Δημήτρης Μαλλάς
Κοντά στο ευρωπαϊκό μέσο όρο βρίσκεται η Ελλάδα όσον αφορά στο κόστος χρήσης των υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας, σύμφωνα τουλάχιστον με μελέτη της Ovum, η οποία εκπονήθηκε για λογαριασμό της Ένωσης Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας (ΕΕΚΤ).
Η μελέτη ακολουθεί μία διαφορετική μεθοδολογία, για την οποία η Ovum υποστηρίζει ότι βρίσκεται πολύ πιο κοντά στην πραγματική χρήση των υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα. Το αποτέλεσμα είναι μία διαφορετική εικόνα σε εκείνη άλλων μελετών που φέρνουν την Ελλάδα να είναι αρκετά ακριβή όσον αφορά το κόστος των κινητών επικοινωνιών.
Η Ovum χρησιμοποίησε ένα «καλάθι» υπηρεσιών που αντανακλά τον ελληνικό μέσο όρο χρήσης κατά την τετραετία 2014-2017. Το «καλάθι» αυτό περιλαμβάνει 175 λεπτά ομιλίας, 22 SMS και 0,33 GBs ανά μήνα. Στη συνέχεια συνέκρινε το κόστος για τις υπηρεσίες σε αυτό το συγκεκριμένο «καλάθι» σε 21 χώρες της ΕΕ, οι οποίες καλύπτουν το 98% του πληθυσμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το αποτέλεσμα ήταν ότι η Ελλάδα εμφανίζεται να είναι σε κόστος προ φόρων πιο φθηνή κατά 11% σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (10,71 ευρώ έναντι 12,07 ευρώ). Όσον αφορά στο κόστος μετά φόρων, η Ελλάδα, η οποία έχει από τις υψηλότερες φορολογήσεις μεταξύ των χωρών της ΕΕ όσον αφορά τις υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας, είναι στον ευρωπαϊκό μέσο όρο (14,8 ευρώ έναντι 14,9 ευρώ).
Κατά τη διάρκεια της σχετικής παρουσίασης αναφέρθηκε ακόμη ότι η πτώση στις τιμές όσον αφορά τις υπηρεσίες δεδομένων είναι σημαντική καθώς η τιμή αναφοράς ανά Gb έχει μειωθεί κατά 73% στο διάστημα 2014-2017, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στην πτώση των τιμή για τις κινητές επικοινωνίες ήταν της τάξεως του 24%.
Επιπλέον, αναφέρθηκε ότι όσον αφορά την ποιότητα των συνδέσεων κινητής ευρυζωνικότητας, η Ελλάδα βρίσκεται σε αρκετά καλή θέση δεδομένου ότι κατά μέσο όρο η ταχύτητα λήψης δεδομένων είναι στα 36,9 Mbps, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι στα 35,9 Mbps.
Όπως σημείωσαν τα στελέχη της ΕΕΚΤ και της Ovum, η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε είναι αρκετά διαφορετική σε σχέση με τις σχετικές μελέτες της ΕΕ και του ΟΟΣΑ για τις αγορές κινητών επικοινωνιών υποστηρίζοντας ότι βασίζονται σε μη αντιπροσωπευτικά πακέτα. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με τα πακέτα που χρησιμοποιεί η ΕΛΣΤΑΤ προκειμένου να δει πόσο επηρεάζουν οι επικοινωνίες τον πληθωρισμό και δείχνουν τα τελευταία χρόνια μία αύξηση των τιμών. Σύμφωνα με τον Γιώργο Στεφανόπουλο, γενικό διευθυντή της ΕΕΚΤ, για το συγκεκριμένο ζήτημα έχουν γίνει τους τελευταίους μήνες αρκετές συναντήσεις μεταξύ της ΕΛΣΤΑΤ και των παρόχων και μετά από διαβούλευση αποφασίσθηκε η ΕΛΣΤΑΤ να αρχίσει να χρησιμοποιεί περισσότερα πακέτα τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών στη μεθοδολογία της. Η αλλαγή αυτή εκτιμάται πως θα δώσει μία διαφορετική εικόνα για το κόστος των υπηρεσιών επικοινωνιών από το 2019.