Το Greek Water Summit 2025 με θέμα “Προκλήσεις και ευκαιρίες στον τομέα των υδάτων” διοργανώνεται στις 13 Ιουνίου 2025 από την ethosEVENTS, σε συνεργασία με το οικονομικό και επιχειρηματικό portal banks.com.gr και το οικονομικό και επενδυτικό περιοδικό ΧΡΗΜΑ. Η συμμετοχή στo συνέδριο είναι εφικτή με φυσική παρουσία στο Divani Caravel και online μέσα από το καινοτόμο 3D LiveOn Expo Complex.

Εν μέσω μιας ιδιαίτερης διεθνούς συγκυρίας, η ελληνική αγορά ύδρευσης βρίσκεται σε κρίσιμο σταυροδρόμι: να επιτελέσει τον ρόλο της ως παράγοντας οικονομικής ανάπτυξης, αλλά και να θωρακιστεί έναντι των παγκόσμιων κλιματολογικών και οικονομικών εξελίξεων. Το #gwas25 αποσκοπεί στο να συνθέσει τις γνώμες των ειδικών, τις προτεραιότητες των κυβερνώντων και τις προτάσεις της βιομηχανίας, με σκοπό να αποτελέσει καθοριστικό παράγοντα για τη διαμόρφωση του μέλλοντος του κλάδου.

Στο Panel V: “Εμφιαλωμένο νερό – Βιωσιμότητα και εξωστρέφεια” τομείς συζήτησης ήταν οι εξής:

  • θέση του κλάδου και συνεισφορά στην οικονομία
  • ισορροπία μεταξύ ανάπτυξης και βιωσιμότητας των πηγών
  • ζήτηση του ελληνικού νερού και αγορές-στόχοι
  • εφαρμογή του συστήματος εγγυοδοσίας για πλαστικές φιάλες και μεταλλικούς περιέκτες.

Για τα παραπάνω θέματα, υπό τον συντονισμό της δημοσιογράφου Κυρέλας Πέτρου, την εικόνα έδωσαν οι ομιλητές:

  • Ρηγίνος Σεπετάς, Αντιπρόεδρος, Σύνδεσμος Ελληνικών Φυσικών Μεταλλικών Νερών (ΣΕΦΥΜΕΝ) Strategy Director, Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεων ΑΕ
  • Δρ Εμμανουήλ Αναδρανιστάκης, Πρόεδρος, Ελληνικός Οργανισμός Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ).

Ρ. Σεπετάς: Η αγορά του εμφιαλωμένου νερού είναι ανοδική, με μονοψήφιο ρυθμό ανάπτυξης, σε όλα τα κανάλια: οργανωμένο εμπόριο, HoReCa και μικρή λιανική. Οι τουρίστες αυξάνουν κατακόρυφα την κατανάλωση, οπότε βλέπουμε αρκετές επενδύσεις και είμαστε αισιόδοξοι για το μέλλον. Το 2021 υπήρχαν 26 εταιρείες εμφιάλωσης, σήμερα 30-31. Το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας έχει χρηματοδοτήσει επενδύσεις, ιδίως για την πράσινη και την ψηφιακή μετάβαση, οπότε αυξάνονται οι θέσεις εργασίας και μπορούμε να καλύψουμε την εγχώρια ζήτηση αλλά και εξαγωγές.

Η Ελλάδα διαθέτει τα πιο ποιοτικά εμφιαλωμένα νερά παγκοσμίως, μπορεί να ανταγωνιστεί επάξια διεθνή brands, και ως προς την κατά κεφαλήν κατανάλωση βρισκόμαστε στην 3η θέση πανευρωπαϊκά. Αυτό λέει πολλά για την εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Υπάρχει ενδιαφέρον για εξαγωγές, αλλά το γεγονός ότι έχουμε ένα πολύ φθηνό προϊόν με υψηλό κόστος μεταφοράς βάζει τεράστιο εμπόδιο στην ανταγωνιστικότητά μας. Ωστόσο οι Έλληνες ομογενείς έχουν ανοίξει μια πόρτα, για όταν θα είμαστε έτοιμοι, ίσως και με πιο καινοτόμα προϊόντα. Το φυσικό μεταλλικό νερό είναι απόλυτα αγνό προϊόν, που εμφιαλώνεται απευθείας στην πηγή, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση. Η μοναδικότητά του έγκειται στη γεωλογική προέλευση, στη σύστασή του και στη σταθερότητα αυτών των χαρακτηριστικών, που του προσδίδουν θρεπτική αξία για τον ανθρώπινο οργανισμό – σαν συμπλήρωμα διατροφής.

Ο ΣΕΦΥΜΕΝ είναι θετικός στην εισαγωγή ενός συστήματος DRS και υπέρμαχος της κυκλικής οικονομίας. Θα βοηθήσει να πέσει το κόστος του ανακυκλωμένου υλικού, αλλά είναι περίπλοκο για τις ελληνικές ιδιαιτερότητες, καταναλωτικές και γεωμορφολογικές. Το σύστημα είναι κοστοβόρο λειτουργικά για τους παραγωγούς και η αυξημένη συμμετοχή του κλάδου HoReCa, σε σχέση με άλλες χώρες, περιπλέκει την εφαρμογή. Όλα αυτά είναι σημαντικό να συμπεριληφθούν στο business plan που θα κατατεθεί προς έγκριση στον ΕΟΑΝ, ώστε το μοντέλο να είναι βιώσιμο περιβαλλοντικά αλλά και οικονομικά, για τον καταναλωτή και τις επιχειρήσεις. Στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες και με βάση τα διεθνή πρότυπα, από τη μέρα κατάθεσης του business plan απαιτούνται 12-18 μήνες για την εφαρμογή του.

Οι επιχειρήσεις του ΣΕΦΥΜΕΝ σέβονται τους υδάτινους πόρους και η βιωσιμότητα έχει εισαχθεί στη στρατηγική τους. Κάποιες μονάδες εμφιάλωσης έχουν στραφεί σε ΑΠΕ, χρησιμοποιούμε R-PET στις συσκευασίες μας και είμαστε παρόντες σε κάθε κρίση ανά την επικράτεια. Επίσης, οι αρμόδιες αρχές κάνουν πολύ συχνούς και αυστηρούς ελέγχους, κάτι που διασφαλίζει τη διαφάνεια και την υπευθυνότητά μας απέναντι στο περιβάλλον.

Οι θέσεις απασχόλησης στον κλάδο πριν από 3 χρόνια ήταν 6.800 στις εταιρείες εμφιάλωσης και σίγουρα έχουν αυξηθεί πολύ, στο χονδρεμπόριο 1.800, στο λιανεμπόριο 3.500 και στη HoReCa 23.000-24.000, ενώ ο κλάδος συνεισφέρει στο κράτος το 1% των φορολογικών εσόδων. Η επιτυχημένη εφαρμογή του συστήματος είναι πολύ σημαντική για το περιβάλλον και την οικονομία της χώρας, γιατί εξαρτώνται από αυτό πάρα πολλές επιχειρήσεις και θέσεις εργασίας σε εστίαση και εμφιάλωση.

Εμμ. Αναδρανιστάκης: Χαίρομαι για την αυξημένη παραγωγή, αλλά αυτό σημαίνει πολύ περισσότερα απόβλητα και πρέπει κάπως να αντιμετωπιστεί. Γι’ αυτό υπάρχει η έννοια της διευρυμένης ευθύνης παραγωγού: ένας παραγωγός που εισάγει προϊόν στην αγορά είναι υπεύθυνος για τη διαχείρισή του όταν θα γίνει απόβλητο. Οι εταιρείες συνήθως φτιάχνουν έναν φορέα εναλλακτικής διαχείρισης, στον οποίο πληρώνουν εισφορές για κάθε εισαγόμενο προϊόν και φροντίζει για τη συνολική ανακύκλωση. Αυτό ισχύει για τους μπλε κάδους κ.ά.

Στην περίπτωση των συσκευασιών υγρών μέχρι 3 λίτρα -όχι κρασί και γαλακτοκομικά-, μπαίνει ένα καινούριο σύστημα εγγυοδοσίας, το λεγόμενο DRS. Εδώ εμπλέκουμε και τον καταναλωτή: νοικιάζεις τη συσκευασία και όταν την επιστρέψεις θα πάρεις πίσω το αντίτιμο. Στόχος, να αυξήσουμε τα ποσοστά ανακύκλωσης. Το σύστημα εφαρμόζεται με επιτυχία σε περίπου 17 ευρωπαϊκά κράτη, ενώ είμαστε στα 6 όπου έχει ολοκληρωθεί η νομοθεσία. Επειδή εμείς έχουμε πολύ τουρισμό, υπολογίζουμε ότι θα ανακυκλώσουμε πάνω από 1 δισ. συσκευασίες ετησίως. Το προϊόν είναι πολύ καλό γιατί είναι καθαρό και ανακυκλώνεται εύκολα.

Οι συσκευασίες θα φέρουν ειδική σήμανση και το εγγυοδοτικό αντίτιμο θα ανέρχεται σε 10 λεπτά για έως μισό λίτρο και 15 λεπτά για έως 3 λίτρα. Το σύστημα διαχείρισης θα είναι υποχρεωμένο να εγκαταστήσει μηχανήματα συλλογής, τα οποία θα υπάρχουν σε κάθε σουπερμάρκετ και άλλα πολυσύχναστα σημεία, καθώς και υπεύθυνο για την ενημέρωση-ευαισθητοποίηση του κοινού. Ο καταναλωτής, επιστρέφοντας τη συσκευασία, θα λαμβάνει εξαργυρώσιμο κουπόνι, ενώ ακόμα κι ένα μίνι μάρκετ θα είναι σε θέση να συμμετάσχει στο σύστημα, με ένα απλό barcode. Είναι εν μέρει περίπλοκο, αλλά τα οφέλη -και για την καθαριότητα στους δρόμους- είναι πολλαπλάσια.

Ακριβώς επειδή μιλάμε για μεγάλα κόστη, επιτρέψαμε ένα μόνο σύστημα και καλά οργανωμένο. Τα μηχανήματα θα κοστίσουν 250 εκατ. και η λειτουργία του συστήματος ετησίως περί τα 200 εκατ. ευρώ, αλλά το 1/3 των εξόδων πιθανώς να καλύπτεται από την πώληση του ανακυκλωμένου υλικού, άλλο 1/3 από τις εισφορές και ίσως 1/3 από κουπόνια που δεν θα εξαργυρώνονται (π.χ. από τουρίστες). Μιλάμε για 600 εκατ. κόστος που θα κινείται από όλο αυτό το σύστημα και γι’ αυτό ελπίζουμε σε ένα καλά οργανωμένο business plan κι ότι από 1/12/2025 -αν δεν υπάρξει κάποια παράταση- θα πάνε όλα καλά.

Είναι προς τιμήν των εταιρειών ότι επωμίζονται αυτό το κόστος και συμμετέχουν στη διαδικασία. Το συγκεκριμένο σύστημα είναι καλά οργανωμένο, έχουμε κοινή γραμμή με τις εταιρείες και τα σουπερμάρκετ, και είμαστε αισιόδοξοι ότι θα πιάσουμε τους στόχους για 90% ανακύκλωση το 2029.

 

Photo Credits
©Γεωργία Παναγοπούλου / PHOTOPRESS Θ&Α Αναγνωστόπουλοι