Για ακόμη μία χρονιά, ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε σε μέγεθος το 2022, ωστόσο οι παραδόσεις νεότευκτων πλοίων μειώθηκαν, αυξάνοντας κατά συνέπεια την ηλικία του. Ενδεικτικά, σήμερα, ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνόκτητου στόλου βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο της τελευταίας δεκαετίας. 

Στην τελευταία έκθεση, που δημοσιεύτηκε από την Petrofin Research, σημειώνεται σχετικά μικρή αύξηση της χωρητικότητας του ελληνικού στόλου κατά 3%. Σε απόλυτους αριθμούς, ο στόλος έχει αυξηθεί κατά 286 μονάδες, όσον αφορά όλους τους τύπους και τα μεγέθη των πλοίων. Αυτά τα δεδομένα συνεπάγονται μείωση του μέσου μεγέθους των πλοίων και αύξηση της ηλικίας τους, κατά λίγο περισσότερο από ένα χρόνο.

Η χωρητικότητα όλων των τύπων και μεγέθους σκαφών αυξήθηκε κατά 2,8%, ενώ ο αριθμός τους ανέβηκε σε 6.409 από 6.123. Κατά συνέπεια, το μέσο μέγεθος μειώθηκε στους 72,5 χιλιάδες τόνους DWT. Η ηλικία αυξήθηκε επίσης στα 14,1 χρόνια. Οι Έλληνες εφοπλιστές έδειξαν προτίμηση στα μεταχειρισμένα σκάφη, καθώς οι αποφάσεις για αγορά νεότευκτων δεν λαμβάνονται εύκολα εν αναμονή της εξέλιξης τω νέων τεχνολογιών που θα οδηγήσουν σε μηδενικές εκπομπές έως το 2050.

Ο αριθμός των ελληνικών ναυτιλιακών επιχειρήσεων μειώθηκε στις 599, αντιστρέφοντας την αργή άνοδο των τελευταίων 3 ετών. Ειδικότερα, το 2021 υπήρχαν 607 ελληνικές εταιρείες, από το χαμηλό των 588 το 2018 αλλά κάτω από το υψηλό όλων των εποχών το 1998. Παράλληλα, η συνολική τάση ενοποίησής τους συνεχίζεται.

Οι ιδιοκτήτες πλοίων άνω του 1 εκατομμυρίου τόνων μειώθηκαν κατά 4 σε 78, σε σύγκριση με 82 το 2021, σε 80 το 2020, 81 το 2019. Το ποσοστό του στόλου τους μειώθηκε επίσης ελαφρώς στο 78,3% σε σύγκριση με 79% το 2021.

Ο αριθμός των εταιρειών που διαθέτουν στόλους πολύ νέους (0-9 ετών) συνεχίζει την πτωτική του τάση, αυτή τη φορά κάτω από 100, ήτοι 99, πίσω στα επίπεδα του 2008-2009. Αυτό το στοιχείο αντανακλά τον σκεπτικισμό που υπάρχει όσον αφορά την παραγγελία νεότευκτων.

Η συνολική ηλικία του συνόλου του ελληνικού στόλου το 2022 ήταν 14,1 έτη, έναντι 13 το 2021, 13,2 το 2020, 12,2 το 2019 και 12,08 το 2018. 

Παρόλ’ αυτά, η συνεχής ανάπτυξη του ελληνικού στόλου αποτυπώνεται στα τελευταία στοιχεία και η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί.

Ο ελληνικός στόλος όλων των τύπων και μεγεθών πλοίων αυξήθηκε κατά 286 πλοία το 2022. Από αυτά, 185 πλοία όλων των τύπων ήταν άνω των 20.000 τόνων DWT. Αυτά τα πλοία αντιπροσώπευαν μια αύξηση της τάξης των 12,2 εκατομμυρίων τόνων DWT. 

Ο στόλος Dry bulk (σκάφη άνω των 20.000 DWT – Γράφημα 6) κέρδισε 97 μονάδες, σημαντικά λιγότερες από τα 183 πλοία που προστέθηκαν το 2021. Πρόκειται για μια ευέλικτη αγορά που ανταποκρίνεται γρήγορα στις συνθήκες της αγοράς.

Στον τομέα των containerships, μετά την απότομη ανάπτυξη με την προσθήκη 60 πλοίων το 2021, το 2022 ήταν αρκετά σταθερό με την προσθήκη μόλις 2 πλοίων.

Ο μεγάλος στόλος Tanker (σκάφη άνω των 20.000 DWT) παρουσίασε μικρή ανάπτυξη με τις προσθήκες 5 μονάδων. Η σχετική σταθερότητα στην άνοδο της ηλικίας του στόλου των δεξαμενόπλοιων, δείχνει κάποιο σημαντικό εσωτερικό ανασχηματισμό του στόλου, ο οποίος διατήρησε την ηλικία του στα 10,23 έτη, σχεδόν παρόμοια με το 2021.

Ο στόλος LNG παρέμεινε ο ίδιος. Τα μεγάλα LNG συνεχίζουν τη σταθερή ανάπτυξή τους, όχι τόσο από άποψη χωρητικότητας, όσο περισσότερο στην πώληση παλαιότερων και την αγορά νεότερων μονάδων.

Διαβάστε επίσης:

Oι τράπεζες… απομακρύνονται από τη ναυτιλία