του Δημήτρη Βασιλείου**
Σε μια παλαιότερη εκδήλωση στο Orange Grove της Ολλανδικής Πρεσβείας, ένας φίλος με εμπειρία στα Start-Up, έκανε την επισήμανση: “Η Επιχειρηματικότητα ΔΕΝ έχει σχέση με το να έχεις μια Εταιρία” και είναι ένα θέμα που θα ήθελα να μοιραστoύμε.
Σε ένα περιβάλλον που γίνεται λόγος εξόδου από την κρίση μέσα από την μικρο-επιχειρηματικότητα, το θυμήθηκα όταν ένας συνεργάτης (δουλεύει σε μια μεγάλη εταιρία τροφίμων αλλά σκέφτεται να κάνει κάτι δικό του) με ρώτησε αν θα μπορούσε να γίνει επιχειρηματίας – αν “το ‘χει” στο θέμα του ρίσκου. Πριν από αυτό του πρότεινα να εξετάσει ένα πιο βασικό ερώτημα στην “ανάληψη ευθύνης”.
Υπάρχει ένα εξαιρετικό βιβλίο : “Εγώ Α.Ε.” (στα Αγγλικά “You, Inc.”), όπου περιγράφεται ότι η διαδικασία προσωπικής επαγγελματικής ανάπτυξης και τοποθέτησης του εαυτού σου είναι η ίδια, είτε “πουλάς” την εταιρία σου προς πελάτες, είτε προωθείς την αξία σου εντός ενός Οργανισμού. Για να βοηθήσει την απάντηση, το βιβλίο βάζει ένα βασικό ερώτημα: “Τι διαφορά κάνεις;”. Το υπονοούμενο έρχεται γρήγορα: “Θες να κάνεις τη διαφορά;”
Πολλοί θα αναρωτηθούν τι σχέση έχει αυτό με την “Επιχειρηματικότητα“. Αντιγράφοντας από το ηλεκτρονικό λεξικό ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ, “Επιχειρηματικότητα είναι η προσπάθεια μετατροπής της πρωτοβουλίας σε αποτέλεσμα και από αυτή τη διαδικασία να προκύψει και οικονομικό κέρδος” (η λέξη “Εταιρία” ΔΕΝ υπάρχει πουθενά).
Για το “οικονομικό κέρδος” μιας εταιρίας στην περίπτωση που αυτός που έχει φέρει το αποτέλεσμα είναι ο ιδιοκτήτης της, η συσχέτιση είναι αυτονόητη.
Από την άλλη, το να προκύψει “οικονομικό κέρδος” από ένα στέλεχος, πρέπει να συμβούν πολλά : η εταιρία να πάει καλύτερα και αυτός να καρπωθεί την πρόοδο. Έχουμε τότε “επιχειρηματικότητα” ; Όχι απαραίτητα. Ποιά είναι λοιπόν η κρίσιμη παράμετρος ; Το μυστικό είναι η “πρωτοβουλία” … Και η πρωτοβουλία είναι προνόμιο αυτών που “ψάχνονται”.. Και ψάχνονται αυτοί που έχουν όνειρα και τα μετατρέπουν σε στόχους (συγκεκριμένους και μετρήσιμους) !!
Το αποτέλεσμα της πρωτοβουλίας έχει βέβαια σημασία, ανάλογα με το αν είσαι θυρωρός, αποθηκάριος, τεχνικός, πωλητής, χρηματιστής ή ο ιδιοκτήτης μιας εταιρίας – το τι θα σε οδηγήσει όμως να την σκεφτείς και να την διεκδικήσεις αυτή την πρωτοβουλία, είναι “μέσα” σου και ΔΕΝ επιβάλλεται.
Για να πάρεις πρωτοβουλίες, ακόμη και προτάσεων, αλλά πολύ περισσότερο πράξεων, χρειάζεται να πάρεις την ευθύνη της άποψής σου και τα ρίσκα σου – της απόρριψης πρώτα, ή της αποτυχίας μετά. Και βέβαια της επένδυσης σκέψης και χρόνου (και κόπου) της ανάλυσης και της προεργασίας – που μπορεί να αποβεί χαμένος αν τα πράγματα δεν πάνε καλά. Όλα αυτά όμως δεν σε σταματούν αν έχεις όνειρα και στόχους – αν είσαι αποφασισμένος να πάς ψηλότερα. Όχι απαραίτητα στο Φεγγάρι, αλλά στο επόμενο επίπεδο δημιουργικότητας, κοινωνικής συνεισφοράς, χρημάτων, ή ποιότητας ζωής. Αρκεί να αντέξεις τις αποτυχίες, πράγμα εφικτό αν έχεις αποφασίσει να είσαι Δημιουργικός. Τότε (ίσως) σε χαρακτηρίζει “Επιχειρηματικότητα” …
** ο Δημήτρης Βασιλείου είναι Επιχειρηματίας Τροφίμων, με πτυχίο Μηχανολόγου Μηχανικού και Μεταπτυχιακού σε Διοίκηση Επιχειρήσεων.
Είναι δημιουργός της “Authentic Greece”, καινοτόμου εταιρίας που αξιοποιεί τα Επώνυμα Τοπικά Τρόφιμα ως εργαλείο Marketing Ξενοδοχείων και Προορισμών