Ένα πολύ ενδιαφέρον Leadership πάνελ με κορυφαία στελέχη της ασφαλιστικής αγοράς διεξήχθη κατά τη διάρκεια του 16ου Insurance Conference με τίτλο «Ασφαλιστική Ηγεσία».

Το 16th Insurance Conference #inco23, διοργανώνεται από την ethosEVENTS σε συνεργασία με το οικονομικό και επιχειρηματικό portal banks.com.gr και το ασφαλιστικό περιοδικό Insurance World και το portal insuranceworld.gr.

Συντονιστής της συζήτησης ήταν ο Κωνσταντίνος Ουζούνης, CEO, ethosGROUP

Ομιλητές:

– Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος, CPCU, ARe, CEO, SRS Group of Companies

– Γιάννης Καντώρος, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου INTERAMERICAN

– Νικόλαος Μακρόπουλος, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος, Ευρώπη Ασφαλιστική

– Λάμπρος Τσόλκας, Αντιπρόεδρος & Επικεφαλής τομέα Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών, Accenture

– Νίκος Χαλκιόπουλος, Chief Insurance Officer, Allianz Ευρωπαϊκή Πίστη

Ακούστηκαν πολύ ενδιαφέρουσες απόψεις γύρω από τις προκλήσεις της επόμενης μέρας, τα χαρακτηριστικά του ηγέτη μιας εταιρείας, ενώ εκφράστηκαν οι θέσεις σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη.

Ο κ. Νικόλαος Μακρόπουλος είπε μεταξύ άλλων: Η ασφαλιστική αγορά διανύει ένα μεταβατικό στάδιο. Στην ελληνική αφορά έγιναν πολλές συγχωνεύσεις και μου κάνει εντύπωση ότι υπάρχουν συγχωνεύσεις/εξαγορές και στον τομέα των διαμεσολαβούντων, αλλά πρέπει πάντα να υπάρχουν οι εξειδικευμένες εταιρείες. Ο κλάδος αυτοκινήτου σιγά-σιγά αλλάζει. Στον τομέα των αυτόνομων αυτοκινήτων γίνονται πολλές επενδύσεις, τα επόμενα 10 χρόνια θα έχουμε μεγάλο μερίδιο αγοράς. Σιγά-σιγά η νέα γενιά πρέπει να ασχοληθεί και με άλλους κλάδους. Ζούμε σε μία εποχή που θα γίνουν τεκτονικές αλλαγές, η ΑΙ και το ChatGPT έχει εντυπωσιάσει το ευρύ κοινό. Nομίζω ότι η AI θα αντικαταστήσει τον άνθρωπο σε πολλές δουλειές, και αλλάζει η ανθρωπότητα. Αν δεν το ελέγξουμε και ξεφύγει, αντιλαμβανόμαστε όλοι τις συνέπειες.

Έχουν επέλθει μεγάλες αλλαγές και τον αντασφαλιστικό χώρο. Πέρσι ήταν δύσκολη η αγορά. Τα νούμερα για τις φυσικές καταστροφές είναι τεράστια. Παρατηρείται η τακτική με αύξηση των αντασφαλίστρων. Είναι πρωτόγνωρο για μένα όταν έχουμε μεγάλους βιομηχανικούς κινδύνους (η ελληνική αγορά έχει βρει την λύση, αντασφαλιζόμαστε μεταξύ μας και τα ασφάλιστρα είναι χαμηλά) όταν στην Ευρώπη είναι τριπλάσια. Δεν μπορούμε για τους ίδιους κινδύνους να πληρώνουν τριπλάσια στο εξωτερικό. Το κόστος των φυσικών καταστροφών ανήλθε στα 275 δισ. το 2022, από τα οποία το 45% ήταν ασφαλισμένα. Αν κοιτάξουμε στην Ελλάδα το ποσοστό κινείται στο 17-20% και προέρχεται λόγω της επιμονής των τραπεζών να ασφαλίζουν τα ενυπόθηκα δάνεια.

Ο Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος τόνισε: Στους μικροοικονομικούς παράγοντες ανήκει ο κλάδος του αυτοκίνητου, που οδηγεί την τάση των ασφαλίσεων, όλοι έχουμε να κερδίσουμε από αυτό. Ο δεύτερος μικροοικονομικός αφορά την τεχνολογία direct/online πλατφόρμες που το έχουμε αποδεκτεί και έχει δημιουργήσει ήδη μια πρόσβαση.

