Της Κυρέλας Πέτρου
Αύξηση στις πωλήσεις λιανεμπορίου κατά δεύτερη συνεχόμενη χρονιά προβλέπει για το 2018 η IRI. H αύξηση αναμένεται στο 2,6%, οριακά υψηλότερη -ως ποσοστό- σε σχέση με το 2017. Η εκτίμηση αφορά την συνολική αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου (σούπερ μάρκετ), με την πρακτική των προσφορών -εκπτώσεων να συνεχίζεται. Η ανάπτυξη των πωλήσεων αναμένεται κυρίως κατά το β’ εξάμηνο του έτους, ενώ οι πωλήσεις το πρώτο δεκαπενθήμερο του Απριλίου καταγράφουν πτώση κατά 8%.
Τις εκτιμήσεις της IRI για την φετινή χρονιά παρουσίασε χθες ο διευθυντής της, κ. Παναγιώτης Μπορέτος σε στελέχη του λιανεμπορίου. Η αύξηση των πωλήσεων κατά 2,6% θα προέλθει με την προϋπόθεση ότι θα μειωθεί η ανεργία κατά 1%. Στην εξίσωση της αύξησης συμμετέχει ακόμη η ενίσχυση του δικτύου από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ που αναμένεται να αυξηθεί κατά 1,7%, όπως και η άνοδος του ΑΕΠ κατά 1,3%. Οι προσφορές και τη φετινή χρονιά θα κινηθούν υψηλότερα σε σχέση με πέρυσι, φθάνοντας στο 23% από 21,5% πέρυσι.
Ο κ. Μπορέτος αναλύοντας τη συμπεριφορά των καταναλωτών κατά το πρώτο τρίμηνο, ανέφερε ότι είχε έντονες διακυμάνσεις καθώς η χρονιά ξεκίνησε με αρνητικό πρόσημο στα επίπεδα του 1,4% συνέχισε καθοδικά και το Φεβρουάριο για να ανακοπεί, από τη συμπεριφορά των καταναλωτών τον Μάρτιο που ενισχύθηκε κατά 13% με αποτέλεσμα να διαμορφώσει θετικό πρόσημο στο πρώτο τρίμηνο με ποσοστό 4,6%. Η αύξηση των πωλήσεων του Μαρτίου ήρθε λόγω του Πάσχα που φέτος ήταν πιο νωρίς. Όπως αναφέρθηκε, ο Απρίλιος κινείται καθοδικά κατά το πρώτο δεκαπενθήμερο καταγράφοντας πτώση 8%.
Υποχωρεί το καλάθι
Στο πλαίσιο της ενημερωτικής εκδήλωσης, η IRI παρουσίασε έρευνα για τη συμπεριφορά των καταναλωτών. Όπως αναφέρθηκε, το μέσο μηναίο καλάθι αναμένεται να μειωθεί φέτος κατά 5 ευρώ και να υποχωρήσει στα 312 ευρώ από 317 ευρώ πέρυσι. Η μείωση των αγορών προέρχεται κυρίως από τους καταναλωτές με ηλικία άνω των 55 ευρώ. Στην κατηγορία αυτή το καλάθι αγορών μειώνεται κατά 10 ευρώ και περιορίζεται στα 322 ευρώ ενώ οι γυναίκες φαίνεται ότι διατηρούν την ίδια αγοραστική δύναμη των 308 ευρώ όπως και πέρυσι. Η περιοχή της Αττικής που αποτελεί το 50% της συνολικής αγοράς διατηρεί το καλάθι αγορών στα 317 ευρώ. Η Κρήτη εμφάνισε την υψηλότερη κατανάλωση με 346 ευρώ και ο Νομός Θεσσαλονίκης τη χαμηλότερη με 270 ευρώ πέρυσι.
Φέτος αναμένεται να μειωθεί οριακά στην περιοχή της Κρήτης στα 340 ευρώ και προβλέπεται αύξηση στην περιοχή της Θεσσαλονίκης στα 283 ευρώ.
Οι καταναλωτές επιδίδονται στο «κυνήγι» των προσφορών και γι’ αυτό επισκέπτονται τουλάχιστον 6 δίκτυα λιανικής πώλησης. Το 50% των καταναλωτών επισκέπτεται τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα μία αλυσίδα σούπερ μάρκετ.
Ποτέ την Κυριακή
Επισημαίνεται ότι τα 2/3 των καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι δεν θα πήγαιναν την Κυριακή για ψώνια στο σούπερ μάρκετ, ενώ δεν απέκλεισαν το ενδεχόμενο να πήγαιναν να ψωνίσουν ρούχα και παπούτσια ή άλλα προϊόντα.
Η έρευνα αποκαλύπτει μεταξύ άλλων ποια αλυσίδα σούπερ μάρκετ έρχεται πρώτη στη σκέψη των καταναλωτών. Φέτος η έρευνα ανέδειξε στην πρώτη θέση τον όμιλο Σκλαβενίτη με ποσοστό 35% μετά την απορρόφηση του δικτύου Μαρινόπουλου. Ακολουθεί η αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος με ποσοστό 30%, η οποία πέρυσι προηγούνταν με δέκα ποσοστιαίες μονάδες διαφορά από τον όμιλο Σκλαβενίτη. Στη Βόρεια Ελλάδα ο όμιλος Μασούτη διατηρεί την κυριαρχία του.