Της Ελενας Ερμείδου
Επτά σημαντικοί φορείς προκειμένου να ξεκλειδώσει ο τουρισμός στην Ελλάδα και να αναχιατιστεί ο δριμύς αντίκτυπος της πανδημίας του Covid-19 στην αεροπορική ζήτηση στην Ελλάδα συμμετείχαν στην διαδικτυακή συνέντευξη Τύπου της ΙΑΤΑ με θέμα «Οδηγώντας την Ελλάδα σε μία νέα αεροπορική πραγματικότητα. Πόσα εκατομμύρια λιγότεροι τουρίστες θα ταξιδέψουν προς την Ελλάδα το 2020, ποια θα είναι η μέση πτώση και πόσα δισεκατομμύρια ευρώ θα επηρεάσει την ελληνική οικονομία η πτώση αυτή, πόσες θέσεις εργασίας βρίσκονται σε κίνδυνο λόγω των μέτρων. Τι ζήτησε η ΙΑΤΑ από την ελληνική κυβέρνηση, ποιες είναι οι εκκρεμότητες ως προς τις αεροπορικές μεταφορές.
Διαβάστε: Τα σενάρια της Euler Hermes για τις αερομεταφορές
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, ο Υφυπουργός Υγείας, Βασίλης Κοντοζαμάνης, ο Υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης, ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών, Νίκος Σταθόπουλος, ο Διοικητής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, Γιώργος Δριτσάκος, ο Διοικητής της νέας Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, Χρήστος Τσίτουρας, ο Πρόεδρος της AEGEAN, Ευτύχιος Βασιλάκης, ο Διευθύνων Σύμβουλος της AEGEAN, Δημήτρης Γερογιάννης και ο Διευθύνων Σύμβουλος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, Γιάννης Παράσχης καθώς και εμπειρογνώμονες και ομιλητές της IATA.
Προκειμένου να διαφυλάξει τις θέσεις εργασίας στους κλάδους των Αερομεταφορών και του Τουρισμού στην Ελλάδα καθώς και η ΙΑΤΑ κάλεσε την ελληνική κυβέρνηση να υποστηρίξει τις προσπάθειες για ενιαία ταξιδιωτικά πρωτόκολλα και να προωθήσει ένα ενισχυμένο πρόγραμμα διαγνωστικών τεστ COVID-19 πριν το αεροπορικό ταξίδι,. Την ίδια στιγμή η ΙΑΤΑ ζήτησε από την ελληνική κυβέρνηση τη δημιουργία ενός πλαισίου οικονομικής, επιχειρησιακής και κανονιστικής υποστήριξης από την κυβέρνηση, ώστε να διατηρηθούν τα οφέλη της αεροπορικής διασυνδεσιμότητας για την Ελλάδα και να στηριχτεί ο κλάδος των μεταφορών.
Διαβάστε: Τινάχτηκαν στον αέρα οι αερομεταφορές
Η IATA εκτιμά ότι το 2020 θα ταξιδέψουν πάνω από 30 εκατομμύρια λιγότεροι επιβάτες, από και προς την Ελλάδα, μία μείωση κατά μέσο όρο της τάξης του 61% σε σύγκριση με το 2019. Αυτή η πτώση αναμένεται να επηρεάσει αρνητικά την ελληνική οικονομία κατά 0 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ θέτει σε κίνδυνο περισσότερες από 273.000 θέσεις εργασίας. Η στρατηγική της ελληνικής κυβέρνησης το περασμένο καλοκαίρι, μετά το πρώτο lockdown, προχωρώντας σε επιλεκτικά τεστ PCR με βάση τους εισερχόμενους επιβάτες αίροντας την καραντίνα, είχε ως αποτέλεσμα η Ελλάδα να έχει χαμηλότερο ποσοστό πτώσης στις πωλήσεις εισιτηρίων του Ιουλίου και Αυγούστου (‑58%), σε σύγκριση με παρόμοιες τουριστικές αγορές όπως η Γαλλία (-81%) , η Ιταλία (-81%), η Ισπανία (-85%), η Πορτογαλία (-81%) και η Κύπρος (-82%).
Ωστόσο, για να ανακάμψουν πραγματικά τα αεροπορικά ταξίδια και ο τουρισμός, δύο είναι οι απαραίτητες προϋποθέσεις, τονίζει η ΙΑΤΑ. Πρώτον, η Ελλάδα πρέπει να προσπαθήσει να μειώσει το κόστος των διαγνωστικών τεστ πριν την πτήση. Το τρέχον τεστ PCR που εφαρμόζεται προσθέτει ένα σημαντικό κόστος στα αεροπορικά ταξίδια στην Ελλάδα. Δεύτερον, η Ελλάδα οφείλει να ασκήσει πιέσεις για μία πανευρωπαϊκή συνεργασία για μία σαφή πολιτική που θα αντικαθιστά την καραντίνα με τα συστηματικά διαγνωστικά τεστ των επιβατών και ενιαίο ταξιδιωτικό πρωτόκολλο.
Οι διαγνωστικοί έλεγχοι και τα ανοιχτά σύνορα, από μόνα τους, δεν θα θέσουν εγκαίρως τον κλάδο σε λειτουργία.. Τα έσοδα των αεροπορικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται από και προς την Ελλάδα θα μειωθούν κατά περίπου 3,7 δισεκατομμύρια το 2020. Κατά μέσο όρο, οι αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως χάνουν περισσότερα από 250.000 ευρώ ανά λεπτό. Για να αποφευχθεί η μαζική απώλεια θέσεων εργασίας και η καταστροφή των οικονομικών και κοινωνικών ευκαιριών, ένα βασικό μέτρο προς αυτή την κατεύθυνση στην Ελλάδα θα ήταν η ίδρυση μίας νέας ανεξάρτητης ρυθμιστικής αρχής για την πολιτική αεροπορία. Ωστόσο, εκκρεμεί η ψήφιση του νομοσχεδίου. Όσο συντομότερα θεσπιστεί ο νόμος, τόσο γρηγορότερα μπορούν να οικοδομηθούν ισχυρά θεμέλια για τη μελλοντική επιτυχία της αεροπορικής διασυνδεσιμότητας για την Ελλάδα.