Δημήτρης Μαλλάς
Η τηλεδιάσκεψη της διοίκησης του ομίλου ΟΤΕ με τους αναλυτές με αφορμή τα οικονομικά αποτελέσματα για το γ’ τρίμηνο του 2018 ήταν από τις πιο σύντομες που έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια. Ελάχιστες οι ερωτήσεις και η προσωπική εκτίμηση μου είναι ότι πολύ απλά οι αναλυτές δεν είχαν και πολλά να ρωτήσουν δεδομένου ότι τα αποτελέσματα ήταν εξαιρετικά καλά με ενίσχυση της κερδοφορίας και των περιθωρίων κέρδους, τις επενδύσεις να κινούνται σε καλά επίπεδα και την πελατειακή βάση να ενισχύεται περαιτέρω.
Αν ήθελε κάποιος να βρει ένα σημείο που χρήζει προσοχής θα ήταν ενδεχομένως αυτό του κύκλου εργασιών. Ο τζίρος του ομίλου θα έλεγε κανείς ότι είναι σε στασιμότητα τα τελευταία χρόνια και η αύξηση (ή και η μείωση) κινούνται σε χαμηλά μονοψήφια ποσοστά. Θα έλεγε κανείς ότι αυτό είναι λογικό δεδομένης της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα αλλά και των ζητημάτων σε Ρουμανία και Αλβανία. Είναι χαρακτηριστικό ότι το γ’ τρίμηνο του 2018 τα έσοδα ήταν σχεδόν τα ίδια με εκείνο του 2017 (991,5 εκατ. ευρώ έναντι 991,2 εκατ. ευρώ) με την Ελλάδα να είναι εκείνη που «σηκώνει» τα έσοδα με μία αύξηση της τάξεως του 1,9%. Και γενικότερα η κατάσταση αυτή είναι η ίδια τα τελευταία τρίμηνα.
Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι προκειμένου να υπάρξει ανάπτυξη ο όμιλος ΟΤΕ θα πρέπει να στρέψει την προσοχή του προς τον εντοπισμό νέων πηγών εσόδων. Αυτό που πρέπει να επισημανθεί είναι πως για το χώρο των τηλεπικοινωνιακών παρόχων η αναζήτηση νέων πηγών εσόδων είναι ένα ζήτημα που τους απασχολεί εδώ και πολλά χρόνια. Και το συγκεκριμένο project έχει ξεκινήσει στον όμιλο ΟΤΕ εδώ και καιρό.
Κατά τη διάρκεια της χθεσινής τηλεδιάσκεψης, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, Μιχάλης Τσαμάζ έκανε μία αναφορά στις νέες υπηρεσίες που έχει λανσάρει ο όμιλος ΟΤΕ στο χώρο της παροχής ασφαλιστικών υπηρεσιών και σε εκείνο των online παραγγελιών φαγητού. Είναι γνωστό επίσης ότι ο όμιλος ετοιμάζεται για την είσοδο του στο χώρο των πληρωμών (σ.σ. η Cosmote Payments έχει ήδη στηθεί, ενώ έχει ξεκινήσει και η αναζήτηση στρατηγικών συνεργατών μεταξύ των υφιστάμενων «παικτών» στον χρηματοοικονομικό κλάδο) όπως και σε εκείνον των τυχερών παιχνιδιών. Σημειωτέον ακόμη πως η δυναμική επέκταση που έχει ήδη γίνει στο χώρο των έργων πληροφορικής στον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα έχει ως αποτέλεσμα ο όμιλος ΟΤΕ να είναι πλέον ένας από τους πιο ισχυρούς «παίκτες» στον κλάδο των υπηρεσιών πληροφορικής στην Ελλάδα.
Ο κ. Τσαμάζ έκανε λόγο χθες για τη δημιουργία ενός «σφικτού οικοσυστήματος» και αυτό δείχνει να είναι η επόμενη πρόκληση για τον όμιλο ΟΤΕ. Το μεγάλο ατού που έχει ο όμιλος είναι ότι διαθέτει μία τεράστια πελατειακή βάση τόσο σε επίπεδο καταναλωτών όσο και σε επίπεδο επιχειρήσεων, ενώ διαθέτει και ένα αρκετά μεγάλο και πολυκαναλικό δίκτυο διανομής με τα καταστήματα Γερμανός να είναι η «βιτρίνα» του. Επιπλέον, τα brands OTE και Cosmote είναι ιδιαίτερα ισχυρά και αυτό είναι ένα ακόμη ατού.
Γενικότερα, η πορεία των νέων εγχειρημάτων θα κρίνει κατά πόσον η επέκταση του ομίλου σε νέους τομείς θα επεκταθεί και σε άλλους κλάδους υπηρεσιών, ενώ θα είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον να δούμε ποιες θα είναι οι συμμαχίες και οι συνεργασίες που θα επιδιώξει να κάνει ο όμιλος ΟΤΕ. Όπως επίσης θα έχει ενδιαφέρον πως θα αντιδράσουν οι ανταγωνιστές του ΟΤΕ. Τόσο οι «παλιοί» όσο και οι «νέοι».