Μεγαλύτερο μερίδιο στην χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας διεκδίκησαν και πέτυχαν οι ελληνικές τράπεζες τα τελευταία χρόνια αναφέρει η τελευταία ετήσια έκθεση της Petrofin Bank Research.
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά “Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν απολαύσει την υποστήριξη των ελληνικών τραπεζών. Συνολικά, οι ελληνικές τράπεζες βελτίωσαν την ανταγωνιστικότητά τους προσφέροντας χαμηλότερα περιθώρια, τα οποία κυμαίνονται από 2-3% ανάλογα με τον πελάτη, την οικονομική του ισχύ και το όνομά του. Η τιμολόγηση των fees και των άλλων προϊόντων ακολούθησε και γενικά οι ελληνικές τράπεζες ήταν ιδιαίτερα ανταγωνιστικές ειδικά όσον αφορά τις μικρομεσαίες συναλλαγές”.
Σύμφωνα με την Petrofin, “για μεγαλύτερες συναλλαγές οι Έλληνες στράφηκαν στις υπόλοιπες κορυφαίες τράπεζες, όπως η Credit Suisse, η BnP Paribas, η Citibank, καθώς και η Chinese Leasing. Η χρηματοδοτική μίσθωση έχει γενικά υψηλότερο κόστος κατά 1%, αλλά προσφέρει μεγαλύτερο προφίλ δανείου και υψηλότερη αναλογία δανείου προς περιουσιακό στοιχείο. Πρόσφατα παρατηρήσαμε επίσης την ανάπτυξη στεγαστικού δανεισμού από κινεζικές και ιαπωνικές εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης, οι τώρα γνωρίζουν καλά την ελληνική ναυτιλία… Η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας που έχει παρατηρηθεί από τις ελληνικές τράπεζες δε σημαίνει πάντως πως δεν θα υπάρξει συρρίκνωση της χρηματοδότησης, καθώς η ελληνική ναυτιλία μπορεί προσελκύει το ενδιαφέρον πολλών τραπεζών, αλλά δεν αποτελεί βασικό στρατηγικό προιόν. Ως εκ τούτου, η περικοπή χρηματοδότησης πλοίων αποτελεί εύκολη λύση για πολλούς μεγάλους δανειστές”.
Το μέγεθος της ελληνικής ναυτιλίας πάντως, σύμφωνα με την έκθεση έχει προσελκύσει μεγάλο αριθμό Private Equity Funds, αναζητώντας υψηλές αποδόσεις από επενδύσεις. Ορισμένες από αυτές καθοδηγούνται από επιλεκτικούς δανεισμούς. Ωστόσο, όλο και περισσότερο, funds όπως το Entrust επιδιώκουν να επενδύσουν σε ναυτιλιακούς ομίλους, ζητώντας ανατίμηση κεφαλαίου βραχυπρόθεσμα έως μεσοπρόθεσμα. Επιπλέον, έχουν αναπτυχθεί διάφορα σχήματα επενδύσεων / ναύλωσης / χρηματοδότησης προσφέροντας την ευκαιρία περιορισμού της συμμετοχής των ιδιοκτητών στο 20%, με κάποια κατανομή κερδών μεταξύ των ιδιοκτητών και των χρηματοδοτών των κερδών. Τέτοια επενδυτικά / χρηματοοικονομικά σχέδια και άλλα ειδικά χρηματοοικονομικά προϊόντα έχουν βοηθήσει πολλούς Έλληνες ιδιοκτήτες να αναπτύξουν το στόλο τους, ενόψει της πρόσφατης βελτίωσης της αγοράς.