Μακροοικονομικά έχουμε προκλήσεις όπως μία ενδεχόμενη αύξηση των επιτοκίων, καθώς με αυτήν την άνοδο ακολουθεί ο πληθωρισμός και ακολουθεί η αύξηση των ασφαλίστρων. Στην Ελλάδα οι πελάτες θέλουν συνεχώς μείωση ασφαλίστρων και πρέπει να δουλέψουμε το θέμα της εκπαίδευσης. Τα ασφάλιστρα θα ανέβουνε, θέλει προσοχή ως προς την κοινωνία αλλά έχουν αυξηθεί οι ζημιές, όλα τα κόστη. Όσον αφορά στην ερώτηση για το ποια είναι χαρακτηριστικά του ηγέτη, ο κ. Αντωνόπουλος παρέθεσε ότι α. Παίζει ρόλο σε ποια εταιρεία εργάζεται β. Πρέπει να είναι ευέλικτος γ. Να έχει προσαρμοστικότητα δ. Να ανήκει σε καλή ομάδα και ε. σίγουρα να έχει όραμα για ένα μέλλον που δεν έχει έρθει ακόμη.

Σχολιάζοντας την προσπάθεια που έχει γίνει για τα φορολογικά κίνητρα την χαρακτήρισε είναι σωστή, αλλά όπως είπε, ο μεγαλύτερος για τη συνέχεια είναι ότι πρέπει να αλλάξει η ασφαλιστική συνείδηση. “Ο καταναλωτής πρέπει να βλέπει τα οφέλη. Πρέπει να εστιάσουμε στην εκπαίδευση”.

Ο κ. Λάμπρος Τσόλκας έθεσε τους εξής άξονες γύρω από την ασφαλιστική αγορά:

-Total insurance reinvention, αλλάζουν τα πάντα

-Βιωσιμότητα, sustainability

-Ταλέντο

-Δύναμη να μπορέσουμε να προλάβουμε τις τεχνολογικές επαναστάσεις

“Ο καταναλωτής ζητά κάτι διαφορετικό, πρέπει να δούμε την ασφάλιση με πιο ανθρωποκεντρική προσέγγιση. Η ΑΙ υπήρχε και τα αναλιτικς, αυτό που είναι καινούργιο είναι ότι το ChatGPT δίνει ένα μομέντουμ. Πρέπει να είναι υπεύθυνο ΑΙ. Να δώσω τρία παραδείγματα στον ασφαλιστικό κλάδο. Στην έρευνα που ανέφερα το 60% του κλάδου τώρα σκέφτεται να δουλεύει με την ΑΙ στην πράξη α. στο underwriting, β. στα claims που βάζει η εταιρεία γ. Αλλαζουμε την εμπειρία του ασφαλισμένου, μπαίνουμε στη ζωή του ανθρώπου.  Η ασφαλιστική εταιρεία έρχεται να μπει στη ζωή των ανθρώπων, πρέπει να αγκαλιάζουμε την ΑΙ και όλοι οι ασφαλιστές πρέπει να την εκπαιδεύσουν γιατί κάνει πολλά λάθη, πρέπει μα μάθει από μας”.

Τέλος ανέφερε:

Ο ρόλος της Accenture είναι να βλέπουμε μπροστά, να εκμεταλλευόμαστε το παγκόσμιο δίκτυο και την παγκόσμια εμπειρία μας. Οπότε νομίζω ότι ο χώρος χρειάζεται πολλές δυνάμεις για να κάνουμε το total renovation. Όλοι οφειλουμε να δωσουμε μια νέα εμπειρία, να του δώσουμε τα εργαλεία. Πρέπει να μιλάμε με τους όρους των ανθρώπων. Είμαστε εδώ να γίνουμε συνεργάτης αλλαγής”.

