H Facebook “ρίχνει” 5,7 δισ. δολ. με στόχο την επέκτασή της στη μεγαλύτερη αγορά προιόντων της στον κόσμο, αγοράζοντας 10% μερίδιο στην Jio Platforms του δισεκατομμυριούχου Ινδού μεγιστάνα Μουκές Αμπάνι.
Ουσιαστικά η συμφωνία αυτή αποτελεί την μεγαλύτερη εξαγορά της εταιρείας ύστερα από κείνη του 2014 όταν ο κολοσσός των social media προχώρησε στην αγορά της δημοφιλούς εφαρμογής διαπροσωπικής επικοινωνίας WhatsApp.
Η περιουσία του Αμπάνι, προέδρου της Reliance Industries, υπολογίζεται στα 60 δισ. δολάρια. Η κύρια δραστηριότητα του ομίλου είναι η διύλιση πετρελαίου, ωστόσο έχει κάνει επενδύσεις και σε άλλους τομείς, όπως η λιανική και οι τηλεπικοινωνίες.
Η αμερικανική εταιρεία θα αγοράσει μερίδιο 10% στην Jio Platforms και θα γίνει ο μεγαλύτερος μέτοχος μειοψηφίας, όπως ανακοίνωσε η Reliance Industries.
Σε ξεχωριστή ανακοίνωσή της, η Facebook ανέφερε ότι η συμφωνία θα οδηγήσει σε συνεργασία της JioMart, πλατφόρμας ηλεκτρονικού εμπορίου του Mukesh Ambani και της πλατφόρμας της, WhatsApp, προκειμένου να διευκολύνει την επαφή καταναλωτών και επιχειρήσεων.
Η μετοχή της Reliance Industries σημείωνε “άλμα” 12% στο χρηματιστήριο της Μουμπάι, μετά την ανακοίνωση.
Δραστηριότητες της Jio Platforms
Η Jio Platforms, η οποία ελέγχεται κατά 100% από την Reliance Industries, συνενώνει τις ψηφιακές εφαρμογές της Jio, καθώς και τα οικοσυστήματα και την ασύρματη πλατφόρμα του τηλεπικοινωνιακού παρόχου Reliance Jio Infocomm υπό μία και μόνη “ομπρέλα”.
Με βάση τη συμφωνία, η Jio Platforms αποτιμάται περί τα 66 δισ. δολάρια, όπως ανέφερε η ίδια η ινδική εταιρεία.
Η συνεργασία με την Jio θα επιτρέψει στον CEO της Facebook, Mαρκ Ζάκερμπεργκ, να εντείνει τις προσπάθειες επέκτασης της εταιρικής δραστηριότητας σε μια χώρα που υιοθετεί τις ηλεκτρονικές πληρωμές και το ηλεκτρονικό εμπόριο με αλματώδεις ρυθμούς, καθώς ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι αποκτούν smartphones.
Η συνεργασία με τον αμερικανικό γίγαντα ευνοεί και τις φιλοδοξίες του Αμπάνι, μέχρι πρόσφατα του πλουσιότερου ανθρώπου στην Ασία, ο οποίος αναδιαμορφώνει την ενεργειακή του “αυτοκρατορία” δίνοντας έμφαση στον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Στόχος η Amazon;
Aζίζει να σηειωθεί ότι η κίνηση αυτή της Facebook μόνο τυχαία δε μοιάζει. Το περασμένο Ιανούαριο ο κροίσος Μουκές Αμπάνι είχει ανακοινώσει την δημιουργία μιας υπηρεσίας η οποία σκοπεύει να ανταγωνιστεί την Amazon στην Ινδία.
Συγκεκριμένα, η Reliance Industries είχε καλέσει πελάτες να εγγραφούν στην υπηρεσία παραδόσεων ειδών παντοπωλείου της. Στόχος της εταιρείας η αξιοποίηση της τεράστιας βάσης πελατών της σε υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας ως εφαλτήριο για τη συγκεκριμένη υπηρεσία.
Το συγκεκριμένο εγχείρημα στον χώρο του e-commerce θα μπορούσε να εξελιχθεί σε ανταγωνιστή προς τους υπάρχοντες μεγάλους «παίκτες» στον χώρο του online retail.
Το συγκριτικό πλεονέκτημα της JioMart
Αντίθετα με τους ανταγωνιστές, η JioMart συνδέει τοπικά καταστήματα με καταναλωτές μέσω μιας εφαρμογής. Η σχετική online αγορά στην Ινδία είναι ακόμα σε αρχικά στάδια- η αξία της υπολογίζεται στα 870 εκατ. δολάρια τον χρόνο, ενώ μόλις το 9,15% του πληθυσμού χρησιμοποιεί τέτοιες υπηρεσίες. Ωστόσο, αναλυτές εκτιμούν ότι ο κλάδος θα μπορούσε να βλέπει ετήσιες πωλήσεις περίπου 14,5 δισ. δολαρίων ως το 2023.
Στην αγορά e-commerce της Ινδίας κυριαρχούν κυρίως οι Amazon και Flipkart (υπάγεται στη Walmart). Και οι δύο εταιρείες υπέστησαν πλήγματα πέρυσι όταν η ινδική κυβέρνηση θέσπισε νέους νόμους που περιορίζουν τις πωλήσεις προϊόντων από θυγατρικές τους σε ξένους online retailers. Αυτό βοήθησε τις ινδικές εταιρείες, παρέχοντάς τους πλεονέκτημα έναντι των ξένων ανταγωνιστών. Μετά όμως από την κίνηση της Facebook να μπει στην αγορά e-commerce της Ινδίας, το τοπίο αλλάζει και το μόνο σίγουρο είναι πως οι συσχετισμοί των δυνάμεων που ελέγχουν την αγορά σίγουρα θ’ αλλάξει.