Δημήτρης Μαλλάς
«Ποιος είναι ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής της Mastercard;». Μία μάλλον λογική ερώτηση που έγινε κατά τη διάρκεια της παρουσίασης στα μέσα ενημέρωσης που έκανε η Mastercard στο πλαίσιο του Innovation Forum της εταιρείας. Η απάντηση, όμως, μάλλον δεν ήταν και τόσο αναμενόμενη. «Τα μετρητά» απάντησε η Άσπα Παλημέρη, γενική διευθύντρια της εταιρείας για την Ελλάδα και την Κύπρο, επικαλούμενη μία ατάκα που είχε ακούσει από τα υψηλά κλιμάκια της Mastercard την πρώτη φορά που τους συνάντησε.
Οι περισσότεροι από τους παρευρισκόμενους περιμέναμε να ακούσαμε κάτι που να είχε σχέση με τεχνολογικούς κολοσσούς όπως η Google και το Facebook με αποτέλεσμα η απάντηση που πήραμε να προκάλεσε μία έκπληξη. Όμως, αν αρχίσεις λίγο να το σκέφτεσαι, η απάντηση είναι πολύ σωστή. Γιατί το μεγάλο πλεονέκτημα των μετρητών είναι η ευκολία που προσφέρουν. Δεν χρειάζεται να πληκτρολογήσεις κάποιο ΡΙΝ, δεν περιμένεις για την επιβεβαίωση ότι υπάρχουν χρήματα στο λογαριασμό σου, απλώς δίνεις τα χρήματα και τελείωσες.
Οι ψηφιακές συναλλαγές έχουν βέβαια πολλά άλλα πλεονεκτήματα, όπως είναι, για παράδειγμα, ότι μπορείς να κάνεις αγορές εξ αποστάσεως, ότι μπορείς να κάνεις μία συναλλαγή ακόμη και αν δεν έχεις τα απαραίτητα μετρητά μαζί σου και πολλά άλλα. Αλλά σε κάθε περίπτωση για να γίνει το επόμενο βήμα, η ευκολία είναι το κλειδί.
Πως μπορεί λοιπόν η διαδικασία να γίνει πολύ πιο εύκολη; Σύμφωνα με τον Gabriel Chita, αντιπρόεδρο επιχειρησιακής ανάπτυξης για την κεντρική και ανατολική Ευρώπη της Mastercard, η ευκολία είναι αυτό που επιδιώκουν. Και οι τάσεις φέρνουν στο προσκήνιο τη μεγαλύτερη χρήση tokens, τη χρήση βιομετρικών χαρακτηριστικών για την επιβεβαίωση του κατόχου της κάρτας και μία προσπάθεια ώστε η διαδικασία πληρωμής με κάρτα online να είναι το ίδιο εύκολη με εκείνη στον φυσικό κόσμο.
Πρακτικά και με απλά λόγια, αυτό που θα αρχίσουμε να βλέπουμε όλο και περισσότερο στο χώρο των ψηφιακών πληρωμών είναι κατ’ αρχήν η χρήση βιομετρικών χαρακτηριστικών, όπως είναι το δακτυλικό αποτύπωμα και η ίριδα, ιδίως όσον αφορά στη χρήση του κινητού τηλεφώνου ως μέσου για τη διεκπεραίωση μίας συναλλαγής.
Επίσης, ένα άλλο πλάνο είναι να υπάρχει ένα πλήκτρο σε κάθε ηλεκτρονικό κατάστημα, το οποίο θα είναι κοινό, και θα επιτρέπει στον καταναλωτή να αγοράζει χωρίς να συμπληρώνει όλα τα στοιχεία του. Κάποιες τέτοιες λειτουργίες υπάρχουν ήδη με εφαρμογές όπως το Masterpass αλλά μάλλον θα δούμε αρκετά σύντομα την ουσιαστικά εξέλιξη αυτών.
Όσον αφορά την παροχή της δυνατότητας για ίδια εμπειρία online και offline, το κλειδί δείχνει να είναι το smartphone με το τελευταίο να χρησιμοποιείται για την πιστοποίηση του χρήστη. Δηλαδή μία αγορά θα ξεκινά στο web , θα συνεχίζεται στο smartphone και θα ολοκληρώνεται στο web.
Τέλος, ετοιμαστείτε για την αύξηση της χρήσης wearable συσκευών για την πραγματοποίηση πληρωμών. Ρολόγια, δαχτυλίδια, βραχιόλια και οτιδήποτε άλλο θα έχουμε πάνω μας θα μπορεί να κάνει πληρωμές. Όπως, επίσης, ετοιμαστείτε για τις αποκαλούμενες «αόρατες» πληρωμές, οι οποίες θα γίνονται αυτόματα. Σκεφτείτε για παράδειγμα ότι μπαίνετε σε ένα βενζικάδικο, το αυτοκίνητο σας επικοινωνεί με το κατάστημα, λέει πόσο καύσιμο θέλει, πληρώνει και μετά ανοίγει η αντλία και βάζεις το καύσιμο στο όχημα σου. Σενάριο επιστημονικής φαντασίας; Μάλλον πραγματικότητα σε μερικά χρόνια ακόμη και στην Ελλάδα.