Ο κ. Νίκος Χαλκιόπουλος τόνισε: Τα προβλήματα έχουν να κάνουν με τους οικονομικούς κύκλους. Ξεκινήσαμε από την ύφεση, περάσαμε στην πανδημία και τον πόλεμο. Έχουμε τον πληθωρισμό, τώρα τα πληθωριστικά επιτόκια. Η κλιματική αλλαγή είναι προ των πυλών. Έχουμε φυσικά φαινόμενα, είμαστε μια σεισμογενής χώρα. Πρέπει να να μάθουμε να μην περιμένουμε την κρατική βοήθεια. Η μείωση του ΕΝΦΙΑ είναι αποσπασματικό μέτρο, έπρεπε να είναι στο 30%. Δεν έχουμε μεταφέρει το κόστος στους πελάτες, λόγω των αντασφαλίστρων, θελουμε να έχουμε πρόσβαση στο μητρώο του Υπουργείου Μεταφορών για να ξέρουμε αν τα αυτοκίνητα που ασφαλίζουμε είναι υπαρκτά, ποια είναι μεταποιημένα κτλ. Σε όλον τον κόσμο υπάρχει πρόσβαση στο μητρώο αυτοκινήτων. Από μια ηλικία και μετά πρέπει να μάθουμε να αρχίσουμε να αποταμιεύσουμε. Η ιδιωτική πρωτοβουλία πρέπει να μπει στη ζωή μας. Έχουμε φερέγγυες εταιρείες αλλά δεν έχουμε ανταγωνιστικά προϊόντα. Ο μετασχηματισμός της Solvency 2 πρέπει να γίνει σε επίπεδο Ευρώπης. Η ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΠΙΣΤΗ και η ΑLLIANZ έχουν κεντρικοί ρόλο στο κομμάτι της διαμεσολάβησης. Υπάρχουν πάγια αιτήματα. Ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι η παραγωγικότητα. Πρέπει να μπει φρέσκο δυναμικό. Η διαμεσολάβηση πρέπει να προσαρμοστεί στην επόμενη μέρα, να εναρμονιστεί με την τεχνολογία.

Προχωρήσαμε στην νομική ενοποίηση των δύο εταιρειών. Τίμησε την Ελλάδα η απόφαση της πολυεθνικής να εξαγοράσει την εταιρεία μας. Περιμέναμε 90 μέρες για κάποια ένσταση, φυσικά δεν υπήρξε. Αναμέναμε την διαδικασία από το Χρηματιστήριο. Δεν έχουμε προβλήματα, καθώς οι αρχές και οι αξίες των δύο εταιρειών συμπίπτουν. Κοιτάζουμε τον πελάτη και πληρώνουμε αμέσως. Ετοιμαζόμαστε για την 1η Γενάρη 2024 με κοινό κατάλογο στο πλαίσιο της λειτουργικής ενοποίησης με στόχο να έχει ολοκληρωθεί πλήρως μέχρι τα τέλη του επόμενου έτους. Υπάρχουν πολλά ασφαλιστήρια συμβόλαια. Στόχος να γίνουμε Νο 1 εταιρεία σε όλους τους κλάδους.

Ο κ. Γιάννης Καντώρος τόνισε μεταξύ άλλων: Νομίζω ότι το πρώτο βήμα έγινε με τη μείωση του ΕΝΦΙΑ. Αν θελουμε πρέπει να σκεφτούμε το θέμα των κινήτρων. Ας το κάνουμε επαρκώς. Το κόστος της μείωσης του ΕΝΦΙΑ κοστολογείται στα 40 εκατ. Ευρώ. Αν το συγκρίνει κάποιος με το ύψος των επιδοτήσεων κάθε μήνα σε διάφορες ομάδες είναι το 1/10. Πρέπει να υπάρχει ισορροπία μεταξύ μεταρρυθμίσεων και επιδοτήσεων. Πρέπει να γίνουν πολλά περισσότερα, αλλά τουλάχιστον έγινε ένα πρώτο βήμα και το επικροτούμε. Με τις ασφαλίσεις υγείας, δεν είναι καλά τα πράγματα Για τα επόμενα πέντε χρόνια η τεχνολογία θα αλλάξει τα πάντα και μάλιστα πολύ γρήγορα.  Είμαστε μια μικρή αγορά οπότε για πολλές περιπτώσεις είναι μονόδρομος οι συγχωνεύσεις.

ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ/PHOTOPRESS Θ&Α ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΙