του Βάιου Κρόκου
Μπορεί να έχει επικρατήσει η άποψη πως ο ασφαλιστικός κλάδος κινείται με πιο αργούς ρυθμούς γύρω από την ψηφιοποίηση και τις νέες τεχνολογίες, η αλήθεια είναι πως τα τελευταία χρόνια (και στην Ελλάδα) γίνονται σημαντικά βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση, κάτι που θα συνεχιστεί με αμείωτους ρυθμούς το επόμενο διάστημα.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός και ειδικότερα η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει ριζικά τον τρόπο λειτουργίας των ασφαλιστικών εταιρειών. Πολλά άλλωστε είναι τα παραδείγματα insurtech που κερδίζουν συνεχώς έδαφος σε ασφαλιστικές εργασίες ή συνεργάζονται στρατηγικά με κολοσσούς της αγοράς.
Επιγραμματικά, η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει το τοπίο σε μια σειρά σημαντικών παραγόντων που αφορά άμεσα την αγορά:
-παρέχονται εξατομικευμένες λύσεις (tailor – made). Εξετάζεται για παράδειγμα το προφίλ των υποψήφιων πελατών προκειμένου να προτείνει επιτόπου, τις ιδανικότερες λύσεις για ασφαλιστικά προϊόντα, τα οποία σχετίζονται αποκλειστικά με τις επιθυμίες πελάτη και τα οποία είναι καλύτερα βάσει των προκαθορισμένων κριτηρίων που εισάγονται.
-αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο για την καταστολή της απάτης. Μπορεί να μετριάσει δηλαδή φαινόμενα ψευδών αξιώσεων που αποτελούν “πονοκέφαλο” για την αγορά, βοηθώντας έτσι στην κερδοφορία των εταιρειών.
-παρέχει αυτοματοποιημένες διαδικασίες σε μια σειρά ζητημάτων όπως αιτήματα, αξιώσεις, ερωτήματα πελατών, προσφέροντας έτσι με αυτόν τον τρόπο αποδοτικότητα (χρόνο και χρήμα) στις εργασίες
-προσφέρει πληθώρα δεδομένων με τα οποία μια ασφαλιστική εταιρεία μπορεί να αξιολογήσει καλύτερα τους κινδύνους, να αναδιαμορφώσει το κόστος και τις πολιτικές της, δημιουργώντας παράλληλα νέα προϊόντα, πακέτα προσφορών και υπηρεσίες που θα προσελκύουν νέους πελάτες. Μόνο τα τελευταία χρόνια οι αλλαγές που έχουν λάβει χώρα είναι μεγάλες, αν αναλογιστεί κανείς για παράδειγμα τον κλάδο αυτοκινήτου (σύστημα τηλεματικού ελέγχου).
Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, πως σε τελευταία έρευνα της KPMG – λίγους μήνες πριν το ξέσπασμα της πανδημίας – αναφέρονταν πως η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΑΙ) απασχολεί τους CEOs του ασφαλιστικού κλάδου, αλλά μόνο το 14% έχουν υλοποιήσει προγράμματα ΑΙ και αυτοματοποίησης. Ένα επιπλέον 33% βρίσκεται ακόμη σε πιλοτικό στάδιο, ενώ το 53% παραδέχεται ότι έχει υλοποιήσει περιορισμένα έργα ΑΙ. Το 67% των CEOs, ωστόσο, πιστεύει ότι η υιοθέτηση της ΑΙ και της αυτοματοποίησης θα έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργηθούν περισσότερες θέσεις από όσες θα καταργηθούν.
Ανάγκη για σαφές νομοθετικό πλαίσιο
Από την άλλη πλευρά οι ασφαλιστές ζητούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που έχει θέσει σε διαβούλευση τις ηθικές και νομικές απαιτήσεις για την αξιόπιστη τεχνητή νοημοσύνη (AI) στην ΕΕ να δημιουργήσουν κανονες που βασίζονται στον κίνδυνο να είναι οριζόντιοι και αναλογικοί.
Η Insurance Europe ζητά να αποφευχθεί επίσης η περιττή κανονιστική επιβάρυνση και επισημαίνει ότι οι εθελοντικές πιστοποιήσεις έχουν παραδοσιακά αποδειχθεί αποτελεσματικά μέσα καθώς επιτρέπουν στους πελάτες να αναγνωρίζουν εύκολα αξιόπιστα προϊόντα και στις εταιρείες να επιδείξουν και να προωθήσουν την ποιότητα των υπηρεσιών τους.
Σημειώνει επίσης πως η παρακολούθηση της χρήσης εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης θα πρέπει να συνεχίσει να εμπίπτει στην αρμοδιότητα των σχετικών εποπτικών ή ρυθμιστικών αρχών, καθώς έχουν τη δυνατότητα να κατανοήσουν την εν λόγω αγορά και το συγκεκριμένο πλαίσιο της τεχνητής νοημοσύνης.