλιστικές εταιρείες προχώρησαν σε μειώσεις ασφαλίστρου, παροχές ή άλλες εκπτωτικές πολιτικές: από τη μια πλευρά στήριξαν ασφαλισμένους – ιδιοκτήτες οχημάτων, από την άλλη πλευρά ήταν μια ευκαιρία απόκτησης μεγαλύτερων μεριδίων αγοράς στο πλαίσιο του ανταγωνισμού.
Όπως έχουν επισημάνει στελέχη της ασφαλιστικής αγοράς η εικόνα είναι διαφοροποιημένη όλο το τελευταίο διάστημα του 2021 – μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων κυκλοφορίας.
διαβάστε: Αυτοκίνητο: Τα τροχαία ανά περιοχή και η πτώση του δείκτη ζημιών στις ασφαλιστικές το 2020
Υπόθεση ανασφάλιστα
Μια άλλη πτυχή του ζητήματος είναι επίσης ο εντοπισμός των ανασφάλιστων οχημάτων. Η δημιουργία του ιστοτόπου παροχής δημοσίων πληροφοριών για την κατάσταση οχημάτων για τα οποία έχει εκδοθεί άδεια κυκλοφορίας στην Ελλάδα, σύμφωνα με τις αποφάσεις της ΑΑΔΕ, έρχεται να επανακαθορίσει το ζήτημα αυτό: Όσον αφορά τον αριθμό των ανασφάλιστων ΙΧ (και τη προσδοκώμενη μείωση τους), τον όγκο των συμβολαίων, τις τιμές κλπ.
Οι τελευταίες – επίσημες – εκτιμήσεις έκαναν λόγο για περίπου 550 ανασφάλιστα οχήματα, ενώ στο πρόσφατο παρελθόν ο αριθμός ήταν υψηλότερος. Για χρόνια – και – ο ασφαλιστικός κλάδος τόνιζε την ανάγκη για καθημερινές διασταυρώσεις και όχι αποσπασματικά – ένα μέτρο που ούτε και αυτό έχει λειτουργήσει αποτελεσματικά.
Πληθωριστικές πιέσεις – κόστος επισκευής
Ένα άλλο ζήτημα που αποτελεί πονοκέφαλο και για τους ανθρώπους της ασφαλιστικής αγοράς είναι οι πληθωριστικές πιέσεις που συντελλούνται σε όλα τα επίπεδα της οικονομίας και των προϊόντων ειδικότερα. Ως εκ τούτου, αναμένεται να καταγραφούν αυξήσεις σε ανταλλακτικά προϊόντα και κόστος επισκευής, δημιουργώντας εν τέλει το έδαφος για αυξήσεις στα συμβόλαια ασφάλισης.
Στον αντίποδα βέβαια, όπως ισχυρίζονται άνθρωποι της αγοράς, η ελληνική αγορά αυτοκινήτου (πλην εταιρικού στόλου, leasing κλπ) παραμένει γηρασμένη με οχήματα 15ετίας. Υπό αυτό το πρίσμα, το κόστος των ζημιών μπορεί να παραμείνει για το επόμενο διάστημα διαχειρίσιμος, σημειώνουν.
Από την άλλη πλευρά, ζητούμενο για τα ασφαλιστήρια συμβόλαια και την διαμόρφωση των τιμών αποτελεί και το γεγονός των καθυστερήσεων στην παράδοση νέων οχημάτων, λόγω των προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα. Μέσος όρος αναμονής, σύμφωνα με τους ειδικούς της αγοράς, ξεπερνά και το 6μηνο.
Τέλος, υπενθυμίζεται πως αυξήθηκαν τα ελάχιστα ποσά κάλυψης στην Αστική Ευθύνη Αυτοκινήτων από τις αρχές του 2022