Δημήτρης Μαλλάς
Κινητά τηλέφωνα και λευκές συσκευές αγόρασαν κατά τη διάρκεια του 2018 οι Έλληνες καταναλωτές, οι οποίοι έδειξαν ότι ενδιαφέρονται για gadgets, ιδίως σε περιόδους προσφορών όπως αποδείχθηκε κατά την περίοδο του Black Friday.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας GfK Temax, η αξία της αγοράς των καταναλωτικών προϊόντων τεχνολογίας διαμορφώθηκε το 2018 στα 2,185 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 5,4% σε σχέση με το 2017. Ένας από τους λόγους ήταν οι υψηλές πωλήσεις του δ’ τριμήνου (+4,9% στα 684 εκατ. ευρώ) χάρη στη Black Friday και τις χριστουγεννιάτικες αγορές. Είναι αξιοσημείωτο ότι στο τελευταίο τρίμηνο του 2018 σχεδόν όλες οι επιμέρους κατηγορίες προϊόντων παρουσίασαν θετικό πρόσημο.
Η κατηγορία προϊόντων με τις μεγαλύτερες πωλήσεις παρέμεινε αυτή των τηλεπικοινωνιακών προϊόντων με 666 εκατ. ευρώ στο σύνολο της χρονιάς (+9,5%) και 27 εκατ. ευρώ (+5,9%) στο τελευταίο τρίμηνο. Τα smartphones κινήθηκαν ανοδικά όπως και αρκετά από τα αξεσουάρ (ακουστικά, wearables κ.ά).
Η δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία ήταν αυτή των μεγάλων οικιακών συσκευών που συνολικά στο 2018 ανήλθε στα 480 εκατ. ευρώ (+5,8%), ενώ το δ’ τρίμηνο ήταν αρκετά δυνατό με 130 εκατ. ευρώ και αύξηση 8,1%. Μεταξύ των προϊόντων με υψηλή άνοδο ήταν ι κουζίνες και τα στεγνωτήρια.
Η μέχρι πρότινος δεύτερη κατηγορία των προϊόντων πληροφορικής είδε μεν τις πωλήσεις να παρουσιάζουν αύξηση στα 475 εκατ. ευρώ για το σύνολο της χρονιάς και στα 158 εκατ. ευρώ για το δ’ τρίμηνο, αλλά η αύξηση ήταν της τάξεως του 2% και 3,1% αντίστοιχα.
Αρκετά καλά κινήθηκε και η αγορά των μεγάλων προϊόντων τεχνολογίας όπως είναι οι τηλεοράσεις, οι πωλήσεις των οποίων αυξήθηκαν κατά 2% συνολικά στη χρονιά και κατά 5,8% στο τέλος του 2018 με την αξία να διαμορφώνεται στα 347 εκατ. ευρώ και στα 121 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Οι μικρές ηλεκτρικές συσκευές παραμένουν σε ανοδική πορεία με τις πωλήσεις να φθάνουν στα 158 εκατ. ευρώ (+4,8%) χάρη στο πολύ καλό δ’ τρίμηνο όπου η αύξηση έφθασε στο 8% και στα 59 εκατ. ευρώ. Ατμοσίδερα και ξυριστικές μηχανές κινήθηκαν με πολύ υψηλούς ρυθμούς, όπως και οι ηλεκτρικές οδοντόβουρτσες.
Οι πιο “μικρές” κατηγορίες ήταν και αυτές που είχαν απώλειες. Για το σύνολο του 2018, οι πωλήσεις των ειδών εξοπλισμού γραφείου και αναλωσίμων έπεσαν κατά 8,6% και 5% όσον αφορά συνολικά και στο δ’ τρίμηνο αντίστοιχα, με αποτέλεσμα να διαορφωθούν στα 32 εκατ. ευρώ και 10 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Ενδιαφέρουσα εξέλιξη είχαμε στην κατηγορία των φωτογραφικών μηχανών. Εκεί η πτώση ήταν της τάξεως των 28 εκατ. ευρώ για το σύνολο της χρονιάς και στα 9 εκατ. ευρώ. Εδώ και αρκετά χρόνια, η κατηγορία είναι σε πτωτική περίοδο και στο σύνολο του 2019 η μείωση ήταν της τάξεως του 10,8% αλλά σε επίπεδο δ’ τριμήνου υπήρξε μία αύξηση 4% στα 9 εκατ. ευρώ.